Коментарі
Перегляди: 2480
17 липня 2017

Новий закон про Конституційний Суд консервує його політичну залежність

13 липня Верховна Рада ухвалила закон «Про Конституційний Суд України», що вперше врегулював діяльність цього органу окремим законодавчим актом. Він був покликаний привести функціонування Конституційного Суду (КСУ) у відповідність до нової редакції Конституції, що набула чинності ще 30 вересня минулого року.

Необхідність ухвалити закон про КСУ не викликала сумнівів ні в політичному, ні в експертному середовищах. З одного боку, попри те, що після Революції Гідності нинішній склад КСУ втратив значну частку своєї легітимності, його оновлення не було завершено, зокрема через неврегульовану процедуру добору суддів. З іншого боку, навіть після 2014 р. КСУ лишився політично залежним від суб’єктів його призначення, передусім від Президента Петра Порошенка. У результаті протягом останніх років КСУ не був здатен ефективно виконувати свої функції. Яскравим свідченням цього став той факт, що КСУ не ухвалив жодного рішення з початку 2017 р.

Найгостріша проблема, що потребувала законодавчого врегулювання, стосувалась гарантій незалежності суддів КСУ. Ухвалені в 2016 р. зміни до Конституції зробили крок уперед, визначивши, що суддів відбиратимуть на конкурсних засадах у порядку, визначеному законом. Однак норми нового закону не створюють належних умов для більшої незалежності суддів.

По-перше, закон дозволяє трьом органам, що призначають по шість суддів КСУ – Президентові, Верховній Раді та З’їзду суддів – формувати конкурсні комісії на власний розсуд. Таким чином, комісії, скоріше за все, будуть повністю залежними від політичних органів, що їх утворять, і тому обиратимуть політично лояльних суддів. По-друге, закон зовсім не врегульовує процедуру відбору кандидатів на посади суддів КСУ, що, знову ж таки, дозволяє президенту і парламенту керувати діяльністю конкурсних комісій і впливати на відбір кандидатур.

Проблемним залишається і процедура звільнення суддів КСУ. Нова редакції Конституції передбачила, що їх можна звільнити лише рішенням КСУ, і запровадила нову підставу для цього – грубе чи систематичне нехтування своїми обов’язками. Закон повторює це формулювання, однак не пояснює, що конкретно можна вважати такою підставою. Зважаючи на небезпеку того, що більшість нових суддів КСУ залишаться політично залежними від президента чи парламенту, ті з них, які демонструватимуть свою самостійність, опиняться під загрозою бути звільненими саме з такого невизначеного мотиву. У підсумку новий закон залишає діючих і майбутніх суддів КСУ украй вразливими до політичного тиску.

Останні новини з категорії Коментарі

Ні політичних, ні дипломатичних можливостей для заморожування війни я не бачу – Марія Золкіна

Марія Золкіна в інтерв'ю «UKRLIFE з Людмилою Немирею» прокоментувала заяву Зеленського про підготовку до другого Саміту миру і пояснила,...
2 липня 2024

Москва не може прямо кинути виклик Вашингтону, бо Путін знає, яку руйнівну відповідь отримає

Петро Бурковський і Олексій Гарань прокоментували Correio Braziliense, якою може бути відповідь Росії на бомбардування Севастополя
26 червня 2024

Тісні зв'язки Кім Чен Ина та Путіна можуть сигналізувати про ймовірну кризу на Корейському півострові в жовтні – попередження українського аналітика

Петро Бурковський про ймовірні провокації Північної Кореї та Росії на Корейському півострові напередодні виборів у США та яку небезпеку ц...
25 червня 2024

Коли побачать, що Росія ослаблена і ресурси зменшуються, може змінюватися позиція країн, які ми називаємо Глобальним Півднем – Олексій Гарань

Олексій Гарань про те, як трактувати поведінку країн, що не мають стабільної позиції щодо російсько-української війни і що сприятиме зрушенн...
22 червня 2024