Реформи в Україні: експертна оцінка

Опитування
Перегляди: 1717
29 січня 2020

Опитування експертів було проведено Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва спільно з Секретаріатом РПР впродовж грудня 2019 – січня 2020 року. Метою опитування було визначити, як експерти оцінюють прогрес, темпи та прогалини реформ. Всього опитано 45 експертів. Для порівняння наводяться дані експертного опитування, проведеного 24 листопада 2017 року та 3–8 лютого 2017 року.

  • Експерти посередньо оцінюють успішність реформ в Україні. Загалом, результати у провадженні реформ новою влади співмірні з попередньою і покращились несуттєво. Однак незначний прогрес все ж помітний.
  • Окремі антикорупційні успіхи – перезавантаження НАЗК і ДБР, ліквідація «майданчиків Яценка», запуск антикорупційного суду – поки є основними успіхами вже нової влади. З важливих досягнень також можна виокремити те, що розпочалась імплементація земельної реформи, відбуваються зміни в ГПУ та продовжуються процеси децентралізації.
  • Відсутність будь-якого позитивного прогресу у реформуванні судів та встановленні верховенства права – це проблема, яка тягнеться роками. Саме до цього і є основні претензії експертів. Але існують також проблеми можливого «відкату» реформи системи охорони здоров’я; провалу реформи державної служби та держуправління. Питання відкриття ринку землі також далеко неоднозначне. Значна частина експертів наголошує на тому, що існує багато протиріч у земельній реформі, що загрожує серйозними негативними наслідками.
  • Якщо порівнювати роль Президента, Кабміну та Верховної Ради у реалізації реформ, то лише уряд отримав більше позитивних оцінок, ніж негативних. Однак, різниця в оцінці цих інституцій не так значуща. До кожного з них експерти ставляться як з обережним схваленням, так і з помірною критикою.
  • Попри сумніви, більшість опитаних експертів вірить в успішність реформ в Україні. Тут оцінки спеціалістів навіть оптимістичніші, ніж населення України.
  • Перелік основних рушіїв реформ в Україні очолили громадські організації та волонтери, країни Заходу, міжнародні фінансові структури. Всі ці рушії не можуть безпосередньо управляти процесом реформ, але стимулюють їх імплементацію. Однак одразу за ними йдуть безпосередньо ті інституції, які справді відповідальні за реформи – Президент та уряд.
  • Основне гальмо реформ – це олігархи, правоохоронні органи (суди, прокуратура), а також бюрократія і чиновники.
  • Очевидно, що для успішності процесу реформ, потрібно зменшити вплив «гальм». Так, реформа органів правопорядку (судів, прокуратури, поліції) – першочергова, на думку експертів. Інші важливі пріоритети – реформування армії, зміцнення обороноздатності; реформа децентралізації та регіонального розвитку; охорона здоров’я.
  • Опитані експерти вважають, що уряд незадовільно контактує з населенням стосовно реформ. Інформації або недостатньо, щоб люди могли розібратися в них, або ж ця інформація не викликає довіри, бо часто не відповідає дійсності. У цьому аспекті уряд повторює помилки своїх попередників.
  • Основні перешкоди, які можуть впливати на успішну імплементацію реформ у найближчій перспективі, це: низький рівень кваліфікації як в уряді, так і в інших владних структурах; вплив олігархів на процес ухвалення рішень; чвари і суперечки в більшості (аж до її розпаду); зростаючий вплив Росії  та відсутність єдиної візії та проектів реформ.
  • Найнагальніша потреба влади для успішності змін – чітко визначити пріоритети реформ, сформувати спільну візію, яка буде реалізовуватись замість хаотичного реагування на проблеми. Важливо встановити верховенство права і забезпечити усунення недоброчесних суддів від роботи. А для якісного впровадження реформ треба активніше співпрацювати з громадянським суспільством та профільними експертами.

ТАБЛИЦІ ТА СПИСОК ЕКСПЕРТІВ У ЗАВАНТАЖЕННІ