Безпека не лише на фронті: держава посилює захист прав військовослужбовців
Цей випуск «Погляду під кутом» ми присвячуємо подіям, що напряму стосуються військових, ветеранів та їхніх родин. У фокусі — нові постанови, ініціативи та законодавчі зміни, які здатні змінити не лише адміністративні процедури, а й повсякденне життя тих, хто захищає країну. Ми аналізуємо, як ці рішення впливають на реальну ситуацію: чи створюють вони нові можливості, чи, навпаки, — ускладнюють шлях до захисту прав і гідності.
Отже, упродовж останніх пленарних засідань Верховна Рада України ухвалила в цілому кілька ключових законопроєктів, що стосуються соціального захисту військовослужбовців, ветеранів:
Ухвалено в цілому:
- №13177 — врегулювання окремих питань щодо військовослужбовців, які самовільно залишили військові частини. Очікується підпис Президента.
Основні положення передбачають, що військовослужбовець, який самовільно залишив частину під час воєнного стану, формально лишається на службі; якщо ж він не повернеться до моменту скасування чи припинення воєнного стану, служба вважається призупиненою з наступного дня. Час відсутності не входить до вислуги, а всі виплати, забезпечення й пільги на цей період зупиняються; вони так само не поширюються на членів сім’ї. Тим, хто повернеться, командир може дозволити продовжити службу навіть за наявності відкритого кримінального провадження.
У такий спосіб держава встановлює “коридор” для добровільного повернення. Подальший перебіг покаже, скільки військових скористається шансом повернення до 30 серпня 2025 року та чи зможе юстиція швидко розв’язувати кримінальні провадження, не гальмуючи роботу підрозділів.
- №11007 — запровадження комплексного підходу до формування внутрішньої політики у ветеранській сфері.
Закон має встановити основи державної політики України щодо ветеранів і членів їхніх родин. Сучасна концепція ветеранської політики включатиме заходи зі збереження пам’яті про захисників, популяризацію прикладів військової відваги, активне залучення ветеранів до формування патріотичного світогляду молоді, підтримку їхньої адаптації до мирного життя, сприяння особистісному та професійному розвитку, а також забезпечення належного захисту їхніх прав і законних інтересів.
Поки це рамковий закон, який не встановлює конкретних механізмів, однак є важливим у розбудові нової ветеранської політики, яка повинна охоплювати сучасні потреби, виклики та зміни, адже кількість носіїв ветеранського статусу станом на 2025 рік понад 1,2 мільйона і стара система державної підтримки показує свою безпорадність та неефективність.
Ухвалені за основу:
- №13037 — удосконалення механізмів забезпечення військової дисципліни, а також запобігання дискримінації та сексуальним домаганням у ЗСУ.
Проєкт інтегрує підходи НАТО й відповідає резолюції РБ ООН 1325, щоб упорядкувати механізми запобігання та реагування на сексуальні домагання, дискримінацію і насильство за ознакою статі у війську. Документ розширює поняття військової дисципліни, прямо забороняє будь-які вербальні й невербальні прояви дискримінації, встановлює обов’язок командирів негайно затримувати правопорушників, вводить підставу усунення зі служби за неналежне реагування й змінює процедуру службових розслідувань, обов’язково залучаючи гендерного представника та психолога. Важливо, що він гарантує захист військовослужбовців-інформаторів від дисциплінарних чи кар’єрних репресій, відкриваючи безпечні канали скарг до командування, Служби правопорядку та слідчих органів. У практичній площині це зміцнює бойову готовність, знижуючи ризик внутрішнього насильства й деморалізації; у політичній — виконує критерій Дорожньої карти «Верховенство права» для вступу до ЄС і демонструє готовність України дотримуватися стандартів гендерної рівності у сфері оборони. Подальші кроки — ухвалити закон у другому читанні, розробити підзаконні інструкції та забезпечити ресурсами систему психологічної та правової підтримки.
Зазначу, сьогодні українська армія – це не лише інструмент оборони країни, але й потужний соціальний організм, який об'єднує представників та представниць різних груп суспільства, зокрема дедалі більшої кількості жінок. Реалізація цього законопроєкту дозволить суттєво скоротити кількість інцидентів, пов’язаних із дискримінацією та сексуальним насильством, які, хоч і не завжди помітні зовні, руйнують боєздатність підрозділів зсередини, підриваючи довіру військових одне до одного та до керівництва. Крім того, важливим є те, що Україна чітко сигналізує міжнародним партнерам, особливо НАТО та ЄС, що вона готова імплементувати найкращі практики захисту прав військовослужбовців, роблячи реальні кроки назустріч міжнародним стандартам. Для української держави зараз критично важливо не лише зміцнювати армію зброєю та технікою, але й створювати максимально здорову атмосферу всередині військових структур, де кожен солдат чи офіцер буде впевнений у своїй захищеності та підтримці з боку держави.
29 квітня 2025 року Кабінет Міністрів України ухвалив постанову №486, якою визначено розміри разової грошової допомоги до Дня Незалежності для ветеранів війни, постраждалих учасників Революції Гідності та інших категорій:
Особи з інвалідністю внаслідок війни:
• І група — 3100 грн
• ІІ група — 2900 грн
• ІІІ група — 2700 грн
Учасники бойових дій, постраждалі учасники Революції Гідності, діти ув’язнених у таборах — 1000 грн
Особи з особливими заслугами перед Батьківщиною — 3100 грн
Члени родин загиблих захисників, вдівці/вдови померлих УБД — 650 грн
Учасники війни, колишні в’язні концтаборів, примусово вивезені на роботи, діти партизанів — 450 грн
Виплати мають бути здійснені до 24 серпня 2025 року.