Марія Золкіна

Голова напрямку "Регіональна безпека та дослідження конфліктів", дослідниця Лондонської школи економіки й політичних наук 

Коментарі
Перегляди: 3080
12 червня 2017

НАТО знову в пріоритеті, або як Київ змінює свою євроатлантичну стратегію

8 червня в українському парламенті відбулася, без применшення,    надзвичайно важлива подія. Так, набуття Україною членства в НАТО  було визначено  метою  та одним з ключових пріоритетів зовнішньої політики  та національної безпеки.  Фактично,  відбулася логічна гармонізація між  тим, що проголошувалося від 2014 р.  у формі політичних заяв, з одного боку, і що реально  було  закріплено на законодавчому рівні.   Два ключові закони  України, які визначають засади внутрішньої, зовнішньої та безпекової політики  були доповнені  простим, але  стратегічно важливим посилом:  метою України є  приєднання до Північноатлантичного Альянсу.

Чому це   стратегічно  важливо? Відповідь на поверхні. Так, у 2014 р.,    після зміни  влади,   політичний винахід  режиму Януковича у формі    статусу позаблоковості  було скасовано і вилучено з українського  законодавства. Однак  за цим кроком  не було зроблено  логічного наступного: визначення нового пріоритету.  І  це не було б так принципово, якби  не декілька «але». По-перше,  цей новий пріоритет – членство в НАТО – постійно лунав  у  вигляді  заяв та  декларацій,  тобто був де-факто присутній на порядку  денному, але де-юре нічим не підкріплювався. По-друге,  відчувалася  різниця у тому, що  українська влада  говорила  внутрішній аудиторії, і що – зовнішній. Українська аудиторія частіше і гучніше  чула про поступ до членства  в НАТО. Натомість заяви назовні завжди були обережні  і  трималися в юридичних рамках. А ці формальні рамки визначали метою «досягнення критеріїв, необхідних  для набуття членства»  в НАТО, але аж ніяк членство як таке. Різниця очевидна. І хоча її мотивували  тим, що допоки приєднання не є реалістичним, краще  поглиблювати співпрацю і власне  прагнути  досягнення критеріїв,   ця колізія мала місце і  давала  простір і для маневрування, і для маніпуляцій.

Чому для   таких змін на законодавчому рівні було обрано саме цей момент  – складно сказати

Захід  цілком аргументовано   згортав  дискусії навколо приєднання України до НАТО: мовляв, у вас самих   чітко не визначено, чи ви збираєтесь просуватись  до членства, чи ні.  Українські політики  могли  балансувати між   настроями різних груп електорату всередині країни, і між  позиціями різних  держав-членів НАТО та ЄС  на зовнішній арені.  Загалом, до певної міри  така  ситуація  могла тривати і далі – вона багато в чому  була своєрідним компромісом:  між  досяжним і бажаним, між  політичними інтересами та боротьбою  та реальним  формуванням державної політики безпеки і зовнішніх  відносин.  Чому для   таких змін на законодавчому рівні було обрано саме цей момент  – складно сказати. Скоріше за все – всього потроху. Тут відіграли роль як  дуже конкретні речі, зокрема, очікуваний  приїзд делегації Північноатлантичної ради, так і контекстні,  зміна загальної  ситуації. Сюди  можна віднести  і  впевненість у тому, що у парламенті буде достатньо голосів за це рішення, і  певне зменшення напруги на фронті (а отже – і  більша ймовірність, що члени НАТО не сприйматимуть це рішення як закид Москві у «незручний» момент), і  поступова  зміна лінії поведінки  керівництва країни щодо  Росії загалом.  Останнє – не менш важливо, адже  у внутрішній політиці можна  простежити  підсилення  акценту на  політиці «жорсткої руки»  щодо Росії з боку президентської  політичної сили. Ззовні  ці зміни можуть бути не помітні, але у внутрішньому полі знову активно лунають  ідеї про візовий режим з Росією, наприклад. Без «санкції» від керівництва держави така ідея  на порядку денному не з’явиться, а в комплексі з іншими кроками це означає – реакція Москви наразі Київ хвилює менше, аніж раніше. 

Ці зміни розставляють  важливі крапки над «і»: як для українського суспільства, так і для офіційних відносин України з НАТО

До всього вище зазначеного варто додати ще один важливий аргумент, чому це рішення  було ухвалено зараз, і чому воно –  логічне за нинішнії ситуації.  Цей аргумент –  безпрецедентно високий рівень підтримки  руху до НАТО в українському суспільстві. Так, згідно з дослідженням Фонду «Демократичні ініціативи» та Центру Разумкова, якби у грудні  2016 р. проходив референдум щодо членства в НАТО, то  71,5%  його учасників проголосували б «за», тоді як «проти» – 23% (за явки 62% від загальної кількості виборців). НАТО від 2014 р. продовжує лишатися найбільш популярним варіантом гарантування національної безпеки України – так вважають 44% українців, а позаблоковий статус (26%) та військово-політичний союз на пострадянському просторі (6,5%) втратили левову частку своїх прихильників. Не відреагувати  на нові реалії суспільних настроїв було б недалекоглядно. Тим більше, що  ці  цифри, скоріше за все,  часом таки «просядуть». Саме тому, якщо їх і використовувати як аргумент, то  очевидно, що кращого моменту вже не буде. 

Загалом варто сказати, що  звичайно, сам факт ухвалення таких змін до українського законодавства не змінить автоматично і принципово   порядку денного двосторонніх відносин Україна-НАТО. Але важливо, що ці зміни розставляють  важливі крапки над «і»: як для українського суспільства, так і для офіційних відносин України з НАТО.  Ці зміни формують амбітні цілі,  а те, що  членство не є   можливим «тут і зараз», не становить перешкоди для того, аби із цими цілями визначитися – так, як це відбулося вже у випадку з Європейським Союзом.     Насправді,  так само, як і до 8 червня, ключовим змістом двосторонніх відносин з Альянсом буде  досягнення  критеріїв для набуття членства, але нарешті   правильно розставлено  акценти: досягнення критеріїв – це  тільки  інструмент, а не  мета.  Чи буде Київ послідовним у  реалізації  нового підходу до відносин з НАТО – стане зрозуміло дуже швидко: за темпами внутрішніх безпекових та оборонних реформ, за  іншими напрямками демократизації,  за  тим, як Київ  використає  вже надані можливості  допомоги від НАТО.

Останні новини з категорії Коментарі

Ні політичних, ні дипломатичних можливостей для заморожування війни я не бачу – Марія Золкіна

Марія Золкіна в інтерв'ю «UKRLIFE з Людмилою Немирею» прокоментувала заяву Зеленського про підготовку до другого Саміту миру і пояснила,...
2 липня 2024

Москва не може прямо кинути виклик Вашингтону, бо Путін знає, яку руйнівну відповідь отримає

Петро Бурковський і Олексій Гарань прокоментували Correio Braziliense, якою може бути відповідь Росії на бомбардування Севастополя
26 червня 2024

Тісні зв'язки Кім Чен Ина та Путіна можуть сигналізувати про ймовірну кризу на Корейському півострові в жовтні – попередження українського аналітика

Петро Бурковський про ймовірні провокації Північної Кореї та Росії на Корейському півострові напередодні виборів у США та яку небезпеку ц...
25 червня 2024

Коли побачать, що Росія ослаблена і ресурси зменшуються, може змінюватися позиція країн, які ми називаємо Глобальним Півднем – Олексій Гарань

Олексій Гарань про те, як трактувати поведінку країн, що не мають стабільної позиції щодо російсько-української війни і що сприятиме зрушенн...
22 червня 2024