Опитування
Перегляди: 1770
15 квітня 2016

Найбільше «джинси» – на телеканалах

Рівень наявності замовних матеріалів у ЗМІ залишається стабільно високим. Найвищий він – на телебаченні та радіо.

Про це свідчать результати дослідження, проведеного Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва на замовлення громадської організації «Медіаварта». Дослідження було покликане з’ясувати думку експертів щодо якості журналістських матеріалів у різних видах ЗМІ та рівень сприйняття корупції у мас-медіа.

Оцінюючи рівень політичної «джинси» у ЗМІ протягом останніх трьох місяців, респонденти здебільшого відповідали, що він був вищим від середнього. На телебаченні, на їхню думку, «джинси» було дещо більше (4 бали), в інформаційних агентствах – менше (3,2 бала). Комерційної «джинси», згідно з відповідями, було трохи менше, однак в середньому показник її поширеності теж був вищим за середній.

Серед усіх опитаних представників сфери мас-медіа кожен четвертий зізнався, що в тому ЗМІ, де він працює, постійно або часто трапляються випадки розміщення замовних матеріалів. Ще 38% відповіли, що таке буває зрідка або радше як виняток. При цьому лише 10% зазначили, що у них ніколи не було випадків «джинси».

Частина респондентів також навела приблизні «тарифи» розміщення «джинси» у ЗМІ, про які їм було відомо. Найвищими вони є на телебаченні – їхній діапазон там становить від 14 до 83 тис. грн. Найдешевше, згідно з оцінками респондентів, можна розмістити «джинсу» в онлайн-виданнях (ціна від 4 до 21 тис. грн за один матеріал).

Опитані відзначили, що власники ЗМІ досить часто втручаються у редакційну політику, тиснуть на редакторів та журналістів, що впливає на об’єктивність на неупередженість інформаційних матеріалів. Респонденти відзначили відчутний вплив власників ЗМІ на їхню редакційну політику –  4 бали з 5 можливих. При цьому він дуже високий на телебаченні та радіостанціях і дещо нижчий у інших типах ЗМІ. Так само доволі відчутним, на думку респондентів, є тиск власників і/чи редакторів ЗМІ на журналістів із приводу підготовки матеріалів. Найбільшим він є на телебаченні (4,1 бала), найнижчим – в інформаційних агентствах (3,3 бала).

Дослідження рівня прозорості діяльності українських медіа проводилося у період з 20 лютого по 4 березня 2016 року. Усього було опитано 200 респондентів.

Переважна більшість опитуваних представляли медіа-сферу (журналісти, редактори у ЗМІ тощо). Опитано й працівників сфери реклами, політичних консультантів та аналітиків, представників громадського сектору. 46% респондентів представляють загальнонаціональні медіа, 36% зазначали, що працюють на регіональних рівнях.

Довідка про виконавців проекту:

Громадська організація «Медіаварта» утворена у грудні 2014 року (зареєстрована у 2015 році)незалежними фахівцями у галузі медіа, розвитку демократії та розбудови громадянського суспільства.

ГО «Медіаварта» вбачає свою місію у задоволенні суспільних інтересів, пов’язаних із розвитком громадянського суспільства та професійних і незалежних засобів масової інформації в Україні, а також у забезпеченні свободи слова та професійному розвитку медіаекспертів.

Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва – аналітична, адвокаційна і просвітницька організація, яка концентрує свою діяльність на виробленні аргументованих пропозицій щодо реформування, демократичної трансформації України та її інтеграції у спільноту європейських демократій.


Контактна інформація:

Віталій Яринич, директор ГО «Медіаварта»

E-mail: csomwat@gmail.com  

Телефон: + 38 (067) 449 2846


Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва

E-mаіl: dif@dif.org.ua

Телефон: (+380 044) 3316761