Події
Перегляди: 611
11 квітня 2019

Реклама, популізм чи здоровий глузд: що переможе на виборах Президента?

Перший тур президентських виборів 2019 року став одним з найбільш чесних і прозорих в історії України, але кандидати продовжують використовувати популістичні обіцянки у своїй риториці. Так охарактеризували українські вибори учасники тристороннього онлайн-круглого столу Київ-Брюссель-Вашингтон “Другий тур виборів: чого очікувати Україні?”, організованого Реанімаційним Пакетом Реформ 9 квітня.

Це підтвердили й іноземні учасники заходу: старші наукові співробітники Фонду Маршалла Сполучених Штатів Джонатан Кац і Бруно Лете.

Президентські вибори 2019 року відрізняються від попередніх у 2014 році більшою конкурентністю між кандидатами, наголосила Ольга Айвазовська, голова правління Громадянської мережі ОПОРА. Цього року зафіксовано значно менше порушень, ніж у 2014. Проте подеколи спостерігалося зловживання адміністративним ресурсом. Зокрема Венеційська комісія не рекомендувала розпочинати нові державні соціальні програми безпосередньо перед виборчою кампанією.

Щодо порушень, то спостерігачі ОПОРИ зафіксували значну диспропорційність кількості представників кандидатів у виборчих комісіях.

“5 кандидатів з 39 представляли 99% працівників дільничних виборчих комісій”, – додала Айвазовська.

Перемога Володимира Зеленського у першому турі президентських виборів є проявом протестних настроїв, які останнім часом спостерігаються не тільки в Україні, а й у США, Великобританії та багатьох інших країнах, говорить Олексій Гарань, науковий директор Фонду “Демократичні ініціативи” ім. Ільки Кучеріва

“Щодо позитивних рис цьогорічних президентських перегонів, то наразі, як і у 2014 році, відсутній електоральний поділ України регіонами, як це було у 2004 та 2010 роках. Також обидва кандидати, які вийшли у другий тур виборів, офіційно декларують проєвропейський зовнішньополітичний курс”, – зауважив Гарань.

 

Тренди та дебати в “теплій ванні”

 

Основний тренд президентської кампанії 2019 року – широке використання популістських лозунгів і обіцянок: підвищення зарплат і пенсій, зниження комунальних тарифів тощо. Проте кандидати не говорили про те, яким чином це буде реалізовано, звернула увагу Інна Борзило, виконавча директорка ГО “Центр UA”.

Інший тренд – кандидати на посаду Президента в основному концентрували увагу на соціально-економічних питаннях, які, згідно із законодавством, в основному належать до компетенції Парламенту та Уряду. Проте питанням, які належать до повноважень Президента, –  національній безпеці та зовнішній політиці – кандидати приділяли значно меншу увагу, підсумувала Борзило.

Щодо транслювання дискусій між кандидатами, то багато суспільно-політичних телешоу на різних телеканалах були для них скоріше “теплою ванною”, ніж серйозним змаганням, зазначила Галина Петренко, директорка ГО ”Детектор Медіа”.

“Найбільш заангажованими телеканалами були “1+1” (на користь Зеленського) та “Прямий” (на користь Порошенка)”, – каже Петренко.

Фото: Український кризовий медіа-центр

Тристоронній онлайн-круглий стіл організований в рамках програми з інституційної розбудови Центру демократії та верховенства права, що здійснюється за фінансової підтримки Швеції. Трансатлантична робоча група з питань виборів та громадянського суспільства в Україні (Transatlantic Task Force on Elections and Civil Society in Ukraine) є спільним проектом Реанімаційного Пакету Реформ, Фонду Маршалла Сполучених Штатів, Фундації США-Україна та Світового конгресу українців, до яких приєдналася низка провідних громадських організацій.

Top