Місцеві вибори: очікування, сподівання, побоювання
Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва з 27 серпня по 2 вересня 2015 року провів експертне опитування «Напередодні місцевих виборів: очікування, сподівання, побоювання». Метою опитування було з’ясувати думки експертів стосовно нещодавно ухваленого нового закону про місцеві вибори. Усього було опитано 28 експертів.
Опитування було проведено за фінансової підтримки Європейського Союзу та Національного Фонду підтримки демократії (США).
● В оцінюванні якості нового закону про місцеві вибори в Україні думки експертів розділились: виявилося порівну тих, хто вважає закон загалом кращим, та тих, хто вважає його гіршим за попередній. Проте відносна більшість експертів зійшлись на тому, що новий закон носить неоднозначний характер та комбінує в собі як переваги, так і певні недоліки.
● Оцінюючи сильні та слабкі сторони нового закону про місцеві вибори, найбільша кількість експертів перевагою визнала запровадження двотурових виборів мерів великих міст, тоді як основною вадою ухваленого закону називають складність виборчого процесу та процедур. Дещо менше експертів відзначили обмеження можливостей для маленьких партій та самовисуванців, а також – обмеженість запровадженого принципу «відкритих списків» правом партій висувати лише по одному кандидату на виборчий округ.
● Переважна більшість опитаних експертів позитивно оцінюють вплив ухвалених змін до закону про місцеві вибори на розвиток політичних партій (зокрема, партій місцевого рівня) та якість партійних списків учасників виборчого процесу. Водночас переважно негативно експертне середовище оцінює вплив нового закону на якість представництва виборців в органах місцевого самоврядування. Неоднозначно, але скоріше негативно, оцінюють експерти вплив ухвалених змін до закону на чесність боротьби між учасниками виборчого процесу.
● На думку експертів, для перемоги на найближчих місцевих виборах в умовах нового виборчого законодавства політичним партіям насамперед потрібні фінансові можливості, доступ до ЗМІ та наявність у виборчих списках відомих політичних лідерів.
● Найбільш запеклу боротьбу під час місцевих виборчих перегонів експерти пророкують у Дніпропетровській, Київській, Харківській областях та у відповідних обласних центрах – містах Дніпропетровську, Києві та Харкові. Деякі експерти вказали також на можливість передвиборчих загострень на Закарпатті та Одещині, що стали відомі своєю відносною нестабільністю та конфліктогенністю останнім часом.
● Оцінюючи допустимі територіальні межі проведення найближчих місцевих виборів на підконтрольних Україні територіях Донецької та Луганської областей, переважна більшість експертів зійшлися на компромісному варіанті, що передбачає проведення виборів на тих територіях неокупованого Донбасу, де місцева влада здатна гарантувати безпеку для учасників виборчого процесу і самих виборців.
● Як найбільшу можливу несподіванку прийдешніх осінніх виборів експерти називають прихід до місцевих рад представників непарламентських партій.
● Покрашення якості виборчого процесу опитані експерти вбачають передовсім у належному громадському контролі та активній громадській участі в забезпеченні прозорості виборчого процесу та передвиборної агітації.
Результати опитування
1. На Вашу думку, новий закон про місцеві вибори – кращий, ніж попередній, чи гірший?
| Кількість згадок |
Загалом кращий | 8 |
Загалом гірший | 8 |
Важко сказати однозначно, у чомусь – кращий, у чомусь – гірший | 12 |
2. Як Ви вважаєте, що можна вважати основними перевагами, сильними сторонами нового виборчого законодавства?
| Кількість згадок |
Запровадження двотурових виборів міських голів у великих містах | 17 |
Відкриті партійні списки | 7 |
Розвиток політичних партій на місцевому рівні | 6 |
Гендерні партійні квоти | 4 |
Зменшення кількості депутатів органів місцевого самоврядування | 4 |
Право громадянина балотуватись на посаду міського голови шляхом самовисування | 3 |
Єдиний порядок обрання депутатів місцевих рад | 2 |
Взаємозалежність результатів кандидата та партії | 2 |
Законодавчо закріплене право відкликати депутата місцевої ради | 2 |
Спрощена процедура підрахунку голосів | 2 |
Створюються стимули для розвитку більш відкритої конкурентної політики | 2 |
Персоніфікація кандидатів від партій і врахування рівня їхньої особистої підтримки | 2 |
Інше | 4 |
3. Як Ви вважаєте, що можна вважати основними вадами, слабкими сторонами нового виборчого законодавства?
| Кількість згадок |
Складність виборчого процесу та виборчих процедур | 18 |
Обмеження можливостей для маленьких партій та самовисуванців | 8 |
Обмеженість принципу відкритих списків правом партії призначати по одному кандидату на округ | 7 |
Право партій на остаточне рішення щодо відкликання депутатів | 5 |
Підвищення прохідного бар’єру | 3 |
Обмеженість можливостей голосування для внутрішньо переміщених осіб, що не зареєстровані за новим місцем проживання | 3 |
Відсутність державного фінансування учасників виборів | 3 |
Можливість необрання депутатів у деяких округах | 2 |
Інше | 6 |
4. Як, на Вашу думку, зміни до закону вплинуть на якість партійних списків учасників виборчого процесу?
| Кількість згадок |
Цілком позитивно | 2 |
Переважно позитивно | 14 |
Переважно негативно | 3 |
Зовсім негативно | 1 |
Важко сказати | 8 |
5. Як, на Вашу думку, зміни до закону вплинуть на чесність боротьби між учасниками виборчого процесу?
| Кількість згадок |
Цілком позитивно | 0 |
Переважно позитивно | 7 |
Переважно негативно | 10 |
Зовсім негативно | 1 |
Важко сказати | 9 |
6. Як, на Вашу думку, зміни до закону вплинуть на якість представництва виборців в органах місцевого самоврядування?
| Кількість згадок |
Цілком позитивно | 0 |
Переважно позитивно | 6 |
Переважно негативно | 13 |
Зовсім негативно | 2 |
Важко сказати | 7 |
7. Як, на Вашу думку, зміни до закону вплинуть на розвиток політичних партій?
| Кількість згадок |
Цілком позитивно | 1 |
Переважно позитивно | 15 |
Переважно негативно | 6 |
Зовсім негативно | 1 |
Важко сказати | 5 |
8. В умовах нової виборчої моделі, що, на Вашу думку, потрібно політичним партіям для перемоги на місцевих виборах? (можливо кілька варіантів)
| Кількість згадок |
Фінансові можливості | 24 |
Доступ до засобів масової інформації | 20 |
Наявність у виборчих списках відомих лідерів | 19 |
Наявність великого адміністративного ресурсу | 14 |
Успішна попередня політична діяльність | 10 |
Застосування брудних методів | 9 |
Наявність кваліфікованої команди | 7 |
Гарна виборча програма | 1 |
Інше | 0 |
9. В яких регіонах (областях, районах, населених пунктах тощо), на Вашу думку, слід очікувати найбільш запеклу боротьбу під час місцевих виборів?
| Кількість згадок |
Дніпропетровськ та Дніпропетровська область | 13 |
Київ та Київська область | 12 |
Харків та Харківська область | 11 |
Одеса та Одеська область | 8 |
Ужгород та Закарпатська область | 8 |
Львів та Львівська область | 4 |
Запоріжжя та Запорізька область | 4 |
Донбас (неокуповані території Донецької та Луганської областей) | 4 |
Чернігівська область | 4 |
Полтавська область | 4 |
Чернівецька область | 3 |
Рівненська область | 3 |
Миколаївська область | 3 |
Кіровоградська область | 2 |
Міста-супутники Києва (Обухів, Ірпінь, Буча, Вишгород) | 2 |
Інше | 5 |
Важко сказати | 1 |
Не відповіли | 4 |
10. Чи потрібно, на Вашу думку, проводити вибори на неокупованих територіях Донецької та Луганської областей?
| Кількість згадок |
Так, потрібно проводити вибори на всіх територіях Донбасу, які підконтрольні українській владі | 8 |
Потрібно проводити вибори на всіх неокупованих територіях Донбасу, окрім прифронтових територій | 4 |
Потрібно проводити вибори на тих неокупованих територіях Донбасу, де місцева влада здатна гарантувати безпеку для учасників виборчого процесу і виборців | 11 |
Ні, не потрібно проводити вибори на всій території Донбасу | 4 |
Інше | 1 |
11. Які, на Вашу думку, можуть бути несподіванки на прийдешніх місцевих виборах?
| Кількість згадок |
Прохід до місцевих рад представників непарламентських партій | 5 |
Скандали з підрахунками голосів кандидатів провідних партій | 3 |
Явка на вибори нижча за найбільш мінімалістські прогнози | 2 |
Терористичні акти | 2 |
Масштабність підкупу виборців | 2 |
Ризик необрання депутатів у деяких округах | 2 |
Високі результати «Опозиційного блоку» у південно-східних регіонах | 2 |
Інше | 7 |
12. На Вашу думку, що передусім має зробити громадськість для того, аби покращити якість виборчого процесу?
| Кількість згадок |
Громадський контроль та активна участь у забезпеченні прозорості виборчого процесу та передвиборної агітації | 14 |
Просвітницькі кампанії щодо суті нового закону про місцеві вибори | 7 |
Кампанії зі зменшення масштабів підкупу виборців | 6 |
Домагатися судових переслідувань фальсифікаторів та реальних термінів покарань порушників закону | 4 |
Мобілізація людей до участі у виборах | 4 |
Моніторинг об’єктивності процедури підрахунку голосів | 2 |
Інше | 4 |
13. Вкажіть, будь ласка, Ваш рід занять.
1. Експерт, аналітик – 20
2. Громадський діяч – 4
3. Журналіст – 3
4. Інше – 1
Перелік експертів
- Айвазовська Ольга
- Биченко Андрій
- Бортнік Руслан
- Вишняк Олександр
- Волосевич Інна
- Гарань Олексій
- Гонюкова Лілія
- Замятін Віктор
- Зеленіна Олена
- Калниш Валерій
- Конончук Світлана
- Котигоренко Віктор
- Кошель Олексій
- Крупник Андрій
- Куликов Андрій
- Линник Наталія
- Мінаков Михайло
- Міщенко Михайло
- Октисюк Анатолій
- Паращевін Максим
- Потєхін Олександр
- Стоякін Василь
- Таран Віктор
- Тодоров Ігор
- Чабанна Маргарита
- Черненко Олександр
- Чурилов Микола
- Яблонський Василь