Опитування
Перегляди: 1800
15 квітня 2016

Подолати корупцію у ЗМІ допоможуть жорсткі санкції

Запровадження суворіших санкцій за розміщення замовних матеріалів у ЗМІ й широке оприлюднення фактів «джинси» – основні методи, які допоможуть здолати корупцію у сфері мас-медіа. Так вважають експерти-медійники, згідно з результатами дослідження, проведеного Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва на замовлення громадської організації «Медіаварта». Опитування було покликане з’ясувати думку експертів щодо якості журналістських матеріалів у різних видах ЗМІ та рівень сприйняття корупції у мас-медіа.

Респонденти виокремили ще кілька  дієвих засобів боротьби з прихованою рекламою. Серед них – законодавче унеможливлення впливу власників на редакційну політику, виховання у журналістів почуття власної гідності, а також зобов’язання ЗМІ укладати редакційні угоди між власником і колективом.

Проблема розміщення замовних матеріалів залишається невирішеною. 29% респондентів вважають, що ситуація із прихованою рекламою, порівняно  з 2015 роком, погіршилася. 39% переконані, що значних змін не відбулося, і лише 19% опитаних помітили покращення ситуації.

На думку респондентів, головні перешкоди на шляху подолання проблеми корупції у ЗМІ – скрутне економічне становище засобів масової інформації, бажання їхніх власників отримувати доходи будь-якими шляхами. Важливими факторами є також терпиме ставлення співробітників ЗМІ до фактів «джинси» і байдужість населення до цього феномену.

Ключову роль у боротьбі із розміщенням замовних матеріалів, згідно з відповідями респондентів, мають відігравати громадські медійні об’єднання та Національна рада з питань телебачення та радіомовлення, а також – меншою мірою – Міністерство інформаційної політики.

Респонденти висловили свої рекомендації для ключових органів, які здатні боротися із замовними матеріалами у ЗМІ. Для Верховної Ради – ухвалювати закони з прописаними механізмами покарання за «джинсу», для Національної ради з питань телебачення та радіомовлення – запроваджувати санкції чи навіть позбавляти ліцензії за «джинсу», для Міністерства інформаційної політики – застосовувати санкції за розміщення прихованої реклами та моніторити інформаційний простір. Неурядові організації, на думку опитаних, мають передусім займатися громадським моніторингом і оприлюдненням фактів «джинси».

Дослідження рівня прозорості діяльності українських медіа проводилося у період з 20 лютого по 4 березня 2016 року. Усього було опитано 200 респондентів.

Переважна більшість опитаних представляли медіа-сферу (журналісти, редактори у ЗМІ тощо). Опитано й працівників сфери реклами, політичних консультантів та аналітиків, представників громадського сектору. 46% респондентів представляють загальнонаціональні медіа, 36% зазначали, що працюють на регіональних рівнях.

Довідка про виконавців проекту:

Громадська організація «Медіаварта» утворена у грудні 2014 року (зареєстрована у 2015 році) незалежними фахівцями у галузі медіа, розвитку демократії та розбудови громадянського суспільства.

ГО «Медіаварта» вбачає свою місію у задоволенні суспільних інтересів, пов’язаних із розвитком громадянського суспільства та професійних і незалежних засобів масової інформації в Україні, а також у забезпеченні свободи слова та професійному розвитку медіаекспертів.

Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва – аналітична, адвокаційна і просвітницька організація, яка концентрує свою діяльність на виробленні аргументованих пропозицій щодо реформування, демократичної трансформації України та її інтеграції у спільноту європейських демократій.


Контактна інформація:

Віталій Яринич, директор ГО «Медіаварта»

E-mail: csomwat@gmail.com   

Телефон: + 38 (067) 449 2846


Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва

E-mаіl: dif@dif.org.ua

Телефон: (+380 044) 3316761