Аналітика
Перегляди: 5291
4 листопада 2019

«Інспекція» росіян в Золотому: що ми пропустили

Марія Золкіна,
політична аналітикиня
Фонду "Демократичні ініціативи"
імені Ілька Кучеріва

 

Оригінал тексту -  на сайті «Новое время»

 

Візит депутата Держдуми в район розведення у Золотому – це одразу декілька питань.

Питання перше. Він був тільки на окупованій ділянці розведення? На відео говорять про інспекцію відведення українських військ, для цього треба було зайти у новостворену сіру зону, але не факт, що вони заходили. Школа, яку вони відвідували, знаходиться на непідконтрольній території, тому  тут неясно. Якщо ж таки заходили на «нашу» територію, то тут взагалі «без слів» про відведення і роботу Нацгвардії замість військових.  Тоді виходить, що після візиту «чиновників» самопроголошеної «ЛНР» Дейнего та Копцевої до Станиці Луганської наші правоохоронні органи жодних висновків не зробили. Думаю, все ж таки  візит обмежився   тільки окупованою частиною ділянки розведення, просто була створена  аудіокартинка про  контроль відведення українських військ. Однак, це не означає, що  офіційної реакції, роз’яснення з боку  Служби безпеки України (і наслідків для цього депутата) не повинно бути.

Питання друге, важливіше. На якій підставі СММ ОБСЄ спеціально супроводжує або просто перебуває в такій «інспекційній» команді разом з державним службовцем іншої країни (мовчу, що агресора), на тимчасово окупованій території? Це не офіційна іноземна делегація, які постійно приїздять у Станицю, наприклад,  чи будь-який інший  прифронтовий населений пункт, які перебувають з підконтрольного Україні боку. Це окупована територія і, отже, незаконний перетин державного кордону України представником влади країни-агресора. На якій підставі представники СММ ОБСЄ беруть участь в такій експедиції?   

Питання третє. Найменш помітне, але критичне і принципове. Ніхто якось не звернув уваги на роль Спільного центру координації та контролю (СЦКК) в цій  історії. На відео люди з пов’язками СЦКК є частиною цієї інспекції! Там видно брендований вагончик. І ОБСЄ теж спокійно з ними спілкується. А тепер головне: який саме це  СЦКК? Ні, питання не дивне, аж ніяк, бо  на практиці ми, виходить,  маємо клона офіційного СЦКК. Нагадаю, Спільний центр координації та контролю було створено у 2014 році як двосторонній російсько-український формат. Основна задача офіцерів з обох боків  полягала в  патрулюванні режиму тиші і фіксації порушень.   Втім,  Росія офіційно вийшла з цього формату у  грудні 2017 року! Всі російські офіцери  залишили територію України, що було зафіксовано в тому числі і СММ ОБСЄ. Тобто, вже два роки СЦКК – це тільки українські офіцери.  У них немає офіційних візаві в цій групі. У вересні 2019 року Україна в Мінську порушила питання про повернення Росії до СЦКК, але сьогодні Москви там немає, і навряд чи вона повернеться до цього формату. Тоді хто ці люди з символікою СЦКК? Офіційно це не російські офіцери,  це і не українські члени СЦКК, бо люди на відео у формі російського зразка. Це клон, який успішно Росія створила і використовує. По факту зараз більше ніхто, окрім українських офіцерів, не має права одягати цю форму, але виходить, що бойовики «ЛНР» спокійно одягають форму цього нейтрального спостережного формату. Так само було і в Станиці Луганській. На якій підставі на окупованій території використовується символіка і повноваження групи, до якої «ЛНР» не має жодного відношення? На якій підставі СММ ОБСЄ співпрацює з такими самозванцями? Це те саме, що бойовикам одягти форму самої  Спостереженої місії ОБСЄ.

Ситуація в Золотому показала:  під час  будь-яких ініціатив з демілітаризації, нехай це навіть розведення на окремо взятій ділянці, ключовою є роль моніторингу та  контролю.  Тому в цій історії треба говорити не стільки про російського депутата, скільки про повноваження СММ ОБСЄ і використання клону СЦКК для легітимізації бойовиків «ЛНР».  Почати з другого  - легше. Вимагати  роз'яснень і  відповідних дій від СММ ОБСЄ – складніше і довше, але критично необхідно. Нам не потрібні такі «інспектори» та арбітри, інакше ризики розведення сил зростають для України в рази.

_______________________________

Цю статтю представлено Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва  в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст статті  є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів і не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.

Останні новини з категорії Аналітика

Огляд основних інформаційних загроз для України (липень-вересень 2024 року)

Кремлівська пропаганда продовжує стверджувати, що підтримка України — головна помилка Заходу, яка породжує всі глобальні кризи
16 грудня 2024

Національна безпека і оборона: головні події, процеси, тенденції у III кварталі 2024 року

Протягом липня-вересня 2024 р. спостерігався чи не найвищий рівень ескалації не лише з початку активної фази російського наступу в жовтні 20...
11 грудня 2024

Результати парламентських виборів у Румунії: ​слон у кімнаті

Результати парламентських виборів у Румунії, які можуть суттєво змінити політичний ландшафт країни, аналізує Маріанна Присяжнюк
3 грудня 2024

Книжковий світ Одеси: українізація та зміни, що відбуваються на очах

Про відродження української книги на Одещині та процеси українізації в регіоні – у статті Михайла Шабанова
3 грудня 2024