Марія Золкіна

Голова напрямку "Регіональна безпека та дослідження конфліктів", дослідниця Лондонської школи економіки й політичних наук 

Ні політичних, ні дипломатичних можливостей для заморожування війни я не бачу – Марія Золкіна

Нещодавно  президент України  зробив досить таки складну для України   заяву про те, що вона разом зі своїми партнерами має підготувати план дій за пунктами Формули миру і представити його на другому Саміті миру, щоб зупинити агресію РФ. «У нас не так багато часу, тому що у нас багато поранених та вбитих на полі бою і серед цивільного населення. ... Ми не хочемо, щоб ця війна тривала роками. Тому ми хочемо покласти цей спільний план на стіл до другого Саміту миру», – сказав Зеленський. Про що може свідчити така заява і  чи  можливе заморожування війни,  Марія  Золкіна,  голова напрямку «Регіональна безпека і дослідження конфліктів»  Фонду «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва, дослідниця Лондонської школи економіки, пояснила в інтерв'ю  «UKRLIFE з Людмилою Немирею».  

За її словами, ситуація у 2024 році відчутно змінилася, і якщо ще пів року тому і офіційно, і неформально  українська сторона заперечувала можливість перемовин, то сьогодні реалії  дещо ускладнилися  з двох причин.

Перша – пов’язана з позицією партнерів України, зокрема  майже семимісячна затримка з постачанням озброєння  показала Україні, наскільки вона сильно залежить від  західних вливань. Друга причина, що значною мірою вплинула на зміну риторики,  викристалізувалося із підсумків Глобального  саміті миру. Завдання саміту – максимально консолідувати підтримку пропозицій українського мирного плану президента Зеленського – не було реалізоване і показало серйозні проблеми України.  З одного боку, не вдалося досягти широкого фронту підтримки української позиції в країнах поза межами західного демократичного світу.  Але найголовніше, що показав Саміт миру, –   партнери України мають чітку позицію щодо того, що Україна повинна перейти до «намацування» якихось переговорних позицій.

«За логікою наших американських  партнерів, та й за логікою німецьких партнерів, до повернення  України до міжнародно визнаних кордонів у військовий спосіб вони не готові. Адже для цього їм потрібно постачати  Україні достатньо зброї, навчати наших військових і, можливо, в якийсь момент навіть долучитися до цієї війни на рівні своїх контингентів.  Тому  якби зараз відбулося якесь умовне заморожування, і при цьому українська держава продовжила функціонувати, для них було б точно не найгіршим  варіантом», – каже Марія Золкіна.

На  її думку,  і для Вашингтона, і для того ж таки Берліна,  ситуація, коли вони вважають, що можуть контролювати й передбачати дії кожної зі сторін,  є безпечнішою, ніж ставка на неконтрольовану війну. І це  головна причина, чому досі позиція Сполучених Штатів не змінилася.

В результаті Україна  потрапила у той стан, коли через невчасні дії партнерів,  з одного боку,  й неправильні дії української сторони, зокрема щодо мобілізації,  з другого боку,  а також через  безпосередню залежність від подальших поставок озброєння, вона не може сподіватися на серйозний перелом на полі бою, і відповідно за допомогою  хоча б локальних, але суттєвих поразок російської армії, змусити Росію до перемовин.

«Ось ці надії зараз з порядку денного  пішли. Тому Україна після вже Глобального саміту світу готується до наступного фактично саміту з розумінням, що там, найімовірніше, буде Росія», – розмірковує Марія Золкіна.

Водночас, на її переконання, підстав для заморожування конфлікту немає.

Ідея союзників про те, що конфлікт можна заморозити і  що це буде більш контрольованою ситуацією,   натикається  на неможливість заморозити її лише тому, що сама Росія не зацікавлена в такому вирішенні.

«Стратегічний інтерес Росії якраз не в тому, щоб окупувати частину або навіть повністю чотири області України. Її стратегічний інтерес абсолютно не змінився з 2022 року, а насправді ще з 2014 року…  А це –  зробити українську державу, по-перше, недієздатною,  по-друге, максимально політично залежною від Росії, і по-третє,  обрубати можливості Україні або отримувати оборонну підтримку, або самій бути такою державою-фортецею, яка має серйозну оборонну промисловість, сильну армію, здатну саму себе захищати, навіть якщо не буде поставок озброєння, наприклад, із-за кордону», – пояснює Марія Золкіна.

Вона наголошує, що якщо умовно завтра буде досягнута  домовленість про «режим тиші» і замороження лінії розмежування, це  не дає Росії просування  за жодним із вищеназваних  пунктів.  Тому що навіть якщо українська держава буде біднішою, менш захищеною, зі зруйнованою інфраструктурою і низьким рівнем комфорту для  цивільного населення, вона все одно буде  існувати, її  економіка все одно  отримуватиме притоки доходів, а армія – підтримку Заходу.  Тобто Україна не перетвориться на нефункціонуючу державу і  маріонетковий, політично залежний від Росії, апендикс, як Росія собі це бачить. І такий сценарій  Росію не влаштує, впевнена Марія Золкіна.

«Набагато ймовірнішим є те, що Росія використає цю домовленість і цей час для того, щоб ідея про  умовне перемир'я і “режим тиші” зміцнилася  у середовищі політичних еліт на Заході. В такий спосіб підтримка України з усіх боків стане  набагато спокійнішою й лімітованішою, тоді як   для Росії відкриється  інше вікно можливостей, і  вона зможе організувати чергові атаки, спробувати знову прорвати лінію фронту», – запевняє аналітикиня.

На її думку,  не в інтересах Росії заморозити конфлікт у тому сенсі, щоб бойові дії припинилися  і сторони розійшлися.  Зниження активності бойових дій може бути більше в інтересах України, оскільки вона має проблеми як з ротацією людей, та  і з кожним новим пакетом військової допомоги. 

Однак це не означає, що Україна отримає вирішення цього конфлікту, навіть якщо погодиться на якесь умовне перемир'я. Найбільше, чого може досягти Україна, – це тактичної згоди про припинення активних бойових дій.  Політична угода зараз неможлива, наполягає Марія Золкіна. Адже Україна не може погодитися з окупацією українських територій, а Росія не погодиться обговорювати повернення Україні територій, які вже анексовані і включені в російську Конституцію.

«Росія зацементувала свої  переговорні позиції на майбутнє, і  відмова від цього пункту для неї неможлива в принципі. Для України неможливо підписати жодну угоду, якщо там не буде посилання на те, що хоча б у перспективі Україна поверне собі ці території. Зараз таких умов немає. Тому у велику політичну угоду я не те, що не вірю, я не бачу для неї можливостей ні політичних, ні дипломатичних», – наголошує дослідниця.

Однак на Заході, зокрема в Сполучених Штатах, дуже активно останніми місяцями в експертному середовищі  поширюється ідея про те, що має бути проголошено «режим тиші» на тій лінії фронту,  де нині стоять війська. З погляду прихильників цієї ідеї, всі майбутні поставки озброєння Україні  повинні служити сигналом для Росії, що Україна все одно матиме озброєння, але не для наступу, а  для  оборони країни.  Така ідея, на думку Марії Золкіної,  доволі помилкова.

«Так само, як Україні дуже дозовано постачали озброєння у 2022-2023 роках,   щоб поразка Росії хоча б на одній стратегічній ділянці не призвела до неконтрольованих наслідків у самій  Росії –  зміни влади,  якоїсь смути чи  дестабілізації,  за тією ж логікою Україні зараз нав'язують ідею, що постачання озброєння буде утримувати Росію від можливих нових атак. Чи є підстави вважати, що якщо  ця логіка не спрацювала одного разу, то вона спрацює зараз?», – висловлює сумнів аналітикиня.

У формулу розмов зі своїми партнерами Україна  повинна більш активно вводити тему і наполягати саме на майбутній архітектурі безпеки для себе, наголошує вона.

«Просто домовитися про умовний “режим тиші – це абсолютно ні про що.  Тому що режим тиші працює тоді, коли дві сторони в ньому зацікавлені.  А коли  такого інтересу обопільного немає, тоді для чого ця угода і ця ідея режиму тиші?», – акцентує Марія Золкіна.

Останні новини з категорії Коментарі

Ні політичних, ні дипломатичних можливостей для заморожування війни я не бачу – Марія Золкіна

Марія Золкіна в інтерв'ю «UKRLIFE з Людмилою Немирею» прокоментувала заяву Зеленського про підготовку до другого Саміту миру і пояснила,...
2 липня 2024

Москва не може прямо кинути виклик Вашингтону, бо Путін знає, яку руйнівну відповідь отримає

Петро Бурковський і Олексій Гарань прокоментували Correio Braziliense, якою може бути відповідь Росії на бомбардування Севастополя
26 червня 2024

Тісні зв'язки Кім Чен Ина та Путіна можуть сигналізувати про ймовірну кризу на Корейському півострові в жовтні – попередження українського аналітика

Петро Бурковський про ймовірні провокації Північної Кореї та Росії на Корейському півострові напередодні виборів у США та яку небезпеку ц...
25 червня 2024

Коли побачать, що Росія ослаблена і ресурси зменшуються, може змінюватися позиція країн, які ми називаємо Глобальним Півднем – Олексій Гарань

Олексій Гарань про те, як трактувати поведінку країн, що не мають стабільної позиції щодо російсько-української війни і що сприятиме зрушенн...
22 червня 2024