Медіа
Перегляди: 1468
20 грудня 2013

Стабільність – понад усе

Головною ідеєю перебування при владі Партії регіонів та Президента стала ідея стабільності. Саме стабільність вони обіцяли перед президентськими і парламентськими виборами як реанімацію після «помаранчевого хаосу». Саме стабільність, поряд з покращенням, до речі, вони констатували згодом як доконаний факт і своє досягнення. Саме необхідністю цю омріяну стабільність (в існування якої вони, здається, самі повірили) зберегти вони виправдовують свою непоступливість зараз, коли в країні вирує глибока суспільно-політична криза.

Євромайдан став загрозою для більш-менш усталеної системи влади, що розбудовувалася протягом 2010-2013 рр. І головним чином небезпека Євромайдану полягає в тому, що він похитнув міф про стабільність в державі, оскільки сам факт масового протесту заперечує ідею стабільності і покращення. Не можуть сотні тисяч людей вийти на вулиці в столиці та інших містах по всій країні, якщо в державі загальне покращення. Тривалий і масовий протест небезпечний, здебільшого, тим, що втрачається відчуття контролю за ситуацією, що з’являється незнаний до цього актор (в даному випадку - Майдан), який висуває вимоги і створює відчуття політичного дискомфорту для можновладців. Але є ще один аспект небезпечності Майдану як явища - навіть закоренілі прихильники партії влади на Сході і на Півдні можуть з часом замислитися, чому ж люди стоять на Майдані й інвестують свій час та зусилля у цей протест, з чим у діях влади можна бути настільки незгодним, аби стояти у дощ і сніг на вулиці. Якщо протест масовий і довготривалий, то навіть його противники все-таки його обмірковуватимуть, може, самі того не розуміючи. І деякі з них ставитимуть собі питання на кшталт, а може, насправді, Угода про асоціацію була історичним шансом; може, насправді, не було жодних підстав застосовувати силу «Беркуту» до студентів та інших мирних демонстрантів; може, насправді, у нас все далеко не так добре, як ми самі себе і як нас переконують? Ось цього результату допустити точно не можна. Це суперечить ідеологемі стабільності. З технологічної точки зору, цілком логічно, що Євромайдан влада змальовує як мало не вакханалію, суцільний хаос, який зазіхає на основи державного ладу, а значить – ДЕСТАБІЛІЗУЄ ситуацію в країні. Саме тому Євромайдан як масову протестну акцію можна звинувачувати у всіх гріхах – починаючи від неможливості київських комунальників займатися звичними справами, і закінчуючи затримками у виплаті заробітних плат і пенсій по всій країні. Майдан, що протестує, сухо і технологічно протиставляється тій частині України, яка в своїй більшості на протест не виходить. На Сході в масах активно поширюють ідею: поки ви працюєте, хтось байдикує на Майдані. Який висновок із цього має зробити пересічний, далекий від політики і, тим більше, від її аналізу громадянин – причиною кризи, чи то соціальної, чи то економічної є Майдан, який порушив стабільне функціонування держави і заважає владі поширювати «покращення».

Під час свого інтерв’ю журналістам 19 грудня Президент, відповідаючи на запитання про те, які уроки він сам винесе з Майдану як явища, дав зрозуміти: Євромайдан сприймається, в першу чергу, саме як фактор дестабілізації, загрози нинішній владі, сприймається не як прояв масового протесту громадян, а як намагання опозиції отримати владу. І це означає трагедію як для влади, так і для Євромайдану: трагедія влади у тому, що вона не розуміє глибини суспільної кризи, суті протесту, можливих наслідків – отже, не буде спроможна адекватно на цей протест реагувати і зробити правильні висновки; трагедія Євромайдану полягає у тому, що в повній мірі його голос досі не почутий. Звичайно, можна дискутувати про те, що якби не Євромайдан, то, наприклад, 17 грудня, у Москві ми могли б мати взагалі Угоду про приєднання до Митного Союзу, але чи той газовий і фінансовий гачок, на який підвисили у Москві державу Україну чимось кращий за членство у Митному Союзу? Ні, напевно, ще гірший. Домовленості з Росією цілком вписуються у концепт стабільності, який і далі буде розвиватися: є, так би мовити, успіх і в зовнішній політиці – діалог з Росією налагодили, і у внутрішній – фінансово-економічні проблеми за рахунок залучення російських коштів вирішимо. Принаймні, у цьому будуть переконувати певну частину електорату. А місце євроінтеграції буде в цій новій формулі не першим, не другим, і навіть не третім. Вочевидь, з Європейським Союзом будемо і далі шукати шляхи вирішення тих проблем, які нібито завадили владі підписати Угоду про асоціацію. І в цих псевдо-пошуках справжня євроінтеграція все більше віддалятиметься від України, як від держави, бо грати за правилами Росії автоматично означає неможливість рухатися в напрямку ЄС. Та й сама по собі фактична відмова від Угоди про асоціацію – це також частина великого проекту під назвою «Стабільність». Угода неодмінно призвела би до політичного, правового та економічного струсу української держави, а потрясіння напередодні президентських виборів в Україні небажані.

Останні новини з категорії Медіа

Ядерний шантаж чи реальна загроза: експерти про ризики застосування Росією ядерної зброї

У новому випуску "Красной лінії" про ризики застосування Росією ядерної зброї та результати експертного опитування щодо характеру російськог...
30 листопада 2025

DIF LIVE discussion — про «новий “мирний” план» Трампа, тиск на Україну та вигоду для Росії – Тарас Жовтенко та Марія Золкіна

Аналітики Фонду «Демократичні ініціативи» обговорили суперечливі «28 пунктів» нового «мирного плану» та їхній потенційний вплив на перебіг р...
27 листопада 2025

Путін відкриває другий фронт? Розбираємось в гібридних операціях Кремля проти східного флангу НАТО

Тарас Жовтенко пояснює, чому після візиту Путіна до Китаю Кремль активізував гібридні атаки проти східного флангу НАТО
13 листопада 2025

Миротворець року без Нобеля? Аналізуємо зусилля американського президента

Тарас Жовтенко аналізує миротворчі зусилля Дональда Трампа, його роль у російсько-українській війні та вплив на світову політику
30 жовтня 2025