Відсотковий механізм для фінансування організацій громадянського суспільства в Україні – 2020

Опитування
Перегляди: 1542
27 листопада 2020

Дослідження «Відсотковий механізм для фінансування організацій громадянського суспільства в Україні – 2020». проведено соціологічною службою Центру Разумкова спільно  з Фондом «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва» на замовлення ІСАР Єднання з 31 липня по 5 серпня 2020 року методом face-to-face інтерв’ю. Всього опитано 2017 респондентів з усіх регіонів України, теоретична похибка вибірки не перевищує 2,3%

Відсотковий механізм – це права для громадян переадресувати певний відсоток вже сплаченого податку з доходу до неприбуткової організації. Такий механізм є добровільним і дозволяє обрати будь-яку організацію на свій вибір як потужний благодійний фонд, так і неформальне громадянське об’єднання. 

Такий механізм вже працює у ряді країн: зокрема, Угорщині, Словаччині, Литві, Румунії, Польщі, Італії, Молдові. Окрім допомоги суспільно важливим ініціативам, відсотковий механізм залучає людей до підтримки громадянського суспільства та спонукає бути відповідальними.

Метою дослідження було показати готовність людей фінансувати організації зі свого податку,  а також оцінити рівень обізнаності та довіри людей до громадського сектору. 

  • В Україні 30% громадян готові підтримувати організації громадянського суспільства за допомогою відсоткового механізму.
  • Поряд з цим існує низька обізнаність громадян про організації громадянського суспільства, які своєю діяльністю вирішують проблеми країни – лише 15% про це знають. Ще 44% не знають про громадські та благодійні організації, але хочуть знати більше про їхню діяльність.
  • Люди краще хочуть надавати адресну допомогу (41% опитаних) аніж  інституції. Через фонди або організації-посередники готові робити пожертви лише близько 8% опитаних.  І ця підтримка часто спорадична і не є системною.

  • Найважливішими критеріями, яким мають відповідати ОГС аби претендувати на державну допомогу, респонденти, що готові надавати фінансову допомогу ОГС, назвали фінансову прозорість (41%). Також важливим є змістовне наповнення роботи ОГС: на думку 32% респондентів, організації повинні мати чітку стратегію, яка доводитиме, що робота організації спрямована на досягнення суспільного блага; для 33% важливо, аби ОГС-отримувачі мали чіткий план діяльності на рік, протягом якого організація отримуватиме фінансування з бюджету; 35% вважають необхідним досвід реалізованих суспільних проектів, надання послуг чи допомоги певним соціальним групам.

  • Натомість теза про те, що українці вороже сприймають ОГС із зарубіжним фінансуванням виявилась міфом: лише 4% громадян вважають, що організація, яка претендує на бюджетні кошти, не може отримувати грантів з-за кордону.

    Докладніше  з дослідженням можна ознайомитися у завантаженні.