Медіа
Перегляди: 2045
4 січня 2019

Підвищимо, посилимо, понизимо...

Директор Фонду "Демократичні ініціативи" Ірина Бекешкіна на Радіо "Новое время" про останні рейтинги 2018 року, Тимошенко, Порошенка, Зеленського та початок виборів.

 

В Україні виборча кампанія офіційно стартувала практично одночасно з публікацією результатів останніх соцопитувань - вони показують, що українці не вважають себе відповідальними за обраного президента, але відчувають надію.

Такі дані навів Інститут соціології НАН України, який опитував українців за підтримки фонду Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва. Тетяна Даниленко поговорила з директором останнього - провідним українським аналітиком Іриною Бекешкіною. Нижче наведено вибрані цитати з їхньої розмови:

Я не пам'ятаю жодних виборів, за три місяці до яких були такі рейтинги. Тому ці вибори і є настільки непередбачуваними, оскільки раніше на будь-яких виборах щонайменше за три місяці вже були 20-30% у двох лідерів (інколи трьох лідерів) а зараз відсотки досить низькі.

У всіх передвиборчих опитуваннях завжди робиться ієрархія проблем, що найбільш важливі для виборців. Як правило, в ці проблеми не входили зовнішньополітичні орієнтації - НАТО, навіть ЄС, - церква тощо. Люди "міркували кишенею", для них найважливішим було те, що стосується їх безпосереднього життя.

Думаю, що рейтинг [президента України Петра Порошенка] знижуватися не буде, але [його] проблема в тому, щоби серед тих, хто не визначився, набути ще рейтингу. Тому що насправді ці рейтинги зовсім невисокі, їх явно недостатньо.

Перший тур - це голосування за симпатії, - "от, мені цей кандидат подобається". У другому турі скоріше голосуватимуть "проти", щоби не переміг противник.

Здебільшого [передвиборча кампанія] проходить на критиці влади, що "це не зроблено, а це зроблено так". А як має бути зроблено? В кращому разі просто обіцяють такі речі: "підвищимо", "посилимо", "понизимо", "здобудемо мир на Донбасі", - а як ви це будете робити? Оцього "як" поки що немає. Я думаю, наскільки змістовною буде виборча кампанія, залежить зокрема і від нас, від громадських активістів, від журналістів.

Думаю, що буде і компромат, і все інше, але ближче до дня виборів.

Феномен [українського шоумена та коміка Володимира] Зеленського пояснити просто: люди дуже розчаровані взагалі в усіх політиках (і в політиці в цілому), тому вони шукають якихось несистемних кандидатів. 66% вважають, що потрібні нові люди, - правда, коли ми їх запитували: "Чи бачите ви таких лідерів?" - позитивно відповіли лише 25%. У "відкритому запитанні" називали якраз Зеленського, [українського музиканта, соліста групи Океан Ельзи Святослава] Вакарчука і [лідера партії Наші Євгена] Мураєва. А кого могли ще назвати? Це люди, які відомі, це логічно. Комік, співак - це люди, яких вони постійно бачать по телебаченню. Кого не бачать по телебаченню, той просто за визначенням не може мати такі відсотки - відсотки мають ті, кого бачать, кого сприймають. Тому я думаю, що ці відсотки пояснюються просто.

В електораті Зеленського здебільшого молодь. Молодь - це взагалі ненадійний електорат, молодь голосує менше.

[Український олігарх Рінат] Ахметов і оточення себе зараз дуже добре почуває (принаймні ця частина бізнесу), навіщо їм ризикувати якимись зв'язками з Путіним? Чітко стало ясно, хто пропутінський, публічне "підбирання" [проросійського українського політика Віктора] Медведчука - це вже жест. Опозиційна платформа За життя не буде якось прикриватися, вона буде відверто проросійською, тому що частина електорату, на який можна розраховувати, досить велика - відсотків 20. У будь-якому разі ані [кандидат в президенти України від Опозиційної платформи За життя Юрій] Бойко, ані хто з них не став би президентом, тому що кількісно у них не буде достатньо електорату у другому турі. Але увійти до другого туру і потім мати велику фракцію у Верховній Раді - була така задумка, а їм її зламали, тому це жест злості і помсти.

Поки що [українці] все-таки [голосують] за постаті, поки у нас за людину голосують. Важливо, що вона говорить, але все ж таки в комплексі - людина і що вона обіцяє.

У всіх є потенціал [до зростання рейтингу]. Якщо говорити про те, чим виборець [лідера партії ВО Батьківщина Юлії Тимошенко] відрізняється від виборця Порошенка, то географічного поділу тут якраз немає; немає того, що було на всіх попередніх виборах. На всіх попередніх [виборах] чітко були "західні" кандидати і "східні" кандидати. Зараз це частково залишається - є "східні" кандидати (ми їх знаємо), є "західні" кандидати (і їх знаємо), а от у Юлії Тимошенко підтримка в усіх регіонах (там трошки більше, там трошки менше). У Петра Порошенка теж майже в усіх, окрім східного - майже те саме.