Медіа
Перегляди: 2277
17 квітня 2020

Суспільний рентген

Коли цей матеріал готувався у світ, її не стало. Аж мороз по шкірі – як? Ще пам’ятаються всі інтонації, інтелігентна вимова, впевненість і рішучість попри дещо втомлений голос. Химерна доля – подарувала і… забрала. Давно хотів побачити, почути, поспілкуватися. Вдалося лише раз. На тренінгу у Франківську «Соціологія в журналістиці: як інтерпретувати результати опитувань», який на запрошення доцента кафедри журналістики Прикарпатського національного університету Наталії Марчук провели фахівці  Фонду «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва на чолі з Іриною Бекешкіною. Запросили – відмовитись було неможливо. Слава директорки Фонду летіла поперед неї. Її аналітичні публікації, особливо в передвиборні періоди, були неперевершеними на тлі подібних служб і фахівців. Короткий спалах одноденного тренінгу, який не зникне в небуття. Бо єдиний. Пані Ірини не стало. Раптово, несподівано відійшла у кращі світи. Як? Лиш-лиш провела тур із семінарами-тренінгами, потягами-переїздами! Це стало шоком не лише для її соратників і друзів, а для всього прогресивного суспільства. Україну покинула "лицарка демократії та Незалежності України", так її називали.  А ми повертаємося до теми соціології.

Сергій Шаповалов, Ірина Бекешкіна, ІгорТерлецький, Юрій Горбань

Цьогоріч нас чекають вибори. Можливо, й не одні. Точно непрості, а які в Україні були простими? І коли ж люди не шкодували за свій вибір? І як його зробити максимально продуманим за такої кількості різноманітних впливів – медіа, експертів, технологів, консультантів, політологів, соціологічних досліджень? О, сьогодні саме про останні й поведемо мову. Бо вплив їхній на волевиявлення таки великий, із цим не посперечаєшся.

Тренінг виправдав усі сподівання, хоч і працювали всього кілька годин. Цього часу виявилося достатньо для того, щоб ознайомитися і з «правильними», і з продажними соціологічними службами, які маніпулюють чи й відверто брешуть. За чималі гроші. Список тих других, так званих продавців рейтингів, на жаль, незрівнянно більший. Тому українським виборцям часто доводиться шукати ложку меду в бочці з дьогтем.

Зліва - доцент ПНУ Наталія Марчук, третя справа - студентка Оксана Лукіянчук. На семінарі з Іриною Бекешкіною у Львові.

Пані Бекешкіна коротко окреслила соціологічні поняття, зупинилася на методах – фокус-групи, глибинні інтерв’ю, експертні опитування. Пояснила, чому і коли опитують, скажімо, 10 чи 2 тисячі респондентів. Відтак зупинилась на інформуванні населення на прикладі земельної реформи:

- Інформаційно це питання було провалено. Треба було вивчити – чому люди бояться земельної реформи? Передбачити все в законі, щоб перестали боятися, а тоді вже проводити конкретні речі. А не так, що прийдуть іноземці, вивезуть чорноземи. Чи земля – це наша Батьківщина і т.д. Ось пані, в якої беру молочні вироби, боїться, що це вже останній рік, бо продадуть і розорють пасовища. І ця селянка не одна така. А це ж можна було легко з’ясувати в дослідженні, відтак працювати з людьми. Попрацювати із законом. Соціологія могла тут допомогти, та, на жаль…

Або ж ми опитували, чому люди були проти НАТО. Стандартні дві причини. Що НАТО – агресивний імперіалістичний блок, такі пережитки радянських часів. І друге – що Україну можуть долучити до військових дій. Далі питаємо: «Як ви вважаєте, як ухвалюються рішення в НАТО? Простою більшістю, рішенням старих членів чи консенсусом?» Так от, правильних відповідей було всього 15-18 відсотків – що консенсусом. Тобто, люди не знали елементарного і думали, що з нами там робитимуть, що завгодно.

Тут варто пригадати й маніпуляції нечесних соціологів, які запитували отак: «Чи підтримуєте ви членство в НАТО, якщо це може викликати конфлікт із Росією!»

Соціологія, отже, дає можливість робити ці публічні дискусії змістовно. Моніторинг соціологічних досліджень ведеться з 1992 року, і дуже цікаво простежувати, як змінюється з роками наше суспільство.

Практична роль соціології – вона є посередником між владою та суспільством. Я далека від думки, що голос народу – голос Божий, але його, безперечно, треба знати. І часом він буває вирішальним.

Важливо відрізняти справжні соціологічні опитування від опитування журналістами перехожих на вулиці чи опитувань глядачів телеканалів. 

Дуже люблять українці слово «рейтинг». Наприклад, був рейтинг у Зеленського 73 відсотки, а став 50. По-перше, 73 – це з тих, хто голосував. По-друге, рейтинг довіри і рейтинг виборчий – це різні речі хоча б тому, що довіряти можете кільком, а голосувати треба за одного.

Комунікаційний менеджер Фонду Юрій Горбань розповів про «опитування», які перед виборами проводять на певних сайтах. Тут потрібно дивитися, хто власник сайту. Відповідно і «переможці» на таких сайтах різні, але це не має нічого спільного з реальністю.

Політичний аналітик Фонду Сергій Шаповалов зупинився, власне, на маніпуляціях, яких не цураються деякі служби і центри. І як простій людині розібратися в такій думці – «маніпулятор викриває маніпуляторів у маніпуляціях»? А треба розбиратися, в іншому випадку не варто і знайомитися з результатами соцопитувань. Вас неодмінно ошукають!

Експерт розповів про види маніпуляцій, а вони дуже, з дозволу сказати, «творчі». Ось кілька.

1. Вже саме формулювання питань і варіантів відповіді кудись спрямовує (це було добре видно, зокрема, на прикладі Закону про ринок землі – авт.), часто маніпулюють в уточненнях до запитання. 

2. Маскування недостатньої вибірки за допомогою відсотків. Наприклад питають серед прихильників партій: «Який варіант гарантування безпеки був би, найкращий для України?» Відповідь серед прихильників «Голосу» - 75 відсотків за вступ до НАТО, 43 відсотки – серед прихильників «Слуги народу». Колонка «Голосу»в  інфографіці виглядає вдвічі більшою. Та коли згадати, скільки ці партії набрали на виборах, картина різко змінюється.

3. Маніпуляції криються у дрібному шрифті, точно, як у банальній рекламній продукції. Читати треба все, бо уточнення, які майже неможливо прочитати, можуть перевертати все з ніг на голову.

4. Маніпуляції в заголовках. Наприклад, навіть солідна «Українська правда» дозволила собі заголовок «Діяльність уряду і Гончарука підтримує лише 6% українців». Тим часом, ще 34 відсотки, як вказано на діаграмі, підтримували окремі заходи уряду. А із заголовку виходило, що 94% його взагалі не підтримували.

- Загальне правило таке – там, де є цифри, треба завше залишати поле для сумніву, - підсумував Сергій Шаповалов. І це стало добрим підсумком кількагодинної розумової роботи, теоретичної і практичної.

Відповідальність журналістів не менша, ніж соціологів – напрошувався висновок. Гарний висновок, і спонукання до подальшого саморозвитку. Правда ж, неприємно, коли тебе обманюють, як якого неука?

Ігор ТЕРЛЕЦЬКИЙ.

Останні новини з категорії Медіа

Ядерний шантаж чи реальна загроза: експерти про ризики застосування Росією ядерної зброї

У новому випуску "Красной лінії" про ризики застосування Росією ядерної зброї та результати експертного опитування щодо характеру російськог...
30 листопада 2025

DIF LIVE discussion — про «новий “мирний” план» Трампа, тиск на Україну та вигоду для Росії – Тарас Жовтенко та Марія Золкіна

Аналітики Фонду «Демократичні ініціативи» обговорили суперечливі «28 пунктів» нового «мирного плану» та їхній потенційний вплив на перебіг р...
27 листопада 2025

Путін відкриває другий фронт? Розбираємось в гібридних операціях Кремля проти східного флангу НАТО

Тарас Жовтенко пояснює, чому після візиту Путіна до Китаю Кремль активізував гібридні атаки проти східного флангу НАТО
13 листопада 2025

Миротворець року без Нобеля? Аналізуємо зусилля американського президента

Тарас Жовтенко аналізує миротворчі зусилля Дональда Трампа, його роль у російсько-українській війні та вплив на світову політику
30 жовтня 2025