Коментарі
Перегляди: 219
26 червня 2019

Українським аналітичним центрам часто доводиться бути адвокаційними організаціями

Навіть якщо аналітичний центр зробить дуже якісне дослідження і випрацює якісні рекомендації, але сам не просуватиме їхнє врахування, то вони будуть проігноровані — каже Сергій Шаповалов, аналітик Фонду «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва».

Чим відрізняються аналітичні центри в Україні та Німеччині? Як зрозуміти, що аналітичний центр справді незалежний? Чим взагалі займаються аналітичні центри в Україні? Слухайте та читайте в розмові з аналітиком на Громадському радіо.

  •  
  •  
  • Фонд «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва» із німецькими партнерами проводить дослідження, яке стосується можливостей впливу аналітичних центрів, але також ми порівнюємо різні аспекти діяльності українських та німецьких аналітичних центрів: які є проблеми та перспективи в нас і в них. Стосовно впливу на органи влади ми помічаємо, що порівняно з німецькими центрами, наші виглядають дуже перспективно й вигідно. Німецькі колеги зазначали, що якщо із їхніх рекомендацій хоча б одне речення чи маленьку правку втілюють в законопроект, вважається, що це ти дуже впливовий аналітичний центр. В Україні дуже часто трапляється так, що аналітичний центр не те що долучається до вироблення політик – він часто виробляє ці політики. Зокрема це трапляється, коли змінюється влада.
  • Коли ми говоримо про аналітичні центри, часто вживаємо епітет «незалежні». Аналітичні центри не переслідують мету догодити комусь, висвітлити когось у кращому світлі. Коли аналітичний центр пропонує якісь рекомендації у певній сфері політики, то сам не має власного зиску, щоб ці пропозиції були прийняті. Єдина мета – зробити реформи, які дійсно працюватимуть на благо країни.
  • Із самого початку існування ми стикаємося з проблемою, що коли намагаються дискредитувати наші дослідження та знайти привід, щоб не прийняти їх до розгляду, то говорять: «та вони ж грантожери! Що там вони досліджують!» Або кажуть, що це вигідно тому уряду, який профінансував. Але ці претензії не відповідають дійсності. Якраз основною вимогою грантодавців (а це часто іноземні уряди, міжнародні організації) є незалежність. Результат має бути незалежним і неупередженим. Якщо уряду країни, яка дає гроші на проведення дослідження, не сподобається наш результат, це не змушує нас коригувати результати чи не публікувати дослідження.
  • Якщо аналітичний центр незалежний, то коли він робить свої дослідження, вказує джерела фінансування, методологію дослідження, його робота є максимальною прозорою, бо сам центр зацікавлений у тому, щоб демонструвати це.
  • Під час президентської кампанії ми в першу чергу працювали над тим, щоб раціоналізувати виборчу кампанію. Ми проводили опитування і з’ясовували, що є певний відсоток прихильників Петра Порошенка і Володимира Зеленського, а тоді запитували: а ви знаєте пропозиції вашого кандидата в зовнішньополітичній сфері, в економічній? Ми бачили, що приблизно половина прихильників того чи іншого кандидата могли навіть не знати, що пропонує їхній кандидат.
  • Аналітичні центри в Україні дещо відрізняються від аналітичних центрів в принципі, бо в нас аналітичним центрам часто доводиться бути адвокаційними організаціями. Якщо ти просто зробиш дуже якісне дослідження, виробиш дуже якісні рекомендації, але не будеш просувати врахування цих рекомендацій, часто вони будуть проігноровані.
Top