В яких умовах НАБУ і САП боролися з корупцією – Тарас Жовтенко
Текст опубліковано на NV з дозволу автора. Оригінал
Бачу, як в контексті ухвалення проєкту Закону 12414 «переможно» шириться версія «а доведіть ефективність НАБУ та/або САП!!!», «НАБУ і САП недієздатні!!!»
Версія абсолютно бездарна і непрофесійна. Чому? Пояснюю на пальцях.
– Антикорупційні органи України є незалежною частиною системи правоохоронних органів держави.
– Система правоохоронних органів (у тому числі, антикорупційних) складається з 3 обов’язкових складових:
1. Органи правопорядку (НАБУ) – фіксують правопорушення і проводять попереднє розслідування;
2. Органи прокуратури (САП) – власне, слідство і кваліфікація правопорушення згідно чинного законодавства; і
3. Судові органи (ВАКС) – виносять вирок.
Якщо хоча б один елемент цієї системи відсутній/не функціонує належним чином, вся система лишається паралізованою.
Саме цей нюанс використовувався політичними елітами України
– Саме цей нюанс використовувався політичними елітами України при діючому і попередньому президентах за наступною логікою:
Захід вимагає ефективної боротьби з корупцією. Тоді влада придумує спеціалізовану систему антикорупційних органів, і так створюється НАБУ (перша ланка). Потім влада вітає всіх з перемогою над корупцією. НАБУ починає працювати накопичує заведені справи, які… нема кому розслідувати, бо нема спеціалізованої прокуратури.
Результат: справи накопичуються в шафах НАБУ, строк розслідування спливає.
Захід нагадує владі про створення спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Після цього влада зі скрипом створює САП (друга ланка) і знову вітає сама себе з перемогою над корупцією.
Результат: поки влада вовтузилася зі створенням САП, термін розслідування великої частини справ в НАБУ сплив, і справи закрилися автоматично. Корупціонери уникли покарання (двічі за одне й те ж правопорушення особа притягатися не може).
Захід знов нагадує про наступну ланку – спеціалізований антикорупційний суд (і реформу судової системи загалом). Тоді влада зі скрипом створює ВАКС (третя ланка. Починаються знову владні самопривітання з «переможною перемогою» над корупцією.
Результат: поки йде процес створення ВАКС, термін ще частини заведених справ спливає, справи закриваються ще до того, як встигають потрапити до суду…
Однак це ще не кінець.
Після того, як система ніби формально мала запрацювати, почалися спроби демонтажу механізмів призначення незалежних топ-керівників (і суддів!) антикорупційних органів через системні «наїзди» на конкурсні комісії та претензії до їхніх членів з числа західних партнерів.
Зазнавши невдачі тут, влада вирішила зайти з іншого боку: якщо не можна поставити «ручних» керівників, треба «хакнути» незалежний статус самих антикорорганів, створивши ієрархію штучного підпорядкування «конвенційній» прокуратурі.
А тепер давайте розкажіть мені, як в таких умовах НАБУ і САП мали забезпечити «казкові» результати боротьби з корупцією.