Коментарі
Перегляди: 2247
10 травня 2018

Фейкові рейтинги впливають на спонсорів, а не виборців – Бекешкіна

Нещодавно директорка Фонду “Демократичні ініціативи” імені Ілька Кучеріва Ірина Бекешкіна заявила, що в Україні вже почалася виборча кампанія. Вона аргументувала це тим, що у ЗМІ, причому навіть в Інформаційних агенціях, з’явилися неправдиві результати соціологічних опитувань, нібито проведені фейковими фірмами. У коментарі “Українському інтересу” пані Ірина пояснила, навіщо комусь платити за несправжні рейтинги та як їх розпізнати.

Фейкові рейтинги – явище не нове. Вони постійно з’являються під час будь-якої виборчої кампанії. До слова, це доводить, що наша реальна соціологія непідкупна. Адже, здається, простіше заплатити за рейтинг певній соціологічній компанії, яка має певну репутацію і давно працює в Україні. Але не виходить. Тому люди і опускаються до фейкових опитувань.

Що нового цього року? Новина, яка розповідає про результати опитування, нібито з’являється на закордонному сайті з посиланням на іноземних соціологів. Це роблять для того, щоб підвищити довіру до інформації.

Однак, на думки виборців опитування хоч і впливають, але не вирішальним чином, а більше, як казав один політтехнолог, на спонсорів. Тобто – якщо у партії чи кандидата є шанси, то з’являться й фінанси.

Відрізнити справжній рейтинг від фіктивного дуже просто. Наприклад, я побачила новину. У ній посилалися на аналітичний центр, який нібито проводив це дослідження. Там було написано, що це “Брюссельсько-Український дослідницький інститут”. Відразу питання: а хто тоді в Україні опитував людей? Очевидно, що ніхто не буде відправляти до нас десант з 200 інтерв’юерів, щоб вони спілкувалися з жителями різних куточків країни. Значить, дослідження мала здійснити українська фірма. А яка? Жодних посилань. А потім виявила, що й такого «інституту», на який посилаються немає. Фікція.

Тобто, для початку ви маєте перевірити сайт компанії, що проводила опитування. Якщо сайту немає, то і фірми немає.

Ще один фактор: під час останньої виборчої кампанії у фейкових опитуваннях посилалися на громадські організації. Але ГО не можуть проводити опитування. Щоб зробити загальнонаціональне дослідження, треба мати загальнонаціональну мережу. Єдина організація, яка її має – це Центр Разумкова.

Якщо говорити про загальнонаціональні опитування, то у нас вже є відомі соціологічні фірми. Ви спитаєте: “А що, не може з’явитися хтось новий?”. Звичайно, може. Але про це відразу дізнаються інші соціологи. Процес створення нової компанії триватиме кілька місяців і він не залишиться непоміченим.

Такі фейкові рейтинги з’являтимуться і надалі. І це не має жодного відношення ані до соціології, ані до соціологів. Головне питання в тому, що ЗМІ публікують новини з неправдивими рейтингами. Вони відповідають за це. Тому журналістам треба детальніше перевіряти інформацію. Хоча б дивитися, чи існує ця, начебто, соціологічна фірма і чи вона взагалі проводила якісь опитування до цього?

Останні новини з категорії Коментарі

Є кілька моментів, які впливатимуть на риторику Джея Ді Венса – Тарас Жовтенко про те, чи справді кандидатура віцепрезидента Трампа є небезпечною

Вплив Венса на дії Трампа можливий лише у виняткових випадках, вважає Тарас Жовтенко
18 липня 2024

Погодження будуть не публічними: Тарас Жовтенко про те, що стоїть за риторикою Байдена щодо ударів углиб Росії

Тарас Жовтенко припустив, якщо Україна узгоджуватиме зі США свої цілі вглиб російської території, то американці можуть на це погодитись
15 липня 2024

Перемир'я – це не тактика й не стратегія виходу з війни, і насправді воно може принести багато мінусів Україні – Марія Золкіна

Марія Золкіна про результати саміту НАТО у Вашингтоні
15 липня 2024

Росіяни можуть масштабувати цю тактику: який новий метод атак застосував ворог Тарас Жовтенко

Росіяни застосували нову тактику запуску ракет, одночасно завдаючи ударів трьома ракетами
9 липня 2024