Тарифна політика Трампа: більше проблем, ніж потенційної вигоди – Тарас Жовтенко
Запровадження нових мит, ініційованих Дональдом Трампом, на широкий перелік товарів з різних країн – від Китаю до В’єтнаму, а також і для України, – які для окремих держав сягають понад 40%, вже дають відчутні наслідки: вони впливають на валютні курси, спричиняють інфляційні процеси та, зрештою, гальмують розвиток економік, змушуючи їх до стагнації. Чого хотів досягнути цим Трам, для чого він це робить? Про ризики, які несе така політика, та її можливі наслідки для глобальної економіки в інтерв’ю телеканалу «Ми – Україна» розповів в.о. виконавчого директора Фонду «Демократичні ініціативи», безпековий аналітик Тарас Жовтенко.
Як Трамп ламає систему і прагне, щоб торгові партнери Америки платити за привілей торгувати зі США
За його словами, в економіці Трамп намагається зробити те саме, що й у зовнішній політиці США: здійснити докорінну трансформацію фундаментальних підвалин американської зовнішньої, а тепер і зовнішньої економічної політики.
«На думку Дональда Трампа, та його оточення, вся система економічних і зовнішньополітичних відносин, яку США будували ще з 1945 року, зокрема під час адміністрації Джо Байдена, є абсолютно хибною. Трамп підходить до державної політики як бізнесмен – із дуже специфічною бізнес-логікою. Для нього важливе лише те, що монетизується, дає конкретні гроші в бюджет. І якщо подивитися на післявоєнну політику США, вона виглядає для нього витратною: допомога союзникам, підтримка безпеки, зброя – все це не давало прямого профіту американському бюджету», – пояснив Тарас Жовтенко.
Аналітик зазначає, що наразі Трампу все одно, що колишня могутність Сполучених Штатів і сам статус супердержави будувалися саме на наявності союзників та міжнародних альянсів. Саме вони допомагали Америці ефективніше й дешевше захищати свої національні інтереси в різних куточках світу. Натомість Трамп ламає цю систему й прагне перебудувати зовнішні відносини США в такий спосіб, щоб союзники платили за безпеку, захист і підтримку – безпосередньо до американського бюджету.
Саме з таких позиції Трамп розглядає і зовнішньоекономічну політику, вважає Тарас Жовтенко. Для Трампа торгівля має виражатися в тому, що в бюджет США повинні приходити гроші. Але це мають бути не податки, а торгові партнери Америки повинні платити за привілей торгувати зі Сполученими Штатами.
«Тепер, щоб торгувати з Америкою, партнери повинні платити за доступ до ринку. Саме тому розмір цих тарифів визначався просто за середньоарифметичним принципом – без жодного об’єктивного професійного економічного аналізу, який би зважував, який рівень мита є доцільним для тієї чи іншої країни», – пояснює експерт.
Удар по американському споживачу
Торгівля з Америкою, за Трампом, має відбуватися винятково на умовах, продиктованих самими Сполученими Штатами. При цьому повністю ігноруються інтереси торговельних партнерів, з якими США мали давні зв’язки. Але, що не менш важливо, ігноруються інтереси й самих Сполучених Штатів, наголошує Тарас Жовтенко.
Особливо показовою, за його словами, є ситуація з В’єтнамом – країною, яка забезпечувала ліцензоване виробництво для американських брендів за низькою собівартістю. Виробництво там дозволяло продавати доступні товари на внутрішньому ринку США.
«Наприклад, собівартість футболки американського бренду, виготовленої у В’єтнамі, становила 2 долари. У США її можна було продавати за 3–5 доларів, і американська компанія отримувала прибуток. Тепер же Трамп хоче змусити В’єтнам перенести це виробництво на територію США. Але тоді собівартість тієї ж футболки становитиме вже не 2, а 20 доларів. І ціна в магазині — відповідно — буде 30–40 доларів. Постає питання: чи готовий американський споживач платити в кілька разів більше просто за те, щоб повернути виробництво додому?», – риторично запитує аналітик.
Отже, це несе ризики не лише для американської торгівлі й глобальної економіки, а й для внутрішнього ринку США. Адже надто багато в американській економічній системі було зав’язано саме на партнерських відносинах. Тепер Трамп ламає цю модель. І велике питання в тому, чи зможе він переконати внутрішнього споживача — насамперед свого виборця — що тепер варто платити більше тільки для того, щоб повірити, що «Америка знову стала великою».
Удар по «ядерному електорату» Дональда Трампа
За словами Тараса Жовтенка, тарифна політика Дональда Трампа викликає тривогу не лише серед його політичних опонентів, а й у лавах самої Республіканської партії. Один із найвпливовіших її представників, сенатор Тед Круз, нещодавно попередив про серйозні політичні ризики – зокрема, ймовірну поразку на проміжних виборах 2026 року, якщо економіка США увійде в рецесію на тлі торговельних війн.
«Тед Круз має абсолютно рацію, – коментує ситуацію Тарас Жовтенко. – Це буде удар не просто по економіці, а в першу чергу – по “ядерному електорату” Дональда Трампа. Тобто, по громадянах із середнім або нижчим за середній рівнем доходу».
Тарас Жовтенко зазначає, що американські економісти підрахували: ефект від підвищення мит вже починає даватись взнаки, адже зворотна реакція від ключових економічних гравців не забарилася. Китай запроваджує дзеркальні тарифи, а Європейський Союз готує санкції на 28 мільярдів євро. Ринок не піддається на тиску Трампа, і його стратегія шантажу не спрацьовує.
«Усе це означає, що товари дорожчають. І не тільки імпортні – навіть продукція, виготовлена в США, зростає в ціні, бо вона залежить від імпортних компонентів. Зрештою, американські споживачі вже зараз потенційно втрачають близько 3,5 тисячі доларів щороку», – пояснює експерт.
Прикладом може стати корпорація Apple, яка вже заявила про можливе подорожчання своєї продукції через зростання вартості компонентів для виробництва смартфонів і планшетів, які приходять з тих країн, де запроваджені ці мита. Таким чином за все платитиме американський громадянин.
«Американський громадянин не був готовий до такого “Золотого віку”, який обіцяв Трамп. І якщо план провалиться, Трамп втратить не лише рейтинг. Це буде катастрофа для всієї Республіканської партії», – переконаний Тарас Жовтенко.
Він також нагадав про історичні прецеденти: у ХХ столітті схожа протекціоністська політика вже призводила до глибокої економічної кризи і втрати республіканцями контролю над Сенатом на кілька десятиліть.
«Якщо все продовжиться в тому ж дусі, то проміжні вибори для республіканців будуть не просто розгромними, вони їх просто викинуть принаймні із парламентського життя США на десятиліття, як це вже було в американській історії», – припускає безпековий аналітик.
Удар по виробництву озброєння та оборонній співпраці
Тарифи, запроваджені Дональдом Трампом, починають порушувати логістичні та виробничі ланцюги й у спільних оборонних проєктах, де беруть участь Сполучені Штати. Йдеться про виробництво озброєння, яке використовується практично всіма союзниками США. Нові тарифи вже б’ють по спроможності США виробляти, зокрема, винищувачі F-35, а також високотехнологічну зброю — і це не прогноз, а реальність.
«Це збігається з нещодавніми скаргами представників адміністрації Трампа на те, що західні союзники, зокрема європейці, не так активно закуповують американську зброю. Але тут постає логічне питання: з якого дива союзники мають орієнтуватися на американське озброєння, якщо бачать, що з його виробництвом виникають проблеми? І не лише через зовнішньополітичні підходи Трампа, а й через його тарифну політику та зовнішньоекономічну стратегію США», – розмірковує аналітик.
Таким чином, ці тарифи створили більше проблем для самих Сполучених Штатів та адміністрації Дональда Трампа, ніж можуть принести потенційної вигоди, підсумовує Тарас Жовтенко. Тим паче, що ця вигода – відкладена в часі.
«Адже головна мета тарифів – змусити партнерів відкрити свої ринки для американських товарів і перенести виробництва до США. Але перенести виробництво – справа не одного дня чи навіть тижня. Самі представники адміністрації визнають: на це підуть роки. І тут знову постає питанням собівартості — наскільки економічно виправданими будуть ці процеси», – констатує експерт.