Комунікатор реформ
Перегляди: 400
26 лютого 2018

Реформа доріг на Одещині: коли очікувати європейського покриття

З 1 січня 2018 року стартувала реформа дорожньої служби, яка передбачає передачу частини доріг на баланс місцевої влади, а також запровадження нових підходів до ремонту, побудови, облаштування автошляхів і аспектів безпеки на дорогах.

Про це в прес-клубі «Паритет» 22 лютого 2018 року спілкувались  представники «Всеукраїнської Асоціації автоперевізників», Проектного офісу секторальної децентралізації з питань інфраструктури (Київ), Служби автомобільних доріг в Одеській області, а також ОДА.

«Відповідальність за дороги – в регіони»

Реформа передбачає передачу 120 тисяч кілометрів доріг на баланс облдержадміністрацій, де були утворені підрозділи, що відповідатимуть за експлуатацію, ремонт та будівництво місцевих доріг. 35% від усіх коштів, які надійдуть до Дорожнього фонду, будуть пропорційно до обсягу доріг, які підлягають ремонту та будівництву, передані на місця для облаштування місцевих доріг. В Одеській області це становитиме 425 млн грн на рік при загальному обсязі доріг 5,5 тисяч км.

В регіонах на облаштування доріг можна використовувати не лише кошти Дорожнього фонду, а також і кошти фонду регіонального розвитку, інфраструктурної субвенції, фонду соціально-економічного розвитку, кредитні кошти. Діє також митний експеримент, який у цьому році дав 12 млрд грн, які пішли на дороги.

«До 2020 року ми маємо повністю відійти від ямкового та поточного ремонту доріг, застосовуючи лише капітальний ремонт, причому за маршрутним принципом ( коли ремонтується велика ділянка дороги, а не вибірково по кілька кілометрів, які в найгіршому стані)», - каже Вадим Олійник, експерт Проектного офісу секторальної децентралізації з питань інфраструктури.

«5% на безпеку руху»

З Дорожнього фонду 5% будуть витрачені на безпеку руху.

«Розпорядником цих коштів буде Мінінфраструктури. Очікується затвердження і розробка програми безпеки руху, яка і буде втілена в регіонах», - каже Вадим Олійник.

Елементами, які забезпечуватимуть безпечність на дорогах, стануть, до прикладу, надземні та підземні пішохідні переходи, відбійники, освітлення доріг та переходів, шумоізоляція. Одним з простих, але дієвих засобів безпеки є створення кругових розв’язок на в’їзді в місто. Адже це змушує водіїв зменшувати швидкість та автоматично їхати безпечніше.

Валерій Новіков, очільник ГО «Всеукраїнська асоціація автоперевізників», наголосив на тому, що при спорудженні нових доріг усі вищевказані елементи безпечності мають бути споруджені одразу, в комплексі.

«Курс – на бетонні дороги»

Нова прогресивна тенденція, яка розглядається владою – спорудження бетонних доріг.

«Аргументів на користь бетонних доріг є безліч. Їхнє спорудження дешевше, ніж асфальтних. Дороги світлі, що легше для очей водія, особливо вночі. Забезпечують кращу шорсткість і  зчеплення коліс з дорогою. Витримують більшу вагу і служать майже вдвічі довше, ніж асфальтно-бітумні», - розповідає про переваги бетонних доріг Вадим Олійник.

На Одещині таких доріг ще немає. Зрештою, в Україні є лише 1% таких доріг, що дуже мало, порівняно з Європою. В Європі частка бетонних доріг становить 30%, в окремо взятих країнах – до 50%.

Зрештою, спорудження бетонних доріг стане підтримкою вітчизняного виробника – оскільки цемент та щебінь українські підприємці можуть легко забезпечити, а вагому частка бітуму для асфальтних доріг імпортується з Російської Федерації.

Іван Ханчевський, заступник начальника Служби з ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг Одеської області, зауважив, що спорудження бетонних доріг складне наразі з кількох причин.

«Бетон застигає до 21 дня, отже, треба забезпечити якісний об’їзд цих ділянок. На деяких ділянках такого об’їзду просто не існує. Та і наразі немає підрядників, які мали б такий досвід і могли б взятись за цю справу», - каже Іван Ханчевський.

Однак рішення є – спорудження однієї смуги з укріпленням дороги арматурою. Тому, імовірно, скоро бетонні дороги таки почнуть з’являтись у нашій країні.

«Недостатньо людей, щоб контролювати перевантажені фури»

Великою проблемою українських доріг є недотримання автомобілями нормативів габаритно вагового контролю. Адже, щоб зекономити на перевезенні, відправник часто завантажує  фуру «по зав’язку».  Якщо перевізник попадається на порушенні нормативів ваги – його штрафують. Відправник наразі ніяк не карається законом, що експерти одноголосно визнали несправедливим, пропонуючи, аби покарання зазнавали і перевізник, і відправник.

«Скільки не будуй – дорога за такого недбайливого ставлення швидко вийде з ладу. До слова, при якісному капітальному ремонті асфальтна дорога служить 12 років, бетонна – 20-25», - каже Вадим Олійник.

Питання дотримання габаритно-вагового контролю належить до компетенції Укртрансбезпеки, яка проводить рейди-перевірки спільно з поліцією і, після законодавчих змін, до цього ще долучаться органи місцевого самоврядування.

В Одеській області є 13 вагових пунктів, покликаних перевіряти дотримання ваги фур. Більшість з них розташована біля Одеси, перекриваючи основні транспортні магістралі.

«Однак це не вирішує проблему. По-перше, фури знають, де розташовані вагові пункти і намагаються об’їхати їх, руйнуючи територіальні дороги, які і так в не найкращому стані. По-друге, Укртрансбезпека має лише 8 працівників плюс трьох стажерів, які мають право здійснювати такий контроль. Для цього вони мають п’ять машин для контролю плюс три в Автодорі плюс одну в Затоці. Цього абсолютно недостатньо», - каже Іван Ханчевський.

Попри те, порушників було впіймано немало:  за 2017 зафіксували 3496 порушень із загальною сумою штрафів за це 646 538 євро, що становить 8% від всеукраїнської цифри. Однак, на думку пана Ханчевського, цього замало, аби навести лад у ситуації з габаритно-ваговим контролем.

Як ремонтують дороги Одещини

За словами Івана Ханчевського, в минулому році на Одещині було відремонтовано 255,8 км доріг, що вдвічі більше, ніж в 2016 році. На це було витрачено 3 млрд 156 млн гривень.

В планах – завершити ремонт 94,4 км траси Одеса-Рені, довжиною 289,4 км (195 км відремонтували за минулі роки).  До 1 травня планується закінчити будівництво мосту в районі села Паланка, а до кінця року – завершити роботи на дорозі в об’їзд райцентру Рені.

На черзі і велика новація - траса Go Highway, який з’єднає західний кордон Європи з Одеським портом. Траса пройде через великі міста України: Львів, Тернопіль, Хмельницький, Вінницю та Умань. Вона буде з’єднана з TNT-мережею – міжнародним транспортним коридором. На проект уже виділили 2 мільярди гривень. За словами Вадима Олійника, цей проект допоможе збільшити транзитний потенціал України, збільшити перевезення вантажів і туристичний потік, а також забезпечити розвиток регіонів. Проект обіцяють завершити через 2 роки.

Загалом в 2018 році планується провести ремонт 71 дороги. Наразі перелік знаходиться на затвердженні у Служби автомобільних доріг і потребує ухвалення постанови КМУ. Після цього перелік доріг для ремонту можна буде побачити на сайті одеського автодору.

___________________________________________

Проект  «Комунікатор реформ – підтримка процесу висвітлення та імплементації реформ на регіональному рівні у синергії засобів масової інформації, організацій громадського суспільства та експертного середовища». Виконавці - Благодійний Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва», ПГО ТРК "Громадське радіо". Партнер - Реанімаційний пакет реформ (РПР), прес-центр Paritet (м.Одеса). Проект здійснюється в рамках програми "Просування реформ в регіони", що реалізується громадськими організаціями «Інститут економічних досліджень та політичних консультацій» та "Європейська правда" за фінансової підтримки Євросоюзу.

Top