Медіа
Перегляди: 1422
22 березня 2016

То ми точно йдемо в Європу? Не в СРСР?

Повага до прав і свобод людини – те, що становить ядро європейських цінностей

Ірина Бекешкіна
Український соціолог,
директор Фонду Демократичні ініціативи для "Нвого часу"

Здається, вже вирішено: йдемо в Європу. А вже на Західній Україні та в її неформальній столиці – Львові, так і поготів. І вже Радянського Союзу тут позбулися, здавалося б, давно і остаточно. Так?

У чому була основна відмітна особливість повсякденного життя в ті часи? Пам'ятаю, як в школі міряли сантиметром спідниці – не більше п'яти сантиметрів вище коліна. Не можна, не годиться! Ще пам'ятаю, як мене ледь не вигнали з Комсомолу за те, що запросила на шкільний вечір (як культорг) рок-ансамбль. Яка розпуста! Ще пам'ятаю, як в університеті нас тягали до відомої інстанції через «самвидав» - ми в кількості п'яти примірників надрукували літературний альманах (ні, ніякої політики там не було, але хто дозволив?).

Та багато чого можна згадати. Одна з ключових особливостей життя радянського тоталітарного суспільства – це загальна уніфікація. Всі дивилися одні й ті самі фільми, які одночасно були в прокаті по всій країні, були дві загальносоюзні телепрограми та одна республіканська, майже всі їздили на громадському транспорті, а рідкісні володарі власних авто мали або Запорожець, або Жигулі, в рідкісних випадках – Волгу.

Але головне – всі повинні були думати однаково, єдине вірне вчення – марксизм-ленінізм, єдина партія в країні – Комуністична, вона ж, згідно 6 статті Конституції – навічно правляча, на виборах – вибір з одного кандидата. Коротше кажучи, радянський тоталітаризм – це суспільство повної несвободи. І це була не тільки політика влади, але й умонастрій населення (важко сказати – більшості, бо емпіричної соціології не було в принципі, адже партія краще знає, що думають громадяни?).

І бабусі плювали услід дівчині в міні-спідниці, і в білих штанях можна було хизуватися в Києві, але не в батьківській провінції, і при рідному дідові не можна було сумніватися в політиці партії, і почуті крізь тріск "глушилок" передачі радіо «Свобода» можна було обговорювати тільки в дуже тісному колі надійних друзів. А вже секс! Його просто не було. Вірніше, він, звичайно, був (інакше, звідки діти?), але ні в громадському дискурсі, ні в радянській культурі, ні в освіті, ні навіть у сімейному вихованні сексу не було. Фільм «Маленька Віра» періоду перебудови, де герої милуються (і тільки) в ліжку став справжньою сенсацією на всю країну.

Про одностатеву любов навіть не чули, а якби й знали – це було б сприйнято (причому щиро) як кримінал, адже і відповідна стаття в Кримінальному кодексі була.

Захід був протилежністю цього уніфікованого світу: для одних - бажаний світ свободи, для інших – прокляття розпусти й аморалізму.

Крах Радянського Союзу, ринкова економіка, культурне розмаїття, змагальність партій та ідеологій, відкритість світу, нарешті, всесвітня мережа Інтернет, здавалося б, привели до кінця колишній замкнутий уніфікований світ. Але чи можна в один момент перейти з царства тотальної несвободи до світу свободи?

Парадоксальним чином, люди, отримавши свободу, використовують її для того, щоб обмежувати свободу інших, будувати уніфікований світ у відповідності зі своїм розумінням єдино «правильного», де всіляка інакшість жорстоко переслідується.

Ставлення до меншин може слугувати чітким індикатором «європейськості»: адже «меншини» - завжди «інші», не такі, як всі. Закон стоїть на сторожі прав і свобод кожного громадянина, в тому числі й «інакшого». Коло забороненого теж чітко визначене Законом. А все, що не заборонено законом, дозволено.

У нас теж, начебто, сексуальна поведінка – це особиста справа кожного. І якщо люди з нестандартною сексуальною орієнтацією вирішують провести збори або мітинг – це їх невід'ємне право. Але події у Львові чітко показали, наскільки ми ще «недоЄвропа»: і частина суспільства не здатна прийняти людей іншої сексуальної орієнтації, а правоохоронні органи, які повинні забезпечувати порядок під час Фестивалю рівності у Львові байдикували.

Якщо кожна окрема людина визнає, що має право  встановлювати в суспільстві ті норми, які подобаються особисто їй, почнеться хаос. Одних може дратувати, що хтось носить міні-спідниці – то що, бити жінок, які їх носять? Іншим може не сподобатися, що хтось цілується на вулиці – то що, бити людей, які цілуються на вулицях? Заборонити можна лише те, що заважає іншим людям. Наприклад, не можна галасувати в пізній час, тому що це заважає іншим спати. Чим представники ЛГБТ заважають іншим? Тільки тим, що дратують своєю «інакшістю».

Але якщо ми дійсно будуємо Європу в Україні, то повинні усвідомлювати, що європейські цінності включають толерантність до інакшості, прийняття різноманітності та складності людського світу. Інакше – Радянський Союз.

Останні новини з категорії Медіа

Путін відкриває другий фронт? Розбираємось в гібридних операціях Кремля проти східного флангу НАТО

Тарас Жовтенко пояснює, чому після візиту Путіна до Китаю Кремль активізував гібридні атаки проти східного флангу НАТО
13 листопада 2025

Миротворець року без Нобеля? Аналізуємо зусилля американського президента

Тарас Жовтенко аналізує миротворчі зусилля Дональда Трампа, його роль у російсько-українській війні та вплив на світову політику
30 жовтня 2025

Чи готове НАТО до відсічі російським провокаціям?

У черговому випуску подкасту «Червона лінія» безпековий аналітик Фонду «Демократичні ініціативи» Тарас Жовтенко коментує останні гібридні п...
14 жовтня 2025

Де начгенштабу Гєрасімов? Розбираємось з чим повʼязане таємниче зникнення російського генерала

Тарас Жовтенко пояснює, що стоїть за загадковим зникненням Герасимова та чому це нагадує кремлівські ігри перед вторгненням 2022 року
23 вересня 2025