Перекидання м’яча від НАЗК до Мін’юсту зриває перевірку електронних декларацій
Олексій Сидорчук,
політичний аналітик Фонду «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучерів
19 січня в Міністерстві юстиції (Мін’юсті) заявили, що Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) вкотре проігнорувало його зауваження щодо порядків перевірки електронних декларацій посадовців і політичних діячів. У зв’язку з цим Мін’юст відмовився реєструвати розроблені НАЗК документи, без чого НАЗК не може почати перевірку е-декларацій.
Одразу кілька факторів вказують на те, що удаваний конфлікт між Мін’юстом і НАЗК насправді може бути злагодженою грою, з тим аби максимально відтермінувати початок перевірки декларацій. По-перше, Мін’юст вже не вперше відхиляє порядки, розроблені НАЗК – вперше це сталося наприкінці листопада минулого року. Зважаючи на вкрай високий суспільний резонанс цієї теми, за цей час Мін’юст і НАЗК могли узгодити всі спірні моменти та напрацювати документ, який влаштував би обидві сторони. Натомість публічне обговорення цих порядків, організоване НАЗК 10 січня, чомусь відбулось без участі Мін’юсту, що дало підстави обом органам продовжити взаємні закиди.
По-друге, і НАЗК, і Мін’юст не демонструють бажання розробити якісні механізми перевірок. НАЗК вкотре не прислухався до багатьох зауважень від інших державних органів і неурядових експертів, передбачивши надто ліберальні строки перевірки декларацій і не визначивши чітких пріоритетів вибору суб’єктів перевірок. Однак і зауваження Мін’юсту не завжди можна назвати виправданими. Деякі з них – як то критика вживання терміну «спосіб життя» замість «рівень життя» – виглядають радше спробами штучно затягнути процес. Неконструктивна позиція обох органів влади, скоріше за все, відображає загальне небажання представників політичних еліт – і провладних, і опозиційних – дозволити перевіряти власні доходи, витрати і статки.
У ситуації, що склалась, варіанти подальшого розвитку подій не надто обнадійливі. Цілком вірогідно, що Мін’юст і НАЗК і надалі перекидатимуть м’яч одне одному, відсуваючи початок перевірки е-декларацій. З іншого боку, існує загроза й того, що зрештою механізми перевірки буде схвалено в невдалій редакції лише заради того, щоб задовольнити суспільний запит на продовження антикорупційних зусиль у сфері електронного декларування. За таких умов представники громадського сектору та міжнародні партнери України можуть стати єдиними акторами, здатними посприяти початку якісних і своєчасних перевірок електронних декларацій.