Олексій ГАРАНЬ,
професор політології НаУКМА,
науковий директор Фонду "Демократичні ініціативи"
ім. Ілька Кучеріва
Новообраний президент Зеленський заявив про намір розпустити Верховну Раду. Цей крок викликав захоплення його прихильників і відповідає стилістиці фільму «Слуга народу», де парламент представлений у ролі абсолютного зла. Хоча були сподівання, що президент Зеленський буде Президентом всієї країни, еволюціонуватиме в бік державника і захисника демократії, одним із атрибутів якої є баланс гілок влади і парламентаризм. Які ж наслідки матиме розпуск парламенту?
1. Команда Зеленського матиме свою аргументацію щодо того, що коаліції вже немає протягом тривалого часу. Але, на думку незаангажованих експертів, йдеться про порушення Конституції. Зокрема, голова Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко наголошує, що «згідно зі ст. 90 Конституції президент отримує право достроково припинити повноваження ВРУ, якщо «протягом одного місяця у ВРУ не сформовано коаліцію депутатських фракцій відповідно до ст. 83 цієї Конституції». Тобто право виникає не тоді коли коаліція зникла чи хтось встановив, що її нема, а тоді, коли ПІСЛЯ ЦЬОГО ФАКТУ впродовж місяця ВРУ її не створить».
2. Навіть, якщо припустити, що йдеться лише про дискусію між юристами, сам факт сумнівності щодо легітимності потенційного рішення Президента, ставить питання про його наміри щодо гарантування Конституції. З порушення Конституції починав і Янукович. Це поганий знак як для громадянського суспільства, так і для наших міжнародних партнерів. Процитуємо інший матеріал І.Коліушка: «антипарламентаризм і апеляція до прямої демократії, чим була насичена його [Зеленського] виборча програма, – це два основні інструменти чи симптоми прагнення узурпації влади». За його словами, так поводилася більшість диктаторів – казали, що вони реалізують волю народу, при цьому замовчували про верховенство права, Конституцію та закони.
3. Якщо тепер, після заяви прем’єра В.Гройсмана про намір подати у відставку ще й уряд матиме приставку в.о., це обмежить можливості Кабміну + несформована президентська команда + парламентська гонка. А як, в разі відставки уряду, тепер призначати керівників МЗС і Міноборони: вони одразу будуть з приставкою в.о.? І це в період війни. Період нестабільності буде забезпечено. Гарні можливості для Росії.
4. Виглядає так, що БПП, «Батьківщина», Опозиційна платформа не виступатимуть проти дострокових виборів. Вони мають оргструктуру, відповідні рейтинги і готові «з коліс» в’їхати з однієї кампанії в іншу.
5. Немаловажний чинник і той, що, всупереч обіцянкам Зеленського, в разі дострокових виборів вони відбудуться за старим законом з мажоритарним компонентом, а це буде вигідно і вищезазначеним фракціям.
6. Попри те, що навколо достроковості виборів може скластися консенсус основних політичних сил (додамо до цього і А.Гриценка, який вже заявив про підтримку рішення Зеленського), проти факту порушення Конституції необхідно протестувати.
7. Чи спрацює звернення до Конституційного Суду? Цілком можливо, що ні. Якість і «принциповість» наших суддів відома. Нова голова КС Наталя Шаптала, висуванка з Донецька, що стала членом КС у 2010 р., голосувала за антиконституційне рішення про скасування конституційної реформи 2004 р. Проте не тільки залишилася членом КС, а й стала його головою. Це теж погана ознака. Бо потенційний контроль за коаліцією у новообраному парламенті і закулісний контроль над судами може призвести до монополізації влади.
8. Та попри все, це не означає, що суспільство і продемократичні політики мають мовчати. Мовчанка більшості суспільства, яка була свідченням суспільної апатії у 2010 р, призвела не тільки до порушень Конституції Януковичем, а й до сповзання в авторитаризм, смертей на Майдані й агресії Росії. Для того, щоб спробувати зашкодити негативному розвитку подій потрібно звернення 45 народних депутатів до КС.
___________________
Цю статтю представлено Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст статті є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів і не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.