Опитування
Перегляди: 2627
28 грудня 2015

Вища освіта в умовах реформи: зміни громадської думки

З 5 по 14 грудня 2015 року Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва разом із фірмою «Юкрейніан соціолоджі сервіс» провів загальнонаціональне соціологічне опитування «Громадська думка – грудень 2015» із проблем освіти в Україні.

Всього було опитано 2001 респондент за квотною національною вибіркою населення, яка за статтю, віком, типом поселення та областями репрезентує населення України у віці 18+. Опитування проводилось у всіх областях України згідно з чисельністю зареєстрованих виборців (18+) на виборах до Верховної Ради України 2014 року. Опитування в анексованому Криму та окупованих районах Донбасу не проводилось, а квота не окупованої частини Луганської області перерозподілена для Донецької області.

Теоретична похибка вибірки на рівні 0,954 не перевищує 2,2%. З урахуванням дизайн-ефекту 3,2%.

Для порівняння наводяться результати опитування, проведеного  Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва у співпраці з фірмою «Юкрейніан соціолоджі сервіс» у жовтні 2013 року та грудні 2014 року. 

Ставлення населення до системи  вищої освіти в Україні

  • Проблеми вдосконалення освіти – і вищої, і середньої у суспільстві розцінюються як важливі (як  такі ці проблеми розглядають більше 3/4 населення), причому більше третини населення відносить їх до першочергових. Лише близько 20% вважають ці питання другорядними. Водночас якість і середньої, і вищої освіти оцінюється трохи нижче за середню (дещо нижче 3 балів за 5-бальною шкалою, де 1 – дуже низький рівень, а 5 – дуже високий).
  • Основні позитиви  вищої освіти населення вбачає у тому, що вона  дає наукові  та світоглядні знання (з цим згодні 47%, не згодні 27%). Втім, переважають негативи: лише 20% населення згодні з твердженням, що вища освіта в Україні  дає можливості знайти хорошу роботу (не згодні – 58%), лише 17% вважають, що вища освіта  дає усім рівні можливості навчатися безплатно (не згодні 63%). Ділиться громадська думка щодо того, чи дає вища освіта добру професійну підготовку (з цим згодні 35%, не згодні 37%) та чи сприяє вища освіта реалізації обдарованих і талановитих (згодні з цим 36%, не згодні 41%). 
  • Навчання за кордоном. Значна частина населення хотіла б навчатися за кордоном (39% у 2015 році та 38% у 2014 році) або навчати там своїх дітей (45% у 2015 р. та 42% у 2014 р.). Основна перепона – відсутність грошей на навчання за кордоном.
  • Вартість навчання в українських вишах населення стабільно вважає зависокою (так вважали 64% і в 2015 р., і в 2014 р.).
  • Кількість ВНЗ. Близько половини (47%) населення вважає, що вищих учбових закладів в Україні забагато (в 2014 р. таку думку підтримували 51%) і що їх кількість має регулюватися потребами ринку праці (51%, в 2014 р. так думали 52%).
  • Більшість населення підтримує пропозицію щодо  повернення технікумів та коледжів до системи середньої спеціальної освіти – 46%, проте ще рік тому ця підтримка була істотно вища – 61%.
  • Переконлива більшість населення вважає, що заочну форму навчання потрібно зберегти – з 73% у 2014 р. та до 67% у 2015 р.
  • Значна частина працездатного населення (51% у 2014 р. та 43% у 2015 р.) відчуває потребу (різною мірою) у курсах підвищення кваліфікації. 
  • Серед найбільших проблем української вищої освіти були названі: корумпованість викладацького складу ВНЗ, причому ця проблема «зміцнила своє лідерство» – у  2015 році як основну  її відзначили 50%, тоді як  у 2014 р. –  44%, а в 2013 р. – 40%).  Окрім того, громадяни занепокоєні  проблемою невизнання дипломів українських ВНЗ в інших країнах світу (47% – у 2015 р.,  40% – у 2014 р.) та невідповідністю викладання  вимогам ринку (32%  – у 2015 р., 30% – у 2014 р.).
  • Першочерговими кроками для покращення якості вищої освіти, на думку населення, є: боротьба з усіма проявами корупції і нечесності у ВНЗ (хабарі, списування курсових та дипломів тощо) – 59%, підвищення рівня оплати праці викладачів – 38%, відповідність викладання до потреб майбутньої професії – 37%, налагодження співпраці з кращими світовими університетами – 36%, стимулювання наукової діяльності у вишах – 32%. Лише 12% населення вважає, що якість освіти зможе забезпечити введення системи ЗНО для випускників ВНЗ. 
     

Ставлення населення до вступу до ВНЗ за результатами зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО)

  • Вже стабільно населення підтримує систему вступу до ВНЗ через зовнішнє незалежне оцінювання – 52% у 2015 р. (не підтримують 25%), у 2014 р. підтримка становила 59%, не підтримували цю систему  21%.
  • Так само стабільно населення позитивно оцінює вплив ЗНО на різні сторони освітнього процесу та соціального життя загалом. Населення висловлює згоду з тим, що: ЗНО дало змогу обдарованим дітям вступити до будь-якого ВНЗ, навіть найпрестижнішого (згодні з цим 60%, не згодні – 23%), ЗНО стимулює учнів не сподіватися на чиюсь допомогу, а вчитись (згодні з цим 66%, не згодні – 18%), ЗНО зменшило рівень корупції при вступі до ВНЗ (згодні – 46%, не згодні – 32%), ЗНО  стало кроком до справедливості у державі (згодні 46%, не згодні – 29%), ЗНО дало змогу обирати кращих студентів (згодні 50%, не згодні – 25%).
  • Найвищий рівень корупції, на думку населення, існує при вступі до ВНЗ на творчих конкурсах (60%), далі йдуть: вступ до магістратури чи на рівень спеціаліста (50%),  випускні іспити в школі (40%). Найменш корумпованим вважають вступ до ВНЗ за результатами ЗНО (34%), проте минулого року цей відсоток був меншим (27%).
  •  Щодо наявних проблем із реалізацією ЗНО, то найчастіше (40% опитаних) згадували сумніви у чесності дотримання закладеної процедури. Якщо розглядати можливі варіанти вдосконалення системи ЗНО, то опитані найчастіше (40%) згадували необхідність краще готувати учнів у школах до здачі тестів.
  • Залучення до підготовки до здачі ЗНО репетиторів залишається надзвичайно поширеним явищем:  у 2015 році лише 26% вступників не вдавалися до послуг репетиторів (у 2014 р. – 24%, у 2013 р. – 28%).
  • Ті, хто був безпосередньо причетний 2015 року до вступу до ВНЗ, переважно залишилися  задоволені: 52% супроти 23% незадоволених. Водночас задоволеність різними складовими вступу була різною. Поінформованістю про правила вступу задоволені 49%, не задоволені – 27%, етапом подачі заяв та документів задоволені 55%, не задоволені – 27%.  Думки діляться стосовно поінформованості тим, скільки буде бюджетних місць (задоволені 39%, не задоволені – 39%), а також  етапом  оприлюднення списків до зарахування (задоволені – 36%, не задоволені – 30%).   Незадоволення викликав етап зарахування на державну форму навчання (задоволені – 33%, не  задоволені  – 39%).
  • Про нововведення, які були впроваджені у систему ЗНО 2015 року, добре знають лише 11% населення, ще 29% «щось про це чули» і 60% – не знають нічого.
  • Серед  тих, хто знає про нововведення ЗНО-2015, найбільше невдоволення викликає обмеження дії сертифікату тестування лише поточним роком (не задоволені цим 53%, задоволені – 25%), не задоволені переважно й перспективою поєднання державного іспиту з іноземної мови зі складанням ЗНО (задоволені цим 27%, не задоволені – 36%). Рештою  новацій загалом особи, що стикалися із вступом за результатами ЗНО, тою чи іншою мірою задоволені: обов’язковістю вступу до ВНЗ за результатами ЗНО, незалежно від року отримання середньої освіти (задоволені 42%, не задоволені – 32%), можливістю отримання від сканованої копії власної роботи учасниками ЗНО (задоволені 48%, не задоволені – 18%), принципом рейтингування заяв за пріоритетністю (задоволені 38%, не задоволені –28%), дворівневістю тестів з української мови та математики (задоволені 50%, не задоволені – 29%), проведенням випускних екзаменів в школі з української мови у формі ЗНО (задоволені 54%, не задоволені – 26%). Ділиться громадська думка щодо введення порогу «склав/не склав» та неможливості вступу до вузів тим, хто «не склав»: 35% задоволені цією новацією і 29% – не задоволені.  
  • Лише 10% населення згодні з тим, щоб документи для вступу до ВНЗ подавалися винятково через Інтернет. Більшість (48%) вважає, що слід поєднати дистанційну і особисту подачу, а 34% визнають лише особисту подачу документів.
  • У суспільстві переважає позитивне ставлення (45%) до  відміни у 2016 році вступу за цільовими направленнями: 27% певні, що процедура отримання таких направлень містила корупційну складову, і ще 18% вважають, що пільг під час вступу має бути якомога менше. Водночас 29% населення сприймають відміну цільового вступу негативно, оскільки, на їхню думку,  треба збільшувати можливості цільового вступу для деяких груп населення (12%) і потрібні фахівці з вищою освітою  в сільській місцевості (17%).

 

Ставлення населення до відкриття  прокуратурою справи щодо керівників Українського центру оцінювання якості освіти

  • Майже половина населення (49%) нічого не знає про відкриття справи прокуратурою  щодо керівників Українського центру оцінювання якості освіти за фактами несанкціонованого втручання та зміни інформації в процесі проведення ЗНО, і ще 18% населення не мають певної думки щодо цієї події. Серед решти населення  19% вважають, що звинувачення прокуратури свідчать про корумпованість системи ЗНО, на думку 8%, це лише кілька прикрих випадків, які не дискредитують систему в цілому, а 6% певні, що це –  помста влади і намагання повернутися до колишньої корупційної практики вступу до вузів за результатами екзаменів. 

 

Результати опитування

 

 Як Ви вважаєте, наскільки важливою є проблема вдосконалення якості середньої освіти в Україні?

 

Грудень 2014

Грудень 2015

Вважаю, що це питання належить до першочергових

34.7

39.4

Це питання важливе, але є більш нагальні проблеми

39.2

37.2

Вважаю ці проблеми другорядними

20.1

18.6

Важко сказати

6.0

4.8

 

 Як Ви вважаєте, наскільки важливою є проблема вдосконалення якості вищої освіти в Україні?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Вважаю, що це питання належить до першочергових

28.2

31.7

36.7

Це питання важливе, але є більш нагальні проблеми

46.1

42.4

39.0

Вважаю ці проблеми другорядними

17.6

18.6

17.8

Важко сказати

8.1

7.3

6.5

 

Як би Ви загалом оцінили якість середньої освіти в Україні?

 

Грудень 2014

Грудень 2015

Дуже низька

8.0

5.5

Скоріше низька

21.9

21.5

Середня

50.2

57.2

Скоріше висока

11.7

10.7

Дуже висока

2.2

1.2

Важко сказати

6.1

3.8

 

 Як би Ви загалом оцінили якість вищої освіти в Україні?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Дуже низька

7.6

7.5

5.9

Скоріше низька

22.0

21.3

17.0

Середня

45.1

47.3

55.2

Скоріше висока

13.2

13.5

12.6

Дуже висока

1.3

1.4

0.8

Важко сказати

10.7

9.0

8.5

 

Які першочергові кроки для покращення якості вищої освіти, на Вашу думку, слід здійснити?*

 

Грудень 2015

Підвищити оплату праці викладачів

38.1

Стимулювати наукову діяльність у вищих навчальних закладах

31.7

Зменшити кількість вищих навчальних закладів

26.8

Ввести систему зовнішнього тестування для випускників ВНЗ

11.9

Боротися з усіма проявами корупції і нечесності у ВНЗ (хабарі, списування курсових та дипломів тощо)

59.4

Налагодити співпрацю з кращими світовими університетами (запрошувати викладачів з-за кордону, надсилати студентів та викладачів на стажування тощо)

35.6

Залучати бізнес для вирішення проблем вищої освіти

16.8

Більш пов'язувати викладання з потребами майбутньої професії

37.2

Інше

0.5

Вважко відповісти

5.9

*Можливо було обрати будь-яку кількість відповідей

 

Чи знаєте Ви, які зміни щодо середньої освіти пропонуються у проекті Закону про освіту?

 

Грудень 2015

так, знаю

11.3

щось про це чув

32.5

не знаю

56.2

 

Чи вірите Ви в успішність проведення реформи освіти в середній школі?

 

Грудень 2015

так

22.6

ні

34.5

важко сказати

43.0

 

Як Ви вважаєте, хто несе головну відповідальність за якість освіти та проведення необхідних реформ в середній школі? (один варіант відповіді)

 

Грудень 2015

Президент та Уряд

12.2

Міністерство освіти і науки

68.3

Місцеві органи влади

4.6

Педагоги

11.4

Громадські організації

0.5

Батьки

2.0

Бізнес

0.3

інший

0.7

важко сказати

0.1

 

Наскільки Ви згодні з твердженнями, що вища освіта в Україні ДАЄ ДОБРУ ПРОФЕСІЙНУ ПІДГОТОВКУ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Згоден

40.4

39.6

35.2

Не згоден

36.3

40.6

36.8

Важко сказати

23.3

19.8

28.1

 

Наскільки Ви згодні з твердженнями, що вища освіта в Україні НАДАЄ НАУКОВІ ТА СВІТОГЛЯДНІ ЗНАННЯ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Згоден

49.8

46.8

47.4

Не згоден

25.8

30.8

27.0

Важко сказати

24.4

22.3

25.5

 

Наскільки Ви згодні з твердженнями, що вища освіта в Україні ДОЗВОЛЯЄ РЕАЛІЗУВАТИСЯ НАЙБІЛЬШ ЗДІБНИМ І ТАЛАНОВИТИМ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Згоден

35.3

34.8

36.4

Не згоден

40.1

42.2

40.7

Важко сказати

24.5

22.9

22.9

 

Наскільки Ви згодні з твердженнями, що вища освіта в Україні ДАЄ МОЖЛИВОСТІ ЗНАЙТИ ХОРОШУ РОБОТУ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Згоден

17.9

22.0

19.8

Не згоден

59.8

55.3

58.3

Важко сказати

22.2

22.7

21.9

 

Наскільки Ви згодні з твердженнями, що вища освіта в Україні ДАЄ УСІМ РІВНІ МОЖЛИВОСТІ БЕЗПЛАТНО НАВЧАТИСЯ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Згоден

15.9

15.8

17.1

Не згоден

63.7

62.0

63.1

Важко сказати

20.5

22.2

19.8

 

 Як Ви вважаєте, чи є оптимальною кількість вищих навчальних закладів в Україні?

 

Грудень 2014

Грудень 2015

Вважаю, їх зараз надто багато

51.7

46.8

Вважаю, їх замало

10.2

5.7

Вважаю, що якраз стільки, скільки потрібно

23.5

25.5

Важко сказати

14.6

22.0

 

А чим, на Ваш погляд, повинна визначатися кількість вищих навчальних закладів у країни?*

 

Грудень 2014

Грудень 2015

Потребами ринку праці

52.3

51.4

Кількістю бажаючих отримати вищу освіту

22.7

21.1

Кількістю тих, хто спроможних платити за навчання

7.2

6.5

Кількістю вишів, які можуть давати справді якісну освіту

35.5

41.4

Бюджетне навчання повинне обмежуватися потребами ринку праці, а платне не обмежуватися взагалі

20.2

17.0

Інше

0.2

0.3

Важко сказати

6.0

5.0

*Можливо було обрати кілька варіантів відповідей

 

Де, на Вашу думку, мають бути технікуми і коледжі у системі освіти?

 

Грудень 2014

Грудень 2015

У системі середньої спеціальної освіти

60.6

46.4

У системі вищої освіти

25.5

31.0

Важко сказати

13.9

22.6

 

Як Ви оцінюєте рівень вартості навчання в українських вищих навчальних закладах?

 

Грудень 2014

Грудень 2015

Вважаю, вартість навчання в українських ВНЗ цілком нормальна

7.0

6.5

Вважаю, вартість зависока

63.8

63.7

Вважаю, вартість занизька

3.5

2.4

Вважаю, вартість зависока не в усіх, а в деяких вишах

18.4

19.7

Вважко сказати

7.3

7.7

 

Чи хотіли б Ви повчитися за кордоном?

 

Грудень 2014

Грудень 2015

Я вже навчався за кордоном

2.5

0.6

Так, хочу, і думаю, в мене це вийде

7.6

4.3

Так, але не маю можливості

30.7

34.5

Ні

38.1

40.6

Я не працюю (пенсіонер, не маю роботи тощо)

15.3

13.5

Важко сказати

5.9

6.6

 

А чи хотіли б Ви відправити повчитися за кордоном своїх дітей?

 

Грудень 2014

Грудень 2015

Вони вже навчаються (чи навчалися) за кордоном

2.5

1.3

Так, хочу, і думаю, в мене це вийде

10.3

8.9

Так, але не маю можливості

31.5

36.2

Ні

27.2

25.2

В мене немає дітей

19.3

17.4

Важко сказати

9.2

11.0

 

Як Ви вважаєте, чи потрібна в Україні заочна форми навчання у вищих навчальних закладах?

 

Грудень 2014

Грудень 2015

Так, потрібна

73.1

67.1

Ні, не потрібна

16.0

17.1

Важко сказати

10.9

15.8

 

З якими твердженнями щодо заочної форми навчання Ви згодні?

 

Грудень 2014

Грудень 2015

Заочна форма навчання дозволяє людям, які не мали змогу навчатися на стаціонарі, здобути вищу освіту

48.3

44.2

Насправді заочна форма навчання - це здобуття диплому, а не знань

16.0

19.6

Заочна форма навчання дозволяє здобути другу вищу освіту

16.4

17.1

Заочна форма навчання - це розгул корупції та хабарів

11.4

13.4

Заочна форма навчання дає змогу людям, які вже є професіоналами, здобути "законне право" на професію - диплом

22.9

17.8

Заочна форма навчання - це просто заробляння грошей вузами

8.3

8.6

Інше

0.1

0.4

Важко сказати

5.4

5.7

 

         А чи доводилося Вам чи Вашим близьким родичам, друзям, дітям навчатися на заочному відділенні в вузі?*

 

Грудень 2015

Так, але ще за часів Радянського Союзу

28.3

Так, вже в незалежній Україні

42.3

Ні

33.6

*Можливо було обрати 2 варіанти відповіді водночас

 

Чи відчуваєте Ви потребу в курсах підвищення кваліфікації?

 

Грудень 2014

Грудень 2015

Так, і нагальну

12.0

8.1

Загалом, було б непогано

29.7

27.0

Ні

30.9

36.1

Я й так маю можливість підвищувати свою кваліфікацію на різних курсах

9.4

9.4

Я не працюю (пенсіонер, студент, не маю роботи тощо)

18.1

19.4

 

 З 2008 року основним критерієм добору студентів до вищих навчальних закладів (ВНЗ) є результати зовнішнього тестування. Чи підтримуєте таку систему  вступу до ВНЗ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Так, безумовно

17.8

23.5

18.5

Скоріше, так

36.1

36.0

33.5

Скоріше, ні

16.1

15.6

17.7

Безумовно, ні

9.6

6.7

7.3

Важко сказати

20.9

18.2

23.1

 

Як Ви вважаєте, якою мірою поширена корупція при оцінці знань випускників шкіл НА ВИПУСКНИХ ІСПИТАХ У ШКОЛІ?  

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Дуже поширена

14.7

18.1

11.3

Досить поширена

30.4

30.2

28.4

Мало поширена

22.7

20.9

26.3

Зовсім не поширена

13.0

12.2

13.0

Важко сказати

19.3

18.6

21.1

 

Як Ви вважаєте, якою мірою поширена корупція при оцінці знань випускників шкіл ПРИ ЗОВНІШНЬОМУ ТЕСТУВАННІ ПРИ ВСТУПІ ДО ВНЗ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Дуже поширена

7.8

7.8

7.0

Досить поширена

20.3

19.6

26.8

Мало поширена

27.1

26.1

25.7

Зовсім не поширена

13.1

16.5

11.9

Важко сказати

31.7

30.1

28.7

 

Як Ви вважаєте, якою мірою поширена корупція при оцінці знань випускників шкіл НА ВСТУПНИХ ІСПИТАХ ДО ВНЗ (В ТОМУ ЧИСЛІ ТВОРЧИХ КОНКУРСАХ)?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Дуже поширена

32.1

20.8

18.3

Досить поширена

36.0

32.0

41.4

Мало поширена

8.8

13.0

14.8

Зовсім не поширена

3.7

6.2

3.1

Важко сказати

19.3

28.0

22.4

                           

Як Ви вважаєте, якою мірою поширена корупція при оцінці знань НА ВСТУПНИХ ІСПИТАХ У МАГІСТРАТУРУ ЧИ НА РІВЕНЬ СПЕЦІАЛІСТА У ВНЗ?

 

Грудень 2015

Дуже поширена

17.9

Досить поширена

32.3

Мало поширена

14.2

Зовсім не поширена

3.5

Важко сказати

32.1

 

 Чи згодні Ви з твердженням, що ЗОВНІШНЄ ТЕСТУВАННЯ СТАВИТЬ ВСІХ У РІВНІ УМОВИ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Повністю згоден

12.0

20.3

19.2

Переважно згоден

44.4

41.9

44.2

Переважно не згоден

16.6

14.7

15.1

Зовсім не згоден

8.5

6.5

7.2

Важко сказати

18.4

16.5

14.3

 

Чи згодні Ви з твердженням, що ЗОВНІШНЄ ТЕСТУВАННЯ ДАЛО ЗМОГУ ОБДАРОВАНИМ ДІТЯМ ВСТУПИТИ ДО БУДЬ-ЯКОГО ВНЗ, НАВІТЬ НАЙПРЕСТИЖНІШОГО?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Повністю згоден

15.3

16.8

18.4

Переважно згоден

37.8

33.2

42.0

Переважно не згоден

18.2

16.9

15.2

Зовсім не згоден

8.6

8.6

8.4

Важко сказати

20.0

24.4

16.1


Чи згодні Ви з твердженням, що ЗОВНІШНЄ ТЕСТУВАННЯ СТИМУЛЮЄ УЧНІВ НЕ СПОДІВАТИСЯ НА ЧИЮСЬ ДОПОМОГУ, А ВЧИТИСЬ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Повністю згоден

20.1

23.2

21.2

Переважно згоден

38.9

38.3

44.9

Переважно не згоден

14.9

12.5

13.0

Зовсім не згоден

7.1

6.7

5.4

Важко сказати

19.0

19.2

15.5

 

Чи згодні Ви з твердженням, що ЗОВНІШНЄ ТЕСТУВАННЯ ЗМЕНШИЛО РІВЕНЬ КОРУПЦІЇ ПРИ ВСТУПІ ДО ВНЗ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Повністю згоден

8.0

12.4

13.2

Переважно згоден

38.1

27.8

33.5

Переважно не згоден

22.2

19.9

21.0

Зовсім не згоден

9.7

12.3

11.2

Важко сказати

22.1

27.6

21.1

 

Чи згодні Ви з твердженням, що ВПРОВАДЖЕННЯ ЗОВНІШНЬОГО ТЕСТУВАННЯ СТАЛО КРОКОМ ДО СПРАВЕДЛИВОСТІ У ДЕРЖАВІ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Повністю згоден

10.4

13.8

13.6

Переважно згоден

35.7

27.7

32.7

Переважно не згоден

18.0

15.7

16.3

Зовсім не згоден

12.1

13.1

12.6

Важко сказати

23.9

29.7

24.8

 

Чи згодні Ви з твердженням, що ЗОВНІШНЄ ТЕСТУВАННЯ ДАЄ ЗМОГУ ВНЗ ОБИРАТИ КРАЩИХ СТУДЕНТІВ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Повністю згоден

11.9

17.1

16.3

Переважно згоден

35.8

26.8

35.6

Переважно не згоден

18.0

15.1

15.8

Зовсім не згоден

8.1

11.5

9.4

Важко сказати

26.1

29.5

23.0

 

 Які Ви бачите основні недоліки при вступі до ВНЗ за результатами зовнішнього тестування?*

          

Грудень 2015

Немає впевненостi, що тестування вiдбувається чесно, iз дотриманням усiх процедур

40.2

Погана органiзацiя роботи приймальних комiсiй у вищих навчальних закладах

14.9

Незрозумiла система остаточного зарахування абiтурiєнтiв

29.7

Немає гарантiй, що сертифiкати ЗНО не пiдроблялися

28.4

Пiдроблялися документи, що пiдтверджують наявнiсть пiльги у абiтурiєнта

16.2

Зовнiшнє тестування знижує мотивацiю школярiв до вивчення частини предметiв (якi не винесенi на тестування)

23.3

Нiяких серйозних недолiкiв немає

11.1

Iнше

0.7

Важко сказати

14.2

* Можливо будо обрати не більше 3х- варіантів

 

На Вашу думку, що слід зробити у першу чергу, щоб покращити систему вступу до ВНЗ за результатами зовнішнього тестування?*

 

Грудень 2015

Впровадити тест загальних навчальних здібностей (ТЗНК) для випускників минулих років

11.4

Впровадити проходження зовнішнього оцінювання за допомогою комп'ютерної техніки (у електронному форматі)

25.7

Краще готувати учнів у школах до здачі тестів

44.9

Вищі навчальні заклади повинні заздалегідь інформувати абітурієнтів про свої правила вступу до ВНЗ

23.3

Громадський контроль на усіх етапах проведення ЗНО та вступу до ВНЗ повинен бути посилений

20.1

Приймальні комісії повинні ретельніше перевіряти документи абітурієнтів (сертифікати з результатами тестування, довідки про пільги тощо) на достовірність

15.8

Вищі навчальні заклади повинні забезпечити публічність та зрозумілість системи зарахування абітурієнтів

26.3

Порушники умов прийому повинні понести відповідальність за недотримання правил вступу

16.6

Інше

0.4

Важко сказати

12.7

* Можливо будо обрати не більше 3-х варіантів

 

Чи знаєте Ви про нововведення, які відбулися у зовнішньому незалежному оцінюванні при вступі до вузів в 2015 році?*

 

Грудень 2015

так, добре знаю

11.4

щось про це чув

29.0

не знаю зовсім

59.6

*На запитання відповідали 44% опитаних

 

Наскільки Ви задоволенні нововведеннями, які відбулися у зовнішньому незалежному оцінюванні в 2015 році? - ВВЕДЕННЯ ПОРОГУ "СКЛАВ/НЕ СКЛАВ" І НЕМОЖЛИВІСТЬ ВСТУПУ ДО ВУЗІВ ТЕМ, ХТО "НЕ СКЛАВ"

 

Грудень 2015

Вступники 2015

Зовсім не задоволений

11.5

8.1

Переважно не задоволений

18.3

21.2

Переважно задоволений

37.1

35.4

Важко сказати

33.1

35.4

 

Наскільки Ви задоволенні нововведеннями, які відбулися у зовнішньому незалежному оцінюванні в 2015 році? ДВОРІВНЕВІСТЬ ТЕСТІВ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ ТА МАТЕМАТИКИ: БАЗОВИЙ, ПОГЛИБЛЕНИЙ РІВНІ

 

Грудень 2015

Вступники 2015

Зовсім не задоволений

5.6

4

Переважно не задоволений

23.9

26.3

Переважно задоволений

48.3

50.5

Важко сказати

22.2

19.2

 

Наскільки Ви задоволенні нововведеннями, які відбулися у зовнішньому незалежному оцінюванні в 2015 році? – ПРОВЕДЕННЯ ВИПУСКНИХ ІСПИТІВ У ШКОЛІ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У ФОРМІ ЗНО (ТЕСТУВАННЯ)

 

Грудень 2015

Вступники 2015

Зовсім не задоволений

5.1

7.1

Переважно не задоволений

18.6

19.4

Переважно задоволений

55.9

54.1

Важко сказати

20.3

19.4

 

Наскільки Ви задоволенні нововведеннями, які відбулися у зовнішньому незалежному оцінюванні в 2015 році? ОБМЕЖЕННЯ ТЕРМІНУ ДІЇ СЕРТИФІКАТУ ТЕСТУВАННЯ (ЗНО) ЛИШЕ ПОТОЧНИМ РОКОМ

 

Грудень 2015

Вступники 2015

Зовсім не задоволений

23.4

16.5

Переважно не задоволений

28.0

36.1

Переважно задоволений

24.6

24.7

Важко сказати

24.0

22.7

 

Наскільки Ви задоволенні нововведеннями, які відбулися у зовнішньому незалежному оцінюванні в 2015 році? – ПРОХОДЖЕННЯ ЗНО Є ОБОВ'ЯЗКОВОЮ УМОВОЮ ВСТУПУ ДО ВНЗ НЕЗАЛЕЖНО ВІД РОКУ ОТРИМАННЯ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

 

Грудень 2015

Вступники 2015

Зовсім не задоволений

15.7

6.1

Переважно не задоволений

22.5

26.3

Переважно задоволений

38.5

42.4

Важко сказати

23.3

25.3

 

Наскільки Ви задоволенні нововведеннями, які відбулися у зовнішньому незалежному оцінюванні в 2015 році? – МОЖЛИВІСТЬ ОТРИМАННЯ ВІДСКАНОВАНОЇ КОПІЇ ВЛАСНОЇ РОБОТИ УЧАСНИКАМИ ЗНО

 

Грудень 2015

Вступники 2015

Зовсім не задоволений

3.4

1.0

Переважно не задоволений

10.2

17.5

Переважно задоволений

58.8

48.5

Важко сказати

27.6

33.0

 

Наскільки Ви задоволенні нововведеннями, які відбулися у зовнішньому незалежному оцінюванні в 2015 році? – ЗАПРОВАДЖЕННЯМ ПРИНЦИПУ РЕЙТИНГУВАННЯ 15 ЗАЯВ ВСТУПНИКОМ (ТОБТО, ВИЗНАЧЕННЯ ВСТУПНИКОМ, ЯКІ ВУЗИ ДЛЯ НЬОГО НАЙБІЛЬШ ПРІОРИТЕТНІ)

 

Грудень 2015

Вступники 2015

Зовсім не задоволений

9.6

10.1

Переважно не задоволений

15.7

18.2

Переважно задоволений

41.9

38.4

Важко сказати

32.9

33.3

 

Наскільки Ви задоволенні нововведеннями, які відбулися у зовнішньому незалежному оцінюванні в 2015 році? – МОЖЛИВЕ В МАЙБУТНЬОМУ ПОЄДНАННЯ ДЕРЖАВНОГО ІСПИТУ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ІЗ ЗНО (ЗОВНІШНІМ ТЕСТУВАННЯМ) ПРИ ВСТУПІ ДО ВУЗУ

 

Грудень 2015

Вступники 2015

Зовсім не задоволений

15.2

13.1

Переважно не задоволений

18.9

23.2

Переважно задоволений

30.7

27.3

Важко сказати

35.2

36.4

 

Чи збираються Ваші діти чи Ви самі вступати до вищого навчального закладу?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

так

20.5

25.4

21.1

вони (я) вже навчаються у вищому навчальному закладі

10.7

12.5

12.8

ні

54.4

42.1

45.6

важко сказати

14.5

20.5

20.5

 

Чи проходили Ви, Ваші діти чи діти Ваших родичів та близьких друзів зовнішнє тестування?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Так

34.4

41.8

43.9

Ні

59.5

50.1

49.0

Важко сказати )

6.1

8.1

7.0

 

А чи проходили Ви, Ваші діти чи діти Ваших родичів та близьких друзів зовнішнє тестування у цьому, 2015 році?

 

Грудень 2015

так

26.7

ні

70.2

важко сказати

3.1

 

Чи задоволені Ви (або Ваші знайомі, що самі чи їхні діти проходили тестування) тим, як воно проводилося?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Вступники-2014

Грудень 2015

Вступники-2015

Повністю задоволений

14.7

13.3

20.4

11.1

8.1

Переважно задоволений

52.8

44.9

45.0

45.0

44.1

Переважно не задоволений

16.2

14.7

12.9

16.1

19.9

Зовсім не задоволений

5.1

7.1

9.0

3.1

3.0

Важко сказати

11.1

20.0

12.6

24.7

25.0

 

Загалом чи вдалося Вам, Вашим дітям чи дітям ваших близьких родичів або друзів вступити до того вищого навчального закладу, в який вони хотіли?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Вступники-2014

Грудень 2015

Вступники-2015

Так, в основному вони вступили туди, куди хотіли

45.4

42.1

44.4

45.0

42.9

Вступили не зовсім, куди хотіли, але варіант непоганий

34.1

33.0

32.7

33.4

37.9

Вступили, аби куди-небудь вступити

14.3

12.9

11.7

13.3

8.8

Не вдалося нікуди вступити

2.9

3.6

5.1

3.4

5.4

важко сказати, не знаю

3.3

9.2

6.9

4.9

5.0

 

 

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Вступники-2014

Грудень 2015

Вступники-2015

Об'єктивно не вистачило знань

17.6

19.6

23.0

19.7

20.0

Процедура зарахування була непрозорою

18.8

12.8

14.2

11.3

12.8

Було багато осіб з цільовими направленнями

7.5

8.8

9.7

9.5

7.2

Система тестування є недосконалою, вона не повною мірою відображає справжні здібності та знання абітурієнтів

18.6

15.3

14.2

14.0

17.4

Було надто багато пільговиків

8.5

9.6

7.8

11.9

11.9

інше

2.7

1.8

2.7

3.3

3.4

не знаю, важко сказати

26.3

32.1

26.3

30.2

27.2

Якщо комусь із Ваших дітей чи дітей родичів, друзів чи Вам самим не вдалося вступити до ВНЗ чи вони вступили не в той, який хотіли, то чому? (один варіант відповіді)

 

 

Чи доводилося Вам особисто чи Вашим родичам та знайомим стикатися з фактами корупції чи хабарництва (підкупу, використання знайомств тощо) при здачі ЗНО?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Вступники-2014

Грудень 2015

Вступники-2015

Так, я особисто з цим стикався

11.4

11.7

10.8

8.9

9.2

Я особисто з цим не стикався, але чув про це достовірно від своїх знайомих

25.3

20.2

25.3

19.5

22.5

Сам не стикався, але про це чув, хоча не впевнений, чи це достовірно чи Просто чутки

23.1

21.0

23.1

22.0

20.8

Ні з чим таким не стикався

32.0

35.2

32.0

40.6

37.9

Вважко сказати

8.2

11.9

8.2

9.1

9.6

 

Наскільки ви задоволені ПОІНФОРМОВАНІСТЮ ПРО ПРАВИЛА ВСТУПУ ДО ВИШІВ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Вступники-2014

Грудень 2015

Вступники-2015

Зовсім не задоволений

7.6

8.5

10.2

7.7

10.4

Переважно не задоволений

17.8

23.3

24.3

20.7

17.1

Переважно задоволений

55.7

50.7

50.3

50.3

49.2

Важко сказати

18.8

17.5

15.2

          21.3

23.3

 

Наскільки Ви задоволені ПОІНФОРМОВАНІСТЮ ТИМ, СКІЛЬКИ і ДЕ БУДЕ БЮДЖЕТНИХ МІСЦЬ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Вступники-2014

Грудень 2015

Вступники-2015

Зовсім не задоволений

10.4

9.0

8.7

10.2

13.4

Переважно не задоволений

26.6

23.1

20.1

25.5

25.5

Переважно задоволений

41.9

46.2

48.9

43.5

38.9

Важко сказати

21.2

21.8

22.2

20.8

22.2

 

Наскільки Ви задоволені ЕТАПОМ ПОДАЧІ ЗАЯВ ТА ДОКУМЕНТІВ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Вступники-2014

Грудень 2015

Вступники-2015

Зовсім не задоволений

5.6

7.2

6.0

6.3

8.8

Переважно не задоволений

16.8

17.5

19.5

18.2

18.8

Переважно задоволений

56.0

53.8

56.1

54.8

55

Важко сказати

21.6

21.6

18.3

20.7

17.5

 

Наскільки Ви задоволені ЕТАПОМ ОПРИЛЮДНЕННЯ СПИСКІВ РЕКОМЕНДОВАНИХ ДО ЗАРАХУВАННЯ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Вступники-2014

Грудень 2015

Вступники-2015

Зовсім не задоволений

6.6

5.7

8.1

3.9

5.4

Переважно не задоволений

16.5

19.9

16.9

24.9

24.2

Переважно задоволений

53.0

48.4

50.0

42.8

35.8

Важко сказати

23.9

26.0

25.0

28.4

34.6

 

Наскільки Ви задоволені ЕТАПОМ ЗАРАХУВАННЯ НА ДЕРЖАВНУ ФОРМУ НАВЧАННЯ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Вступники-2014

Грудень 2015

Вступники-2015

Зовсім не задоволений

11.7

8.4

8.4

9.9

15

Переважно не задоволений

24.2

23.7

20.1

22.9

24.2

Переважно задоволений

38.2

36.3

40.2

39.7

33.3

Важко сказати

25.9

31.7

31.2

27.4

27.5

 

Наскільки Ви задоволені ЕТАПОМ ЗАРАХУВАННЯ ЗА КОНТРАКТОМ?

 

Грудень 2014

Вступники-2014

Грудень 2015

Вступники-2015

Зовсім не задоволений

4.6

5.1

4.3

5.9

Переважно не задоволений

15.4

13.6

16.2

18.1

Переважно задоволений

60.7

46.5

45.7

44.1

Важко сказати

36.0

34.7

33.8

31.9

 

Якщо Вам, Вашим дітям чи дітям Ваших родичів та близьких друзів вдалося вступити до ВНЗ, то на яку форму навчання: бюджетну чи контрактну форму навчання?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Вступники-2014

Грудень 2015

Вступники-2015

Переважно на бюджетну

27.1

28.4

26.1

26.7

20.8

Одні - на бюджетну, інші - на Контрактну

38.8

41.6

44.4

41.6

53.3

Переважно на контрактну

26.8

23.1

23.7

25.8

21.7

Не знаю

7.3

7.0

5.7

6.0

4.6

 

Чи доводилося Вам чи Вашим дітям чи дітям родичів, знайомих користуватися послугами репетиторів для підготовки до здачі тестів?

 

Жовтень 2013

Грудень 2015

Ні, не доводилося

28.0

25.9

Так, доводилося, з одного предмету

21.0

17.8

Так, з 2 предметів

20.3

19.6

Так, з 3 предметів

7.1

12.4

Фактично з усіх предметів

6.6

12.0

Не знаю, важко сказати

17.1

12.7

 

Чи поступали Ви чи Ваші діти чи діти Ваших родичів та близьких друзів після бакалаврату (4 курс) у магістратуру чи на рівень спеціаліста?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Так, у магістратуру

21.5

17.6

26.7

Так, на рівень спеціаліста

16.9

19.6

41.6

Ні

47.2

52.1

25.8

Важко сказати, не знаю

14.5

10.7

6.0

 

Чи доводилося Вам особисто чи Вашим родичам та знайомим стикатися з фактами корупції (підкупу, використання знайомств тощо) при вступі у магістратуру чи на рівень спеціаліста?*

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Так, я особисто з цим стикався

12.8

17.4

12.8

Я особисто з цим не стикався, але чув про це достовірно від своїх знайомих

31.3

26.2

26.5

Сам не стикався, але про це чув, хоча не впевнений, чи це достовірно чи просто чутки

14.0

22.0

22.9

Ні з чим таким не стикався

34.7

27.3

30.9

Вважко сказати

7.2

7.1

7.0

* (% до тих, хто мав стосунок до вступу у магістратуру чи на рівень спеціаліста у 2015 році - 37.6%).

 

Чи треба зберiгати пiльги при вступi для певних категорiй абiтурiєнтiв?

 

Грудень 2015

Система пільг повинна залишитись і встановлюватися на державному рівні (як зараз)

36.9

Пільги при вступі повинні бути замінені наданням адресної допомоги соціально вразливим групам населення

21.8

Нiяких пiльг нi для кого не повинно бути

26.7

Важко сказати

14.6

 

Якщо   Ви   вважаєте,   що   певнi   категорiї   випускникiв   можуть   мати   пiльги   при   вступi   до   вищих   навчальних   закладiв,   то   якi   саме?* (В 2015 році відповіли 73%).

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Сироти

74.2

72.0

64.2

Чорнобильцi

24.1

24.7

17.5

Дiти з найбiднiших сiмей

40.5

47.2

36.2

Переможцi олiмпiад та конкурсiв

35.8

33.9

28.3

Випускники сiльських шкiл

16.3

11.9

13.9

Дiти з обмеженими фiзичними можливостями (за зором, слухом тощо)

41.8

42.2

37.7

Медалiсти

26.5

24.3

21.7

Діти шахтарів

8.0

6.2

4.7

Діти загиблих під час військових дій на Донбасі

-

35.6

37.9

Діти тих, хто бере чи брав участь у військових операціях на Донбасі

-

18.7

20.5

Діти біженців з зони проведення бойових дій

-

12.6

-

Діти біженців з Криму

-

8.6

-

Іншi

-

0.5

1.7

Важко сказати

11.3

9.2

12.6

*Можливо було обирати будь-яку кількість відповідей

 

Якщо Ви вважаєте, що певні категорiї випускникiв можуть мати право НА ОТРИМАННЯ ДОДАТКОВИХ БАЛІВ при вступі вищих навчальних закладiв, то якi саме?*

Відповіли 73%.

 

Грудень 2015

Сироти

44.2

Чорнобильцi

12.7

Дiти з найбiднiших сiмей

28.9

Переможцi олiмпiад та конкурсiв

30.1

Випускники сiльських шкiл

14.2

Дiти з обмеженими фiзичними можливостями (за зором, слухом тощо)

33.6

Медалiсти

22.4

Діти шахтарів

4.0

Діти загиблих під час військових дій на Донбасі

29.7

Діти тих, хто бере чи брав участь у військових операціях на Донбасі

15.6

Іншi

1.6

Важко сказати

19.0

*Можливо було обирати будь-яку кількість відповідей

 

Чи  повиннi  мати  певнi  переваги  у  вступi  до  вищих  навчальних  закладiв  слухачi  пiдготовчих  курсiв  у  цих  ВНЗ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Так

39.3

32.1

26.3

Нi

34.3

49.5

54.1

Важко сказати

26.5

18.4

19.5

 

Що, на Вашу думку, повинно мати вирішальне значення при зарахуванні абітурієнтів до вищих навчальних закладів? (лише один варіант відповіді)

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

результати зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО)

39.5

39.0

37.2

середній бал атестату

16.1

17.4

20.4

оцінки, отримані при здачі вступних іспитів, що їх проводитимуть вищі навчальні заклади

17.0

22.0

21.4

мотиваційне есе

2.4

2.9

3.3

результати співбесіди у вищому навчальному закладі

5.5

6.8

8.0

інше

0.7

1.1

0.6

важко сказати

18.8

10.8

9.2

 

Як Ви ставитеся до того, щоб поширити зовнішнє незалежне тестування ще й на вступ до магістратури?

 

Грудень 2014

Ті, хто має якусь причетність  до

вступу до магістратури

Грудень 2014

Україна загалом

Грудень 2015

Ті, хто має якусь причетність  до

вступу до магістратури

Грудень 2015

Україна загалом

позитивно

39.0

31.1

31.4

29.8

негативно

41.0

34.7

40.3

34.2

важко сказати

20.0

34.1

28.3

36.0

 

Як Ви ставитеся до того, щоб застосовувати зовнішнє незалежне тестування для оцінки знань випускників ВНЗ?

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

позитивно

29.4

34.5

31.0

негативно

31.8

33.0

34.3

важко сказати

38.9

32.5

34.8

 

Які сьогоднішні проблеми вищої освіти в Україні Вам здаються найбільш серйозними та такими, що потребують вирішення у найближчі 5-10 років?*

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

Невизнання дипломів більшості вітчизняних ВНЗ у світі

41.5

39.6

46.8

Невідповідність викладання вимогам ринку праці

36.7

31.9

30.4

Корумпованість викладацького складу ВНЗ

39.9

44.1

50.0

Застарілі, ідеологізовані або кон'юнктурні підручники

18.2

20.1

17.3

Слабка матеріально-технічна база ВНЗ

25.0

28.1

27.3

Низький рівень якості освіти в українських ВНЗ порівняно зі світовим рівнем

22.8

24.9

25.8

Низький культурний рівень студентів, їх слабка зацікавленість у якісній освіті

23.8

22.9

21.9

Слабкий зв'язок між якістю викладання, авторитетом викладачів серед студентів і розміром зарплат

22.5

19.5

17.1

Відсутність реального студентського самоуправління

8.2

9.5

6.0

Недостатній рівень самостійності ВНЗ

8.9

9.3

8.8

Низький професійний рівень викладачів

12.1

12.6

12.1

Невідповідність структури освіти потребам ринку праці

29.2

27.0

26.7

інше

1.1

0.5

0.3

Важко сказати

9.0

6.6

7.9

*Можливо було обирати будь-яку кількість відповідей

 

Які першочергові кроки для покращення якості вищої освіти, на Вашу думку, слід здійснити?*

 

Жовтень 2013

Грудень 2014

Грудень 2015

підвищити оплату праці викладачів

35.4

37.0

38.1

стимулювати наукову діяльність у вищих навчальних закладах

29.3

32.1

31.7

зменшити кількість вищих навчальних закладів

21.1

27.1

26.8

ввести систему зовнішнього тестування для випускників ВНЗ

12.7

14.2

11.9

боротися з усіма проявами корупції і нечесності у ВНЗ (хабарі, списування курсових та дипломів тощо)

46.4

52.3

59.4

налагодити співпрацю з кращими світовими університетами (запрошувати викладачів з-за кордону, надсилати студентів та викладачів на стажування тощо)

32.6

36.0

35.6

залучати бізнес для вирішення проблем вищої освіти

18.2

20.4

16.8

більш пов'язувати викладання з потребами майбутньої професії

38.9

36.3

37.2

інше

0.6

0.6

0.5

важко відповісти

10.2

5.3

5.9

*Можливо було обирати будь-яку кількість відповідей

 

Як Ви думаєте, в якій формі було б зручніше подавати документи для вступу до ВНЗ?

 

Грудень 2015

Виключно через інтернет

9.7

Особисто

34.1

Поєднати дистанційну та особисту подачу

48.4

Важко сказати

7.9

 

Як Ви ставитеся до відміни з 2016 р. вступу за цільовими направленнями?*

 

Грудень 2015

Позитивно, бо процедура їх отримання містила корупційну складову

26.7

Позитивно, бо пільг під час вступу має бути якомога менше

18.0

Негативно, тому що потрібні фахівці з вищою освітою і в сільській місцевості

16.7

Негативно, бо, навпаки, треба збільшувати можливості цільового вступу для деяких груп населення

12.2

Важко сказати

37.6

*Можливо було обрати не більше 2-х варіантів відповідей

 

Цього року прокуратурою було відкрито справу щодо керівників Українського центру оцінювання якості освіти за фактами несанкціонованого втручання та зміни інформації в "Реєстрі осіб, які пройшли зовнішнє незалежне оцінювання". Як Ви до цього ставитеся?

 

Грудень 2015

мені про це нічого не відомо

49.1

вважаю, що це свідчить про неспроможність всієї системи ЗНО, її корумпованість

18.6

вважаю, що це лише декілька прикрих випадків, які не дискредитують систему в цілому

7.8

вважаю, що це - взагалі помста влади і намагання повернутися до колишньої корупційної практики вступу до вузів за результатами екзаменів

6.2

важко сказати

18.3