Події
Перегляди: 3439
2 квітня 2014

Проблеми інформаційної безпеки - опитування журналістів

Фонд «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва»  з 18 по 25 березня 2014 року провів експертне опитування журналістів на тему «Україна  під прицілом російської влади та ЗМІ. Проблеми інформаційної безпеки».  Усього було опитано 70 журналістів (45 – із Києва, та 25 – регіональних).

  • Абсолютна більшість журналістів вважає, що проблема інформаційної безпеки в Україні дуже важлива.
  • Дії Росії в інформаційному впливі на громадян України переважна більшість журналістів оцінює як ефективні, а дії України у протидії цьому впливу – як неефективні.
  • Щодо ресурсів, які наявні в Україні для  протистояння російській інформаційній агресії, більшість журналістів вважає, що у нас достатньо  фахових журналістів та підтримки громадянського суспільства і зовсім недостатньо  –  діяльності органів влади та  необхідних фінансів.
  • Найбільш потужним видом інформаційної «зброї» Росії, на думку абсолютної більшості опитаних журналістів, стали російські телеканали. Найбільш ефективними російськими ЗМІ, які діяли в українському інформаційному просторі є телеканали «Россия-24», «НТВ», «Первый канал» та «РТР». На другому місці за ефективністю журналісти вважають  Інтернет-мережі (Фейсбук, ЖЖ, В контакте та ін.).
  • Найефективнішими способами протидії інформаційному впливу російських ЗМІ, на думку журналістів, можуть бути: проведення регулярних брифінгів державних посадовців з найбільш «гарячих» питань; створення аналітичних матеріалів для використання у ЗМІ, де б розглядалися ті  питання, на яких спекулюють російські ЗМІ; створення спеціальних контрпропагандистських телепередач різного спрямування (як відповідь на «гарячі теми», гумористичних – як реакція на певні маніпуляції російських ЗМІ тощо). Найменш ефективними визнано «заборонні» заходи: заборона трансляції російських телеканалів та депортація російських журналістів, які особливо «відзначилися»  маніпуляціями; проведення в Москві прес-конференцій українських журналістів та експертів. 
  • Найефективнішими українськими ЗМІ в питаннях інформаційної безпеки та протистоянні російській пропаганді, на думку журналістів, є 5  телеканал та 1+1, а також Громадське ТБ та «Українська правда».
  • Більшість журналістів впевнені, що держава може тільки у виняткових випадках втручатися в редакційну політику ЗМІ – в кризових ситуаціях та з огляду на потреби інформаційної безпеки.
  • Висвітлюючи російсько-український конфлікт, більшість журналістів не відчувають тиску та цензури у своїй роботі.
  • Найбільш відкритими і доступними для ЗМІ в питаннях російсько-українського конфлікту є керівники та посадовці Верховної Ради, місцевих органів влади,  Кабінету Міністрів, РНБО. Найбільш закритими для ЗМІ є посадовці СБУ та прокуратури.
  • Трьома головними пропозиціями щодо заходів, які допоможуть забезпечити інформаційну безпеку України та протистояння маніпулятивним впливам російських ЗМІ, журналісти назвали: 1) Проводити регулярні брифінги державних посадовців з найбільш «гарячих» питань де потрібно пояснювати справжню ситуацію та розвінчувати брехню; 2) Створити на провідних телеканалах програми (ток-шоу) з метою протидії інформаційній агресії; 3) Створити російськомовне проукраїнське теле- і радіомовлення, адаптоване для східних та південних регіонів України.

 

  1. Наскільки, на Вашу думку, важливою є проблема інформаційної безпеки для України?

Не відповів 1 журналіст

 

Кількість журналістів

1-  дуже важлива

65

2-  переважно важлива

4

3 – не надто важлива

0

4 – зовсім неважлива

0

5 - важко сказати

0

 

  1. Наскільки ефективними були дії Росії  у інформаційному впливі на громадян України?

Не відповіло 4 журналісти

 

Кількість журналістів

  1. Цілком ефективними

20

  1. Переважно ефективними

33

  1. Переважно неефективними

8

  1. Зовсім неефективними

2

  1. Важко сказати

3

 

  1. Наскільки ефективними були дії України у протидії інформаційному впливу Росії на громадян України?

Не відповіло 4 журналісти

 

Кількість журналістів

  1. Цілком ефективними

2

  1. Переважно ефективними

15

  1. Переважно неефективними

25

  1. Зовсім не ефективними

22

  1. Важко сказати

2

 

  1. Чи достатньо в Україні ресурсів,  щоб протистояти  російській інформаційній агресії? (оцініть кожний з ресурсів)

 

  Достатньо

 Недостатньо

 Важко сказати

Не відповіло журналістів

1.Діяльність органів влади

11

53

6

0

2.Законодавче забезпечення

22

38

10

0

3.Фахові журналісти

44

21

4

1

4.Технічні можливості

26

32

10

2

5.Фінанси

6

47

16

1

6.Громадянське суспільство

38

18

9

5

7.Допомога західних країн

17

34

14

5

 

  1. Який із видів інформаційної  «зброї» Росії виявився найбільш потужним та небезпечним? (відзначте ті види ЗМІ, які найбільш впливають на свідомість українців)

 

Кількість згадок

1 – Російські телеканали

68

2 – Російські друковані видання

13

3 – Російські радіоканали

8

4 – Російські Інтернет-виданян

21

5 – Інтернет-мережі (Фейсбук, ЖЖ, В котакте та ін..)

31

6 – Виступи російських політиків в українських ЗМІ

16

7 – Виступи російських діячів культури та інших відомих людей в українських ЗМІ 

11

8 – Інше

2

    Українські видання з російським капіталом

3

 

  1. Якщо можете, вкажіть конкретні російські ЗМІ чи передачі, чи інформаційні явища, які найбільш, на Вашу думку, ефективно діяли  в українському інформаційному просторі. (Запитання ставилося як відкрите)

   Не відповіло 24 журналісти

 

Кількість згадок

Россия-24    

21

«НТВ»

15

Первый канал

12

«РТР»

12

Россия

10

ОРТ

9

Програма «Вести недели»

9

Russia Today

2

Всі російські телеканали, окрім опозиційних

7

Передачі на українському ТБ за участю Євгена Кисельова

3

Також були вказані: ИТАР-ТАСС, РБК, Програми: «Воскресный вечер с Соловевым», «Политика». Сайти: Взгляд.Ру, Известия Ру, Лента Ру, ИнноСМИ, РИА «Новости».

  1. Як Ви вважаєте, наскільки ефективними можуть бути наступні дії та заходи протидії інформаційному впливу російських ЗМІ (оцініть кожний з заходів)

 

Дуже ефективно

 Загалом ефективно

Не надто ефективно

 Зовсім не ефективно

 Важко сказати 

Не відповіло

 1. Заборона трансляції російських телеканалів

12

23

28

5

0

2

2.Депортація російських журналістів, які особливо «відзначилися»  маніпуляціями 

8

25

16

17

1

3

 3.Створення контр-  пропагандистських матеріалів для використання у медіа  

28

22

11

2

2

5

4.Започаткування спеціальної контрпропагандистської (можливо – гумористичної) передачі на якомусь з телеканалів «Вони брешуть»

23

29

7

2

5

4

5.Створення аналітичних матеріалів для використання у ЗМІ, де б   розглядалися ті  питання, на яких спекулюють російські ЗМІ

33

25

8

0

1

3

6.Створення спеціальної контрпропагандистської передачі на «гарячі» теми  – наприклад, «Вас це турбує»

25

24

11

0

4

6

7.Регулярні брифінги державних посадовців з найбільш «гарячих» питань

36

20

9

1

1

3

8. Проведення в Москві прес-конференцій українських журналістів та експертів

22

10

15

6

11

6

     

9.Інше  7 згадок

 

 

 

 

 

 

 

  1. Які українські ЗМІ були найефективнішими щодо питань  інформаційної безпеки та протистояння російській пропаганді?  Назвіть, конкретні ЗМІ та, якщо можна, конкретні передачі чи матеріали. (Запитання ставилося як відкрите)

Не відповіло 10 журналістів

 

Кількість згадок

5 канал

29

1+1

29

Громадське ТБ

17

«Українська правда»

17

24 канал

8

ICTV

7

«Дзеркало тижня»

6

ТВі

6

Еспресо.TV

5

Лівий берег

5

Цензор.нет

3

Коммерсантъ

3

Фейсбук

3

ART (liveview включення з місця подій у Криму)

2

Радіо Свобода

2

Телекритика

2

Сайт StopFake

2

Ukr.net

2

Радіо «Ера»

2

Шустер Life

2

СТБ

2

Інтер (від моменту Кримської кризи)

2

«Український тиждень»

2

«События» ТРК Украина

2

«112 Україна»

2

Таких не має

4

Важко сказати

2

Також були вказані: Новий канал, «Тексти», Український політичний дурдом, Телеканал ZIK, УНІАН, ВВС-Україна, Гумористична онлайн-програма Майкла Щура, газета «День», Спільнобчення, Телеканал UBR.

  1. Чи може держава втручатися в редакційну політику ЗМІ в кризових ситуаціях з огляду на потреби  інформаційної безпеки?

 

Кількість журналістів

1 – Безумовно, так

11

2 – Так, але лише у виняткових випадках

40

3 – Ні

17

4 – Важко сказати 

2

 

  1. Чи відчуваєте Ви тиск та цензуру при висвітленні російсько-українського конфлікту?

 

Кількість журналістів

1– Так, постійно

7

2 – Іноді

9

3 – Ні, ніколи

48

4 – Не хочу відповідати на це питання

6

 

11. Наскільки відкритими і доступними для ЗМІ в питанні російсько-українського конфлікту є керівники та посадовці наступних органів влади?

 

 Цілком доступні

 Переважно доступні

Важко  доступні

Зовсім не доступні

Важко сказати

Не відповіло

1.Верховної Ради

6

33

12

3

11

5

2.Кабінету Міністрів

5

30

15

3

11

6

3.Збройних сил 

4

25

21

5

9

6

4.Служби безпеки 

4

18

20

12

11

5

5.Міністерства внутрішніх справ

1

28

18

5

12

6

6. РНБО

6

29

12

4

15

4

7.Прокуратури

4

18

18

8

15

7

8.Місцевих органів влади

11

27

11

2

13

6

 

12. Якщо у Вас є якісь конкретні пропозиції щодо заходів, які допоможуть забезпечити інформаційну безпеку України та протистояти маніпулятивним впливам російських ЗМІ, запишіть їх. (Запитання ставилося як відкрите)

Не відповіло 35 журналістів

 

Кількість згадок

Проводити регулярні брифінги державних посадовців з найбільш «гарячих» питань, де потрібно пояснювати справжню ситуацію та розвінчувати брехню

8

Створити на провідних телеканалах програми (ток-шоу, тематичні) з метою протидії інформаційній агресії

7

Створити російськомовне проукраїнське теле- і радіомовлення, адаптоване для східних та південних регіонів України

6

Розробити єдину державну політику та налагодити чітку систему координації інформаційної  роботи між  міністерствами та відомствами

4

Частково відключити російські телеканали та припинити поширення російських друкованих ЗМІ

4

Готувати аналітичні матеріали для використання у ЗМІ, де б   розглядалися ті  питання, на яких спекулюють російські ЗМІ

3

Організувати прозорий моніторинг українських ЗМІ

3

Створити антидезінформаціний центр, який оперативно готував би аналітику і короткий огляд подій, особливо англійською мовою

3

Підвищити рівень ознайомлення журналістів із стандартами журналістики

2

Інше

5

 

13. В якому ЗМІ Ви працюєте? (у разі, якщо Ви працюєте у кількох ЗМІ, можна дати кілька відповідей)

 

Кількість згадок

1 – Інформаційна агенція

3

2 – Газета

16

3 – Журнал

4

4 – Радіо

7

5 – Телебачення

13

6 – Інтернет-видання

20

7 – Громадська організація журналістів

14

8 – Аналітичний центр

7

9 – Інше

4

 

14.  В якому місті, в якій області  Ви працюєте?

 

Кількість журналістів

Київ

45

Область

25

 

Опитані журналісти


  1. Безпятчук Жанна
  2. Богутський Олександр
  3. Болховська Наталя
  4. Будняк Ліна
  5. Бєлий Дементій
  6. Горбанський Павло
  7. Горбань Юрій
  8. Грабовський Сергій
  9. Довгич Віталій
  10. Дроздов Остап
  11. Дуцик Діана
  12. Закусило Мар’яна
  13. Згарда Марина
  14. Зінченко Олександр
  15. Івкіна Ольга
  16. Івшина Лариса
  17. Каденко Юлія
  18. Калниш Валерій
  19. Костюк Богдана
  20. Кульчицький Роман
  21. Лозан Уляна
  22. Міський Вадим
  23. Нагірна Оксана
  24. Несенюк Микола
  25. Опанасенко Максим
  26. Остапа Світлана
  27. Павлів Володимир
  28. Паламар Інна
  29. Пархомчук Тетяна
  30. Печончик Тетяна
  31. Понамарчук Дмитро
  32. Скаврон Богдан
  33. Скорик Михайлина
  34. Солодкий Сергій
  35. Столярчук Дмитро
  36. Стремоусов Кирило
  37. Сінченко Дмитро
  38. Тузов Дмитро
  39. Цеголко Святослав
  40. Чайка Ігор
  41. Чайка Роман
  42. Чекмишев Олександр
  43. Штурхецький Сергій
  44. Юровська Дарья
  45. – 70 Слухачі курсів підвищення кваліфікації Укртелерадіопресінституту

 

Останні новини з категорії Події

Експерти порадили, як інформаційно бити по російській пропаганді

Звідки українці отримують інформацію про війну та які інформаційні виклики долають - експертне обговорення результатів соцопитування
19 квітня 2024

Більшість українців не підтримує прихід до влади після війни жодної з чинних партій

Експертне обговорення результатів опитування соціологічної служби Центру Разумкоа "Оцінка ситуації в країні, довіра до соціальних інститутів...
12 квітня 2024

«Молодь і люди середнього віку стануть рушійною силою нашого відновлення»

Презентація загальнонаціонального соціологічного опитування Фонду «Демократичні ініціативи», проведеного на замовлення мережі «Вікно Відновл...
29 березня 2024

Більшість українців вірять: Україна відновить свій довоєнний соціально-економічний потенціал

Експертне обговорення результатів загальнонаціонального опитування щодо проблем відновлення України та медіаспоживання громадян, проведеного...
19 березня 2024