Михайло Шабанов,
політолог,
доцент кафедри політології
ОНУ імені І. І. Мечникова
Нові погляди на бізнес інновації
В умовах повномасштабної війни виклики, з якими стикаються одеські бізнесмени та молоді, талановиті винахідники, можна вважати екстраординарними. Водночас інноваторів готові підтримувати і держава, і фонди, і міжнародні партнери, і громадський сектор, який залишається безперечним лідером у цій сфері. Пошук нових шляхів для реалізації бізнес-ідей призводить і до нових форматів навчання та супроводу комерційних проєктів. На Заході термін бізнес-акселератор вже досить відомий. В Україні серед громадськості про цю практику знають значно менше. Однак, швидкими темпами бізнес-акселератори стартапів входять у комерційну, і що важливо, навчальну практику для всіх охочих.
Стартап-акселератор, що бере на себе фундаментальну роль у повному циклі, допомагає стартапам розвиватися та реалізовувати ідею, надаючи знання, фінансову підтримку, ресурси, зв’язки для успішного запуску та зростання бізнесу, для Одещини явище нове. Проєкт не просто сприяє відкриттю власної справи, а й спрямовує діяльність задля отримання бажаного результату в майбутньому. Якщо ми запитаємо себе, чи Одещина готова до таких інновацій, то відповідь буде однозначна – так. Сьогодні, щоб заявити про себе, необхідно мати навички та відповідну комунікацію з різними організаціями, як комерційними, науковими, так і громадськими, що готові простягнути руку допомоги. Одеса в цьому сенсі має всі шанси стати центром не тільки обласного, а й регіонального масштабу.
Ідея стартап-акселератора та її реалізація
Ян Шапіро, засновник та керівник проєкту U-Nation Startup Accelerator
Ян Шапіро, засновник та керівник проєкту U-Nation Startup Accelerator став головною фігурою у розвитку проєкту. Одесит, що має істотний організаційний досвід, порівняв ситуацію зі стартапами на Одещині зокрема та в Україні в цілому із закордонними організаціями. Також він поділився думками та досвідом у підкасті SPEKA media. Ян пройшов шлях від заснування власного стартапу та його розвитку до ідей щодо створення проєкту, який би допоміг багатьом українцям реалізувати бізнес-ідеї вже від моменту їх виникнення. Крім того, головна мета – допомогти країні в економічному відновленні.
Реалізація стартап-ініціативи на регіональному рівні вже має власну історію. 29 серпня 2024 року відбулась знакова подія U-Nation Startup & Innovation conference в Одесі. Було закладено основи для діяльності першого на Півдні України акселератора. Він об'єднав амбітних молодих людей з Одеської, Миколаївської та Вінницької областей. Тоді на захід було запрошено широку громадськість: науковців, бізнесменів, представників громадянського суспільства. Кожен міг почути думки та поділитись власними. Зокрема, було залучено Інститут кліматично орієнтованого сільського господарства НААН.
З початку створення проєкт акселератора стартапів отримав значну підтримку, Зокрема, з боку проєкту Агентства США з міжнародного розвитку USAID Ukraine - USAID Україна «UCBI: Зміцнення громадської довіри в Україні». U – Nation також активно співпрацює з Агенцією регіонального розвитку Одеської області та Південно-українським кластером відбудови та відновлення. Зворотній зв’язок та підтримку налагоджено на постійній основі. Зокрема, йдеться про експертну та інформаційну допомогу, якої потребує проект.
Для участі було відібрано 10 стартапів. Серед них: Chlorella Algae Alive, SmartHotelAssistant, Spilca, AIPSYHELP, MCLab, BR, Периметр, Віртуальна лабораторія для вивчення мікроконтролерів, PowerPulse, FloweX. https://usionline.com/psykholohichna-pidtrymka-vid-ai-mikrovodorosti-i-rozumnyj-dim-startapy-pivdnia-rvutsia-vpered/ Слід наголосити, що стартапи охоплюють різні економічні напрями. Зокрема, стартап Chlorella Algae Alive представляє агронапрям, вирощування мікроводоростей, які використовують як добриво. Також мікроводорості можна масштабно застосовувати для відновлення ґрунтів, що особливо корисно в районах, які постраждали від війни. PowerPulse – спортивний напрям. Репрезентовано проєкти з психологічної підтримки, туризму, готельного бізнесу тощо. Було відібрано 8 одеських стартапів, 1 – з міста Миколаїв, 1 – з міста Вінниці, крім того представлено 3 студентські проєкти. Базовим критерієм відбору стартапів була наявність MVP (тобто, продукт має бути з мінімальним функціоналом, який можна потенційно дати користувачам для використання) або стадія розробки продукту. Всі стартапи впродовж піврічного терміну проходять спеціальну навчальну програму підготовки. За результатами навчання та практики учасники отримують широкі горизонти для залучення міжнародного фінансування та правильного його розподілу.
Сьогодні організація спроможна надати молодим та амбітним українцям можливість реалізувати свої бізнес-ідеї від початку та поетапно на всіх рівнях. Творчі команди винахідників практично щодня залучені до співпраці. Практика та навчання дають змогу швидко знаходити відповіді на актуальні питання. Вміти керувати бізнес-ідеєю – ось базове завдання. Зокрема, формування власної бізнес-стратегії, аналітична робота, апробація позитивних якостей продукту, залучення інвестицій, презентація проєкту, рекламні технології, а також позиціонування на ринку. Власник стартапу повинен чітко пояснити бізнес-можливості інвесторам, щоб вони могли знайти найбільш прийнятне рішення. З допомогою акселератора учасники проєкту проробляють10 необхідних кроків для створення виграшного пітчингу для бізнесу.
Перший тиждень в стартап-акселераторі та перші зустрічі й тренінги. Фото: U-Nation. Фейсбук
Міжнародні активності, зустрічі та запрошені гості
U-Nation активно налагоджує міжнародну співпрацю та партнерство. На цьому, в тому числі, постійно наголошує засновник проєкту. Для впровадження стартапів комунікація відбувається на багатьох напрямах. Зокрема, головними є європейский та американський вектори партнерства. До активностей залучені представники дипломатичного корпусу України, представники влади, провідних компаній, громадськості, місцевого самоврядування, науковці та аналітики. Кожна комунікація – це потенційні можливості для розвитку співробітництва та створення умов для просування вітчизняних стартапів, зокрема, на європейський ринок. Залучення європейських інвесторів сьогодні фактично можливе, адже наявне вікно можливостей та інтерес до інноваторів з України, що прагнуть долучитися до процесу відновлення.
U-Nation у Берліні «Інновації для відновлення України». Фото: U-Nation. Фейсбук
У цьому сезоні Брюссель та Гаага стали майданчиками для масштабних заходів. Головна ідея – продемонструвати західним партнерам майбутні горизонти технічного та бізнес-співробітництва на взаємовигідних умовах.
Ян Шапіро презентував проєкти в пресцентрі міської ради міста Гаага. Фото: U-Nation. Фейсбук
Фото: U-Nation. Фейсбук
Одна з головних особливостей акселератору – це організація зустрічей з провідними експертами з усього світу. Впродовж реалізації проєктів команди комунікували з Андрієм Саламатовим (Співзасновником креативного агентства 4Press та бізнес-розвідки GreendDuck, акредитованим консультантом Європейського банку реконструкції та розвитку з маркетингу), Вадимом Роговським (експертом та членом журі Ukraine Startup Fund, засновником Startup School), Олегом Чорним (CTO Stealth стартапу), Barbara Monahan (Brand Architect, Fractional Bran Executive in Agile Executives), Kal Deutsch (Managing Partner & Startup Advisor, Co-Founder of Silicon Valley in Your Pocket) та багатьма іншими експертами-практиками. Вперше в межах акселератору виступив представник з Канади Jeffery Potvin ( канадець українського походження, який розкрив тему етапів розвитку стартапів та перспективи співпраці з Канадою). Igor Buchatskiy захопливо провів лекцію, під час якої продемонстрував приклад повної структури побудови pitch deck.
Так, ключовим став 7 тиждень в U-Nation Startup Accelerator. У хабі було 3 гостя з Великої Британії, Австрії та Німеччини: провідником у сферу побудови ефективних B2B-презентацій став Petr Stransky, цінні поради щодо того, як залучити інвестиції в стартап надав Ryan Grant Little, конструктивний зворотній звʼязок для кожного проєкту забезпечив модератор Florian Andrews.
Petr Stransky поділився власними інсайтами щодо побудови ефективних B2B-презентацій. Фото: U-Nation. Фейсбук
На кожному етапі роботи з ідеями учасники були включені у діалог з професіоналами-менторами та запрошеними до комунікації лекторами. Скерувати зусилля команд стартапів було головним завданням на кожному тижні реалізації проєкту. Команди стартапів зустрілись з Ukraimpulse Ventures – групою німецьких бізнес-аналітиків. Вони підтримують українські стартапи на постійній основі, спираючись на інтелектуальний потенціал. Першочерговим у навчанні став тренд AI. Варто наголосити, що в сучасних умовах неможливо бути включеним у ринкові процеси повз штучного інтелекту, якщо ти бажаєш досягати значних успіхів. До прикладу, додаток з психологічної допомоги AI PSY HELP, працює на основі штучного інтелекту. U-Nation надає пріоритет перспективам штучного інтелекту та можливостям для стартапів, які хочуть використовувати ці технології у своїй роботі.
Навчання та воркшопи учасників
Вже в перші тижні діяльності команди стартапів були задіяні у цілому переліку активностей. Головні зусилля учасників були спрямовані на ефективний пітчинг (тобто презентації ідей) та бізнес-комунікації загалом. Учасники створили профілі компаній у LinkedIn. Мета – це позиціювання стартапів у соціальних мережах для пошуку потенційних інвесторів. Велику увагу було акцентовано на презентації стартапів англійською мовою та таймінгу презентації, успішно проробили теми валідації ідеї стартапу. На кожному етапі роботи з ідеями учасники були включені у діалог з професіоналами-менторами та запрошеними до комунікації лекторами. Скерувати зусилля команд стартапів було головним завданням під час кожного тижня реалізації проєкту.
Обговорення стартапів членами команд та менторів. Фото: Фейсбук
Проєкт поставив високу планку, в тому числі у поєднанні дозвілля та навчання. Як зробити формування власної бізнес-стратегії максимально цікавим, захоплюючим для молоді? На це запитання організатори проєкту можуть легко відповісти: відкрити потенціал через творчість, залученість до спільних заходів, систематичної, а головне – веселої роботи над власною ідеєю.
Фото: U-Nation. Фейсбук
ВИСНОВКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
Останній тиждень у грудні – це інтенсивна робота учасників задля поставлених цілей: воркшопи, менторські сесії та фінальна підготовка. Сьогодні можна сказати, що розпочата у серпні 2024 року ініціатива стала успішною не тільки у сенсі знань та навичок, а й напрямі комунікації та експертної допомоги. Розробники стартапів перебувають на постійному зв’язку з потенційними інвесторами, як вітчизняними, так і міжнародними.
Експерти надали цінні поради щодо створення власної конкурентної бізнес-стратегії та успішного пітчингу. Важливо наголосити, що всі стартапи орієнтовані на споживача, його потреби та соціальний запит в цілому. Головна спроможність – вміти адаптувати свої продукти під потреби ринку. Творчий підхід до презентації бізнес-ідей став ключовим надбанням для майбутнього охоплення учасниками нових горизонтів. Цільова аудиторія визначена, команди охопили тематику сегментації ринку та роботи з потенційним клієнтом. У своїх стартапах учасники виступають на волонтерських засадах, активно залучені до їх впровадження та реалізації.
Кожна ідея може бути впроваджена успішно, навіть в умовах економічної нестабільності, де існують значні показники ризиків. Пріоритети у створенні і позиціонуванні стартапів визначені наявними викликами воєнного часу. Технологічні ідеї та агробізнес сьогодні та можливості для відновлення країни вже завтра. Кожен учасник випробовує власні сили та має змогу отримати необхідний досвід у розбудові бренду. Важливо відзначити, що діяльність акселератора спрямована на внутрішній та зовнішній ринки.