Медіа
Перегляди: 2103
13 листопада 2016

Головне — не стати «лотом» на торгах з Кремлем

 

 Ось уже кілька днів стрічка міжнародних новин заповнена повідомленнями про перші кроки наступного, 45-го, президента США Дональда Трампа. По слову вивчаються його меседжі в бік окремих країн та міжнародних організацій. Аналізується послідовність анонсованих перших зустрічей з державними лідерами, а також перші телефонні дзвінки, зроблені Дональдом Трампом. Справді, чи можна зробити припущення, як розставлятиме пріоритети новообраний президент за тим, з ким із світових лідерів найперше він поговорив по телефону? Із таким запитанням «Голос України» звернувся до політичного аналітика Фонду «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва Марії ЗОЛКІНОЇ.

 

Маріє, протягом перших днів Дональд Трамп провів телефонні переговори з главами Ізраїлю, Японії, Мексики, Великої Британії, Південної Кореї, Туреччини... У цьому списку «перших телефонних контактів» не було глав Німеччини, Франції, України. Щоправда, не було там й очільника Росії. Чи свідчить це про пріоритети Трампа?

Я думаю, не свідчить. За першими дзвінками концепції не видно і нічого незрозуміло. Щодо пріоритетів Трампа на зовнішній арені, то наразі більше відкритих запитань, аніж зрозумілих і чітких орієнтирів, якими він послуговуватиметься.

Все ж можна робити певні висновки, та радше — застереження. По-перше, змін у зовнішній політиці, зокрема, в пріоритетності окремих напрямків, варто очікувати в принципі. Тяглості у порівнянні з попередніми роками президентства Барака Обами не буде. Та в яких напрямках і наскільки глибокими будуть ці зміни — поки незрозуміло. По-друге, найбільш імовірно, що для Трампа втратить пріоритетність трансатлантична співпраця — як в рамках двосторонніх відносин США —ЄС, так і в межах євроатлантичної спільноти (ролі США в НАТО). Таке припущення можна зробити з логіки його найбільш чітких заяв про можливий вихід США з ряду міжнародних зобов’язань (особливо — у сфері міжнародних торгівельних зв’язків) або ж перегляду «правил гри». Останнє стосується, наприклад, можливих спроб зміни ролі США в межах Альянсу. По-третє, російський напрямок, всупереч багатьом негативним очікуванням, на мій погляд, виглядає якраз таки менш однозначним. Я не поділяю позиції про неминучість «bіg deal» між Трампом та Кремлем. Ключова характеристика Дональда Трампа як політика — це непередбачуваність. З одного боку, він справді може спробувати «домовитися» з Росією. І якщо це відбудеться, це означатиме, що вигідний новому президенту США вплив Росії в одних питаннях буде отримано за рахунок поступок і політики «заплющених очей» в інших. Очевидно, що сирійське питання і переговори союзників можуть набути нового забарвлення. Якщо ж говорити про найбільш вдалий момент «торгів» Росії щодо її ролі в Сирії, то він настає саме зараз. Втім, лише в разі готовності нового президента США до латентної домовленості з Кремлем.

— Світ розгублений. Чи не вперше ми опинилися в ситуації, коли взагалі незрозумілі зовнішньополітичні орієнтири нового президента США, країни, яка істотно впливає на міжнародні, в тому числі й трансатлантичні процеси. Чим це можна пояснити?

— Немає візії, представленої Дональдом Трампом, ним і його командою під час виборчої кампанії. Але можна з високим ступенем вірогідності прогнозувати: США можуть більше не бути рушійною силою світових глобалізаційних та інтеграційних процесів. Те, завдяки чому США фактично і стали лідерами політики інтегрованості різних регіонів на політичній мапі світу. В цьому — суперечливий характер заяв Трампа як кандидата: зробити сильнішою Америку за рахунок часткової відмови від її лідерства у ряді процесів — це алогічно. Як Трамп-президент впорається з цими викликами — передбачити неможливо. У той саме час навіть ті напрямки, які, очевидно, втратять для нього актуальність (як-то НАТО і ЄС) можуть продовжувати за інерцією де-факто розвиватися за рахунок інституційної пам’яті (одній людині, навіть президенту, може бути складно зламати механізм, роками спрямований на розбудову трансатлантичної єдності), а також самої Республіканської партії. Так, більшість республіканців в Конгресі зовсім не гарантує повноцінної підтримки всіх ініціатив Трампа. Республіканці в цілому залишаються в межах своєї загальної доктрини: Америка — сильний і жорсткий гравець на міжнародній арені. А це автоматично зменшує шанси на якісь одіозні політичні ідеї, якщо Трамп спробує реалізувати.

— Маріє, а що чекати Україні, особливо, зважаючи на неоднозначні заяви Дональда Трампа під час президентської кампанії?

— Щодо України, то я не робила би завчасно апокаліптичних висновків. Саме тому, що він як політик і президент — незрозуміла світові постать. Але варто готуватися до того, що ми точно не потрапляємо в пріоритетні напрями зовнішньої політики нового президента. І не тільки тому, що є ризик домовленостей з Росією: більше через патерналістський характер поведінки України на міжнародній арені, очікування підтримки як даності — і в політичній, і в фінансовій, і в дипломатичній площинах. Для нової адміністрації ми точно не будемо в переліку «важливих тем». Але головне, щоб ми не потрапили до пунктів потенційних домовленостей та торгів з Кремлем. Виходити треба з сценаріїв найгірших: зменшення дипломатичної підтримки України, можливо — макрофінансової (з точки зору підтримки реформ), нівелювання шансів на посилення військово-технічного і оборонного співробітництва (навіть враховуючи вже «програшну» для України позицію про непостачання летальної зброї, «просунуту» партнерами Трампа в межах республіканської партії). На моє переконання, непередбачуваний новий Президент США — це, звичайно, мінус для міжнародної підтримки України, але може обернутися і позитивом — як мінімум, для внутрішньої мобілізації політичних еліт та системи державного управління. За замовчуванням або просто для того, аби перешкоджати зміцненню Росії, Україну у Вашингтоні більше, вочевидь, не підтримуватимуть.

Інтерв’ю взяла Наталя ФІЛІПЧУК,
Голос України