Політичний сезон-2018: прогнози експертів

Опитування
Перегляди: 12919
23 січня 2018

На початку 2018 року  ми, Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва, попросили знаних політичних експертів  дати свої прогнози щодо нового політичного сезону й запропонували такі запитання:

1.     Як Ви вважаєте, яким буде політичний  сезон-2018?  У чому полягатимуть його особливості? 

2.     Що, на Вашу думку, необхідно зробити, які рішення необхідно ухвалити протягом цього року? (вкажіть 5 основних)  

3.     Чи очікуєте Ви  на якісь несподіванки і де їх можна сподіватися? 

 

Олексій ГАРАНЬ

1.  Як Ви вважаєте, яким буде політичний  сезон-2018?  У чому полягатимуть його особливості?

Передвиборний рік, на жаль,  супроводжуватиметься зростанням популізму і політичного протистояння, що  негативно позначатиметься на проведенні реформ (зокрема, малоймовірно, що буде ухвалено земельну реформу), а це, своєю чергою, може ускладнити стосунки із Заходом та міжнародними фінансовими інституціями. У той же час прийняття закону про реінтеграцію Донбасу показало, що навіть опоненти можуть вийти на спільне рішення в інтересах країни.

Міжнародні зусилля з припинення війни на Донбасі можуть інтенсифікуватися, але конфлікт радше перебуватиме у тліючій фазі.

 2. Що, на Вашу думку, необхідно зробити, які рішення необхідно ухвалити протягом цього року? (вкажіть 5 основних)

Потрібно зробити наступне:

- імплементація судової реформи і створення Антикорупційного суду;

- припинення спроб із дискредитації НАБУ, громадських активістів, які є союзниками, а не ворогами влади, скасування електронного декларування для антикорупціонерів;

- імплементація Угоди про асоціацію;

- зменшення тиску на бізнес;

- доведення до логічного завершення хоча б кількох судових справ впливових корупціонерів.

3. Чи очікуєте Ви на якісь несподіванки і де їх можна сподіватися?

 Ескалація військових дій на Донбасі; політична і економічна дестабілізація в країні через дії Росії або через вуличні акції «радикалів» з подальшим представленням країни як failed state; кризові явища в світовій економіці з відповідним впливом на економіку країни; корупційні скандали.

Але як показали події 2016–2017 рр., деякі події, які здаються несприятливими і оцінюються в контексті «всьо пропало», насправді можуть виявитися сприятливішими для України, ніж очікувалося (приклад, алармістські прогнози напередодні виборів у США, Німеччині, Франції, Нідерландах, що не справдилися). 

 

Євген МАГДА

1.  Як Ви вважаєте, яким буде політичний  сезон-2018?  У чому полягатимуть його особливості?

 Головна особливість очевидна – він передує президентським виборам, і логіка поведінки основних політичних гравців пояснюватиметься саме цим фактом. Власне, це відчувається буквально з початку 2018 року.

2.   Що, на Вашу думку, необхідно зробити, які рішення необхідно ухвалити протягом цього року? (вкажіть 5 основних)

Зрозуміло, що ситуація не сприяє ефективній роботі законодавчої та виконавчої влади, проте шанси на ухвалення низки рішень зберігаються:

1)    ухвалити закони, що сприятимуть розвитку приватної ініціативи;

2)    створити Антикорупційний суд;

3)    ухвалити закон про податок на виведення капіталу;

4)    заповнити вакансії в уряді, призначити голову правління Національного банку, змінити склад Центрвиборчкому;

5)    забезпечити консолідацію партії влади шляхом об’єднання БПП та Народного фронту.

3. Чи очікуєте Ви на якісь несподіванки і де їх можна сподіватися?

 Питання діалектичне. З одного боку, українська політика відзначається поганою передбачуваністю. З іншого – помітними є спроби зовнішнього втручання різних глобальних гравців. Ситуація виглядає напруженою та, відверто кажучи, неприємною для України в цілому.

 

Костянтин  МАТВІЄНКО

1. Як Ви вважаєте, яким буде політичний  сезон-2018?  У чому полягатимуть його особливості?

Вісімнадцятий рік – кульмінаційний. В одній точці сходяться ряд процесів – старт виборчої кампанії, посилення тягаря видатків домогосподарств, зростання невиплат до бюджету і з бюджету, обструкція України з боку МВФ, підтримка Росією градусу агресії на Сході... Владі не позаздриш, бо недовіра до неї сягнула критичної межі, за якою – втрата легітимності.

2.  Що, на Вашу думку, необхідно зробити, які рішення необхідно ухвалити протягом цього року? (вкажіть 5 основних)

Основні рішення мали б бути спрямовані на переведення перед усім економіки та системи державного управління на сучасні інноваційні технології:

- бодай стартові заходи із подолання енергозалежності;

- цифровий контроль за обігом коштів і детінізація ринку праці;

- збалансування зовнішньо торговельного балансу – зменшення залежності від експорту;

- зміна виборчої системи передусім з точки зору унеможливлення фальсифікацій результатів і маніпуляцій свідомістю громадян;

- перезавантаження взаємин з союзниками – передусім у питаннях припинення війни і фінансової допомоги Україні.

Зрозуміло, що це не усі напрями, які потребують термінового ухвалення стратегій щодо них, однак є великі сумніви у спроможності влади не те щоб вжити цих заходів, а бодай зрозуміти їхню необхідність.

3. Чи очікуєте Ви на якісь несподіванки і де їх можна сподіватися?

Ну, якщо вони "несподіванки", то як я на них можу сподіватися? 

Однак справжньою несподіванкою було б, якби влада раптом відмовилася від логіки самозбереження і пролонгації себе у наступному виборчому циклі і запропонувала б суспільству дискурс оновлення країни...  

 

Сергій ТАРАН

1. Як Ви вважаєте, яким буде політичний  сезон-2018?  У чому полягатимуть його особливості?

2018 – це передвиборчий рік. Відтак, діяльність всіх політичних партій керуватиметься логікою виборчого процесу. Це означає, по-перше, консолідацію всіх політичних сил навколо конкретних кандидатів у президенти, по-друге, звужуватимуться можливості для ефективних реформ, по-третє, і без того гостра проблема популізму посилюватиметься. Окрема тема 2018 року – це визначення нового формату американсько-російських відносин, який напряму залежать від результатів переговорів з «українського питання».

2. Що, на Вашу думку, необхідно зробити, які рішення необхідно ухвалити протягом цього року? (вкажіть 5 основних)

Мають бути:

- завершена медична реформа, реформа децентралізації влади, продовжено будівництво доріг - речі, які мають наочно демонструвати, що «зміни відбуваються»;

 - створений Антикорупційний суд, який відповідатиме і позиції міжнародної спільноти, і Конституції України;

- проведена земельна реформа та відкритий ринок землі (це необхідно зробити, але не вірю, що це буде зроблено у 2018р.).

3. Чи очікуєте Ви на якісь несподіванки і де їх можна сподіватися?

Може бути цікава динаміка відносин із США. Позиція нинішньої адміністрації неординарна – з одного боку, США допомагають Україні, готові надати летальну зброю, посилюють антиросійські санкції, з іншого боку, висувають жорсткі вимоги до України. Ця динаміка може набувати несподіваних поворотів у звʼязку з виборчою кампанією в Україні.

 

Володимир ФЕСЕНКО

1. Як Ви вважаєте, яким буде політичний  сезон-2018?  У чому полягатимуть його особливості?

Насправді буде два політичних сезони: 1) лютий – липень 2018 р.,    2) серпень – грудень 2018 р. В першому сезоні домінуватимуть незавершені питання минулого року – з’ясування стосунків між владою та войовничою антипрезидентською опозицією; конфлікти навколо НАБУ та інших антикорупційних інституцій; закон про антикорупційний суд; кадрові питання (голова НБУ, ЦВК, Рахункова палата та інші). У другій половині року де-факто розпочнеться президентська виборча кампанія.

2. Що, на Вашу думку, необхідно зробити, які рішення необхідно ухвалити протягом цього року? (вкажіть 5 основних) 

- зберегти хоча б відносну політичну стабільність;

- посилити динаміку соціально-економічного зростання;

- посилити боротьбу з корупцією, для чого – зняти напругу навколо антикорупційних інститутів, створити антикорупційний суд;

- нарешті вирішити кадрові питання, які «зависли» з минулого, а деякі  ще з позаминулого року;

- забезпечувати подальше посилення обороноздатності країни.  

3. Чи очікуєте Ви  на якісь несподіванки і де їх можна сподіватися?

В нашій політиці несподіванки завжди можливі. Але тому вони і несподіванки, що їх не можливо передбачити в конкретних формах. Традиційно існує ризик спонтанної політичної кризи. А на старті президентської виборчої кампанії може з’явитися якась «темна конячка».

 

Олеся ЯХНО

1.  Як Ви вважаєте, яким буде політичний сезон-2018? У чому полягатимуть його особливості?

Характеристики 2018 року на рівні порядку денного наступні: базові теми – питання безпеки, відновлення територіальної цілісності, подальше проведення реформ, спрямованих на зміцнення/побудову інститутів держави і влади; теми на рівні конкретики – ситуація на Донбасі, подальші кроки міжнародно-правового характеру щодо Криму, позови проти Росії, подальше звільнення заручників, земельний ринок, боротьба с корупцією. Загалом, зберігатимуться три виклики, які існували і в попередні роки – агресія РФ, боротьба з корупцією та проведення структурних реформ, популізм політиків. Ризик популізму особливо зростатиме, враховуючи планові вибори у 2019 році.  

2. Що, на Вашу думку, необхідно зробити, які рішення необхідно ухвалити протягом цього року? (вкажіть 5 основних)

1.Закон про Антикорупційний суд.  2. Виборче законодавство. 3. Кроки в питанні національно-територіальної автономії для кримських татар. 4. Приватизація (перш за все, малих об’єктів).  5. Питання земельного ринку. Надзвичайно важливий рівень комунікації навколо цих питань – якість рішень залежить від того, наскільки змістовна/беззмістовна дискусія, без підходу «зрад та перемог».

3. Чи очікуєте Ви на якісь несподіванки і де їх можна сподіватися?

Несподіванки, перш за все, пов’язані з загостренням політичної боротьби та популізмом протягом передвиборчого 2018 року. Є ризики фейків, проявів як зовнішньої, так і внутрішньої інформаційної війни, дискредитації та боротьби всіх проти всіх. 

 

Олексій ГОЛОБУЦЬКИЙ

1. Як Ви вважаєте, яким буде політичний сезон-2018? У чому полягатимуть його особливості?

Політичний сезон-2018 буде голосним. І жорстким. При цьому всі основні учасники надаватимуть перевагу навіть не загальноукраїнському, а міжнародному розголосу будь-яких проблем і звинувачень. Так Президент змушений буде обстоювати основи суверенітету, тоді як представники парламенту публічно вимагатимуть практичного переведення держави під зовнішнє управління – щонайменше, в сфері правосуддя, приватизації і, можливо, інших. Це дуже специфічна і безпрецедентна ситуація.

2. Що, на Вашу думку, необхідно зробити, які рішення необхідно ухвалити протягом цього року? (вкажіть 5 основних)

1. Явно назріли зміни в законі про громадянство: в інтересах державної безпеки, як інформаційної, так і оборонної та інших аспектів, цей закон критично потребує доповнень щодо можливостей і конкретних механізмів позбавлення громадянства. До цього пункту входять і доповнення до ККУ за Ст.110 «Державна зрада». Крім того, давно на часі юридичне визначення для термінів «колаборант», «колабораціонізм», «колаборантська діяльність на користь агресора». І, відповідно, доповнення ККУ статтями «За колаборантську діяльність» (з описом усіх обтяжуючих моментів: організованою групою осіб, за попередньою змовою, рецидив, керівництво та планування з боку осіб та/чи структур держави-агресора, із залученням неповнолітніх, із залученням держслужбовців, із залученням військових тощо). В правових документах обов’язково має бути прописана можливість судового розгляду за відсутності обвинуваченого: надто багато колаборантів з українським громадянством втекли і ще встигнуть втекти за кордон. Це – сфера відповідальності передусім Президента, хоча також і ГПУ, і профільних міністерств, і РНБО, та інших.

2. Критично потрібне ухвалення комплексу правових актів щодо полону і полонених: наших, російських, іноземних найманців окупантів, іноземних збройних волонтерів з нашого боку. Ця документація (набір правил, інструкцій, розпоряджень, постанов, законів і підзаконних актів) мусить встановити «стандарти полону»: конкретних відповідальних осіб і підрозділи, порядок дій, час і обсяг стандартних офіційних реакцій тощо. Український боєць має точно знати, якої реакції України, ЗСУ, командування його підрозділу і безпосередніх командирів слід чекати, якщо його візьмуть у полон, що і коли він має право сказати тощо. Так само наші бійці мають точно знати, який порядок дій має бути у разі захоплення представників регулярних та іррегулярних російських військ. Основи подібного законодавства вже існують в державах НАТО. Це так само поле спільної відповідальності всіх, хто має право законодавчої ініціативи.

3. Передвиборчий рік також має бути використаний для впорядкування інформаційного простору. Вже для всіх очевидна різниця між цензурою та інформаційною безпекою держави. Йдеться про цілком легітимні механізми: ліцензування, зокрема. А також, як показала практика, запровадження цілковитої прозорості власників і кінцевих бенефіціарів також позитивно позначається на збереженні за ЗМІ інформаційної, а не пропагандистської функції. Тут також право законодавчої ініціативи може належати практично всім, хто таке право має.

4. Вдосконалити не так виборче законодавство, як механізми його реалізації на практиці, зокрема – підготувати суди (замінити кадри, провести тренінги, розробити й ухвалити стандартні інструкції) до передвиборчої кампанії, котра буде дуже непростою і з масою позовів та обвинувачень, порушень і зловживань. Це – також сфера законодавчої ініціативи КМ, але також і Генпрокурора, і РНБО (в плані розробки рекомендацій), і КС, і Вищої ради правосуддя, і профільних парламентських комітетів.

5. Розібратись врешті з медичною реформою: здоров’я нації є однією з найважливіших опор економічного базису держави. Законодавча ініціатива тут – за КМ.

3. Чи очікуєте Ви на якісь несподіванки і де їх можна сподіватися?

Однозначно можна очікувати будь-яких несподіванок з боку Росії. Відповідно, і реакція міжнародного співтовариства на несподівані жорсткі виклики буде несподіванкою – але цілком прогнозованою стосовно викликів.