Коментарі
Перегляди: 2443
17 липня 2017

Новий закон про Конституційний Суд консервує його політичну залежність

13 липня Верховна Рада ухвалила закон «Про Конституційний Суд України», що вперше врегулював діяльність цього органу окремим законодавчим актом. Він був покликаний привести функціонування Конституційного Суду (КСУ) у відповідність до нової редакції Конституції, що набула чинності ще 30 вересня минулого року.

Необхідність ухвалити закон про КСУ не викликала сумнівів ні в політичному, ні в експертному середовищах. З одного боку, попри те, що після Революції Гідності нинішній склад КСУ втратив значну частку своєї легітимності, його оновлення не було завершено, зокрема через неврегульовану процедуру добору суддів. З іншого боку, навіть після 2014 р. КСУ лишився політично залежним від суб’єктів його призначення, передусім від Президента Петра Порошенка. У результаті протягом останніх років КСУ не був здатен ефективно виконувати свої функції. Яскравим свідченням цього став той факт, що КСУ не ухвалив жодного рішення з початку 2017 р.

Найгостріша проблема, що потребувала законодавчого врегулювання, стосувалась гарантій незалежності суддів КСУ. Ухвалені в 2016 р. зміни до Конституції зробили крок уперед, визначивши, що суддів відбиратимуть на конкурсних засадах у порядку, визначеному законом. Однак норми нового закону не створюють належних умов для більшої незалежності суддів.

По-перше, закон дозволяє трьом органам, що призначають по шість суддів КСУ – Президентові, Верховній Раді та З’їзду суддів – формувати конкурсні комісії на власний розсуд. Таким чином, комісії, скоріше за все, будуть повністю залежними від політичних органів, що їх утворять, і тому обиратимуть політично лояльних суддів. По-друге, закон зовсім не врегульовує процедуру відбору кандидатів на посади суддів КСУ, що, знову ж таки, дозволяє президенту і парламенту керувати діяльністю конкурсних комісій і впливати на відбір кандидатур.

Проблемним залишається і процедура звільнення суддів КСУ. Нова редакції Конституції передбачила, що їх можна звільнити лише рішенням КСУ, і запровадила нову підставу для цього – грубе чи систематичне нехтування своїми обов’язками. Закон повторює це формулювання, однак не пояснює, що конкретно можна вважати такою підставою. Зважаючи на небезпеку того, що більшість нових суддів КСУ залишаться політично залежними від президента чи парламенту, ті з них, які демонструватимуть свою самостійність, опиняться під загрозою бути звільненими саме з такого невизначеного мотиву. У підсумку новий закон залишає діючих і майбутніх суддів КСУ украй вразливими до політичного тиску.

Останні новини з категорії Коментарі

«Крок назад адміністрації Байдена». Втретє Іран буде готовий до ескалації, застосовуючи ядерну зброю — Тарас Жовтенко

Тактика «уникнення ескалації» — це крок назад адміністрації США, вважає Тарас Жовтенко
16 квітня 2024

Законопроєкт про мобілізацію з'явився із запізненням і не вирішує глибинних проблем, що стоять перед Україною – Петро Бурковський

Петро Бурковський, аналітик Фонду "Демократичні ініціативи", прокоментував виданню The New York Times ухвалення нового закону про мобілізац...
15 квітня 2024

В перемогу вірять 83% опитаних українців, проте часові рамки зміщуються – Олексій Гарань

Олексій Гарань прокоментував нещодавні результати опитування Українського центру економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумк...
12 квітня 2024

Чи реально знайти і привезти в Україну 25 систем Patriot та чим їх прикрити – Тарас Жовтенко

Де взяти 25 систем Patriot, чи підійдуть їхні аналоги і як поява F-16 змусить росіян трансформувати свою тактику, прокоментував Тарас Жо...
9 квітня 2024