Опитування
Перегляди: 1972
27 вересня 2007

Контроль громадських організацій за чесністю та прозорістю виборів. Чи буде війна екзит-полів-2007?”

УНІАН

Організатор прес-конференції —  Фонд “Демократичні ініціативи”

Питання до обговорення:

  • Контроль спостерігачів і представників громадських організацій за перебігом та визначенням результатів виборів;
  • Проведення Національного екзит–полу’2007 консорціумом у складі Фонду “Демократичні ініціативи”, Київського міжнародного інституту соціології та Центру Разумкова (методика дослідження, джерела фінансування, оприлюднення результатів).

Учасники:

  • Ілько Кучерів — директор Фонду “Демократичні ініціативи”;
  • Володимир Паніотто — генеральний директор Київського міжнародного інституту соціології;
  • Андрій Биченко — директор соціологічної служби Українського центру економічних і політичних досліджень імені О. Разумкова;
  • Євген Бистрицький — виконавчий директор Міжнародного фонду “Відродження”.

 

НЕЗАЛЕЖНИЙ МУЛЬТИМЕДІЙНИЙ ЦЕНТР В УНІАН

“ПАРЛАМЕНТСЬКА НІЧ–2007”

“Національний екзит–пол’2007”

“Парламентські вибори–2007: участь громадських організацій”

30 вересня 2007 року

 

Організатори:           Інформаційне агентство УНІАН

                        Міжнародний фонд “Відродження”

Фонд “Демократичні ініціативи”

17.00          –          брифінг: оперативна інформація щодо проведення Національного екзит-полу, коментарі до методики проведення та форми оприлюднення результатів.

Учасники: Фонд “Демократичні ініціативи”, Київський міжнародний інститут соціології та Український центр економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова, представники іноземних соціологічних служб.

19.00          –          прес-конференція: “Особливості програмно-ідеологічної дискусії (дебатів) на дострокових виборах 2007 року”.

21.00          –          прес-конференція за результатами моніторингу:

  • інформаційних та підсумкових телепрограм, загальнонаціональних та регіональних газет, Інтернет-сайтів з метою дотримання стандартів журналістики;
  • теленовин, політичних ток-шоу, виборчих теледебатів та підсумкових політичних програм на 10 центральних телеканалах України;
  • контент-аналізу змісту новинних повідомлень електронних ЗМІ;
  • порушень прав журналістів та ЗМІ.

 

Учасники: ГО “Телекритика”, “Інститут масової інформації”, Асоціація “Спільний простір”, Комітет “Рівність можливостей”, Міжнародний благодійний фонд “Академія української преси”, Асоціація медіа-юристів.

 

21.40          –          брифінг: оперативна інформація щодо проведення Національного екзит-полу.

22.01          –          Результати опитування Національного екзит-полу.

Учасники: Фонд “Демократичні ініціативи”, Київський міжнародний інститут соціології та Український центр економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова, представники іноземних соціологічних служб.

 

01.00, 1 жовтня    брифінг: оприлюднення уточнених даних опитування Національного екзит–полу.

Учасники: Фонд “Демократичні ініціативи”, Київський міжнародний інститут соціології та Український центр економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова, представники іноземних соціологічних служб.

 

Контактна особа: Юрій Горбань — прес–секретар Фонду “Демократичні ініціативи”.

Тел/факс: (+380 44) 581 33 17, 234 80 46

Тел. моб.: (+380 50) 353 43 97, (+380 50) 311 71 81.

www.dif.org.ua

 

30 вересня 2007 року, у день позачергових виборів народних депутатів України, Консорціум “Національний екзит-пол’2007”, до якого входять Фонд “Демократичні ініціативи”, Київський міжнародний інститут соціології та Український центр економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова, проведуть опитування виборців на виході з виборчих дільниць — Національний екзит-пол’2007. Це буде дев’ятий всеукраїнський екзит-пол, що його організовує Фонд “Демократичні ініціативи”. Планується опитати близько 20 000 респондентів на 300 виборчих дільницях.

Результати опитування будуть представлені в загальнонаціональному масштабі та в розрізі чотирьох регіонів:

Західний регіонЗакарпатська, Волинська, Рівненська, Львівська, Івано-Франківська, Тернопільська, Чернівецька та Хмельницька області;

Центральний регіон — Житомирська, Вінницька, Кіровоградська, Черкаська, Полтавська, Сумська, Чернігівська, Київська області і місто Київ;

Південний регіон — АР Крим, Одеська, Миколаївська, Херсонська, Запорізька і Дніпропетровська області;

Східний регіон — Харківська, Донецька і Луганська області.

 

Головна мета проекту — забезпечити ефективний громадський контроль за чесністю виборчої процедури.

В Україні вже склалася традиція проведення екзит-полів. Учасники проекту мають значний досвід їх проведення. Фонд “Демократичні ініціативи” організував екзит-поли під час парламентських виборів 1998 , 2002 та 2006 років, двох турів виборів Президента 1999 року та трьох турів виборів Президента України у 2004 році. Цього року це вже буде 9-й екзит-пол, що його організовує Фонд “Демократичні ініціативи”.

Працює офіційний сайт Національного екзит-полу’2007 за адресою: www.exitpoll.org.ua.

Проект “Екзит-пол’2007” фінансується форумом міжнародних донорів, до якого на сьогодні входять такі організації:

  • Програма демократичних грантів Посольства США в Україні
  • Королівське Посольство Норвегії в Україні
  • Датська програма добросусідства  Міністерства закордонних справ Королівства Данії
  • Програма малих проектів за підтримки Посольства Королівства Нідерландів в Україні
  • Швейцарська Дирекція з питань розвитку та співробітництва
  • Міжнародний Фонд “Відродження”
  • Національний фонд підтримки демократії (США)
  • Шведське агентство з питань міжнародного розвитку та співробітництва (SIDA)
  • Фонд Чарльза Стюарта Мотта (США)

Партнерами проекту є:

  • Комітет виборців України
  • МГО “Інтерньюз-Україна”
  • Лабораторія Ф-4

Результати загальнонаціонального опитування будуть оприлюднені після закінчення голосування 30 вересня о 22.01 в інформаційному агентстві УНІАН, а також на сайті www.exitpoll.org.ua.

Уточнені результати екзит-полу планується оголосити близько 1-ї години ночі 1 жовтня. Експерти, що задіяні у проекті, візьмуть участь у телевізійних передачах та радіопрограмах, присвячених виборам.

Фонд “Демократичні ініціативи” запросив до участі у проведенні Національного екзит-полу’2007 міжнародні соціологічні дослідницькі компанії, а саме: QEV Analytics (США) й Аналітичний центр Юрія Левади (Росія).

 

ВСЕСВІТНЯ АСОЦІАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ГРОМАДСЬКОЇ ДУМКИ

 

Кодекс правил професійної етики та діяльності

І. Вступ

1. Всесвітня асоціація дослідження громадської думки (WAPOR), здійснюючи свою головну мету — поширювати використання науки у сфері дослідження громадської думки, а також визнаючи свої зобов’язання перед громадськістю, цим встановлює етичні принципи професійної діяльності для членів асоціації, а також структуру професійних стандартів, які були б прийнятними для користувачів {результатами} досліджень та для громадськості в цілому.

2. У нашому складному світі соціальне та економічне планування все більше залежить від достовірно дослідженої громадської думки. Джерелом переважної більшості цієї інформації є широка громадськість. Тому члени WAPOR визнають свої зобов’язання захищати громадськість від перекручень громадської думки та зловживань задля дослідницьких цілей. У той же час WAPOR підтверджує існування взаємозалежності між вільним висловленням індивідом власної точки зору та свободою дослідників.

3. Члени WAPOR визнають свої зобов’язання — дотримуватися основних стандартів наукового дослідження, як перед своєю професійною діяльністю, так і перед тими, хто надає їм підтримку у цій професійній діяльності.

4. Цей кодекс визначає правила професійної етики та професійної діяльності у сфері дослідження громадської думки. Дотримання цих правил вважається необхідним для підтримання впевненості в тому, що дослідники громадської думки зв’язані набором чітких та базових принципів, які засновані на багаторічному досвіді.

ІІ. Правила відносин між дослідниками та замовниками

А. Відповідальність дослідників

5. Головним принципом всіх досліджень є об’єктивне вивчення фактів та даних, яке проводиться настільки точно, наскільки це дозволяють наявні ресурси та методи.

6. Виконуючи свою роботу, дослідник мусить прагнути точно дотримуватися всіх умов, узгоджених із замовником та схвалених ним. Якщо дослідник вважає за необхідне відхилитися від цих умов, він спершу мусить отримати дозвіл від замовника.

7. Дослідник мусить у кожному звіті відмежовувати свої реальні дані від спостережень чи суджень, що можуть базуватися на інших джерелах.

8. Дослідник не повинен підбирати інструменти збору та аналізу даних, виходячи з того, що вони сприятимуть отриманню бажаного результату, якщо отримання цього результату науково не гарантується.

9. Якщо дані одного дослідження забезпечені більш ніж одним замовником або якщо дані надаються кільком замовникам, дослідник мусить поінформувати про це кожного клієнта.

10. Під час польового дослідження дослідник не повинен розголошувати ім’я замовника респондентам чи комусь іще, якщо замовник не дав на це своєї згоди.

11. Вся інформація та всі матеріали надані замовником для дослідження повинні триматися в таємниці, якщо це питання якимось іншим чином не було узгоджено між дослідником та замовником.

12. Без попередньої згоди замовника жодні висновки із дослідження не повинні розголошуватися дослідником. Проте дослідницькі технології та методи, як от форми вибірок, назви інтерв’ю, інструкції тощо, які використовуються в процесі дослідження, залишаються власністю дослідника, якщо він їх розробив і якщо немає домовленості про протилежне.

13. Замовник чи дослідник не повинні продавати або передавати дані сторонам, які не вказані в оригінальному контракті, якщо на те немає взаємної згоди замовника та дослідника.

14. Всі дані, дослідницькі документи (як от інтерв’ю та анкети опитування) або будь-які інші матеріали, що використовуються в польовій роботі, повинні бути власністю дослідника; якщо протилежне не зумовлено місцевими звичаями або ж спеціально обумовлено замовником та дослідником. Дослідник, проте, повинен забезпечити місце для зберігання цих матеріалів на період, що традиційно прийнятий у тій чи іншій країні. Це зобов’язання вважається виконаним при зберіганні матеріалів в офіційному архіві даних із обмеженим доступом, якщо необхідно.

15. Після закінчення дослідницької роботи та після того, як дослідник подав кінцевий звіт, замовник може зробити запит на копії всіх даних, підготовлених на основі анкет, відповідно до попередньої домовленості і за умови, що замовник візьме на себе значну частину коштів, необхідних для підготовки цих копій, а імена респондентів не будуть вказані.

16. Дослідник повинен бути точним у наданні інформації про свій досвід, компетенцію та організацію можливим замовникам.

Б. Відповідальність замовників

17. Потенційні замовники, що замовляють пропозиції досліджень визнають, що за відсутності виплачених гонорарів такі пропозиції залишаються власністю дослідника. Зокрема, можливі замовники не повинні використовувати пропозиції одного дослідника з метою конкуренції — для зниження ціни в інших дослідників.

18. Звіти, підготовані дослідником, як правило, використовуються замовником та його довіреними особами. Дослідник та замовник повинні домовитися щодо засобів і шляхів поширення повних або часткових результатів дослідження:

а) Замовник та дослідник повинні прагнути забезпечити те, щоб жодна публікація результатів дослідження не виривалася із контексту і не перекручувала жодних фактів чи висновків дослідження.

б) Форму публікації потрібно узгодити з дослідником, він же має право давати або ні дозвіл на те, щоб його ім’я згадувалося у зв’язку із дослідженням, якщо, на його думку, було порушено пункт а).

В. Правила діяльності, що стосуються звітів та результатів дослідження

19. Кожний повний звіт мусить точно розкривати наступні пункти:

а) для кого проводиться дослідження;

б) мета дослідження;

в) генеральна сукупність дослідження;

г) метод, за яким було сформовано вибірку, включаючи як тип вибірки (імовірнісна, квотна), так і спеціальні процедури, за допомогою яких її було сформовано;

д) заходи, вжиті для того, щоб визначений тип вибірки (sample design) був реально здійснений у польовій роботі.

е) ступінь реалізації типу вибірки, включно з рівнем повернення анкет та порівнянням розміру і характеристик реальної та передбачуваної вибірок;

є) повний опис процедур аналізу даних, що використовувалися для отримання всіх результатів, зазначених у звіті, включаючи розмір вибірки, на базі якої здійснювалися обчислення, а також зважувальні операції, що використовувалися для корекції сирих даних;

ж) повний опис методів, що застосовувалися у польовій роботі;

з) час, коли було закінчено польову роботу, і проміжок часу, що пішов на збір даних;

і) отримані висновки;

ї) характеристики інтерв’юєрів та кодувальників, методи їхнього навчання і контролю за ними;

й) копія плану інтерв’ю або анкета та інструкції.

20. У звіті технічні терміни мусять використовуватися відповідно до їх загальноприйнятого наукового значення.

ІІІ. Правила взаємовідносин між дослідником та респондентами

Г. Відповідальність перед інформаторами

21. Жодному інформаторові чи респонденту не повинно бути завдано шкоди внаслідок його відповідей чи процесу опитування. Дослідник не повинен використовувати методи дослідження, які ставлять респондента у таке становище, що він не може здійснити своє право відмовитися відповідати на будь-якій стадії інтерв’ю.

22. Жодна відповідь у дослідженні жодним чином не повинна пов’язуватися із людиною, особу якої можна ідентифікувати. Повинна поважатися анонімність респондентів, за винятком тих випадків, коли є спеціальна згода респондента. Метод інтерв’ю (опитування) ніколи не мусить використовуватися як прикриття для комівояжерства (“канадська оптова компанія” тощо).

23. Для польових інтерв’ю:

а) Дослідницькі завдання та отримані матеріали, а також інформацію, отриману від респондентів, інтерв’юєр повинен тримати у таємниці і не розголошувати нікому, окрім дослідницької організації, що проводить дослідження.

б) Жодна інформація, отримана шляхом дослідницької діяльності, не повинна використовуватися, прямо чи непрямо, для особистої користі чи переваги інтерв’юєра у його відносинах з респондентами.

в) Польова робота мусить проводитися у суворій відповідності до інструкцій. Жоден польовий робітник не повинен використовуватися, прямо чи непрямо, для особистої користі інтерв’юєра у його відносинах з респондентами.

IV. Правила професійної діяльності між дослідниками

24. Принцип чесної конкуренції, у загальному розумінні, повинен застосовуватися всіма дослідниками, навіть коли вони — єдині дослідники в своїй країні.

25. У своїх особистих та ділових відносинах дослідники мусять керуватися традицією взаємоповаги серед колег, що належать до однієї професії.

26. Жоден зовнішній тиск, політичний чи економічний, не може бути використаний як виправдання порушення цього кодексу.

27. Члени WAPOR не повинні використовувати факт свого членства як доказ професійної компетентності. Членство в WAPOR не є свідченням професійної компетентності, але вимагає дотримання цього кодексу.

Міжнародний кодекс маркетингових досліджень

1. ВСТУП

Ефективний обмін інформацією між постачальниками й споживачами усіх видів товарів і послуг є життєво важливим для українського суспільства. З метою найбільш ефективного забезпечення вимог споживачів постачальник повинен розуміти їхні потреби, шляхи задоволення цих потреб, володіти механізмами надавання інформації про природу товарів або послуг. Це становить мету маркетингових досліджень, що застосовуються у приватному і державному секторах економіки Дослідження грунтуються на громадській довірі: впевненості, що вони проводяться чесно, об'єктивно, без небажаного втручання або несприятливих умов для респондентів, з їх власного бажання та згоди до співпраці. Ця впевненість підтримується фаховим процесуальним Етичним кодексом УАМ.. Етичний кодекс УАМ базується на міжнародному процесуальному Кодексі маркетингових і соціальних досліджень ICC/ESOMAR.

2. Визначення

1. Маркетингове дослідження - це ключовий елемент у сукупному полі маркетингової інформації. Воно поєднує споживача, клієнта, громадськість і маркетолога через інформацію, яка використовується, щоб ототожнити й визначити можливості та проблеми маркетингу; виробити, деталізувати й оцінити дії маркетингу; вдосконалити розуміння маркетингу, як процесу й засобу, за допомогою яких можна підвищити ефективність специфічних видів маркетингової діяльності. Маркетингове дослідження визначає необхідну для вивчення інформацію; розробляє методи збору інформації; керує й здійснює процес збору даних; аналізує результати й повідомляє про знахідки та їх значення Маркетингове дослідження включає такі види діяльності:

- кількісні та якісні дослідження;

- дослідження засобів інформації і реклами;

- дослідження бізнесу та промислового сектору;

- дослідження меншин і спеціальних груп;

- вивчення громадської думки;

- кабінетні дослідження.

Маркетингове дослідження відрізняється від інших форм збору інформації тим, що ідентичність постачальника інформації не розкривається. Інформаційна база маркетингу та будь-яка інша діяльність, де імена й адреси людей, з якими контактують, використовуються для індивідуального продажу, реклами, збору коштів або інших не дослідницьких цілей, ні за яких обставин не може розглядатись як маркетингове дослідження, так як дослідження базується на збереженні повної анонімності респондента. Маркетингове дослідження відрізняється від інших форм збору інформації тим, що ідентичність постачальника інформації не розкривається. Інформаційна база маркетингу та будь-яка інша діяльність, де імена й адреси людей, з якими контактують, використовуються для індивідуального продажу, реклами, збору коштів або інших не дослідницьких цілей, ні за яких обставин не може розглядатись як маркетингове дослідження, так як дослідження базується на збереженні повної анонімності респондента.

2. Дослідник визначається, як будь-яка особа, дослідницька агенція, організація, відділ або підрозділ, яке здійснює або консультує проект маркетингового дослідження або пропонує для цього їхні послуги Термін включає будь-який відділ тощо, який належить до тієї ж організації, що і клієнт. Дослідник, пов'язаний з клієнтом таким чином, має згідно Кодексу таку ж відповідальність по відношенню до інших секцій організації клієнта, як і до того, хто цілком незалежний від останньої. Термін також охоплює відповідальність за методику, використану будь-яким субпідрядником, від якого дослідник приймає будь-яку роботу (збір або аналіз даних, друк, професійні консультації та ін.), яка складає будь-яку частину дослідницького проекту. У таких випадках дослідник повинен гарантувати, що субпідрядник повністю відповідає положенням Кодексу.

3. Клієнт - це будь-яка особа, організація, відділ або підрозділ (включаючи той, який належить до тієї ж організації, що і дослідник), який звертається, доручає, замовляє весь або будь-яку частину проекту маркетингового дослідження.

4. Респондент визначається, як будь-яка особа або організація до якої дослідник звертається в пошуку будь-якої інформації з метою реалізації проекту маркетингового дослідження. Термін охоплює випадки, коли інформація має бути одержана шляхом усного інтерв'ю, за допомогою поштових та інших анкет, механічних або електронних пристроїв, спостереження та будь-якого іншого методу, коли ідентичність постачальника інформації може бути зареєстрована або простежуватись іншим шляхом.

5. Інтерв'ю визначається, як будь-яка форма прямого або непрямого контакту з респондентами, з використанням будь-яких методів, згаданих вище, з метою отримання даних або інформації, яка могла б використовуватись у цілому або частково в цілях проекту маркетингового дослідження.

6. Зареєстровані дані визначаються як будь-який стислий виклад, пропозиція, анкета, посвідчення особистості респондента, контрольний список, письмовий звіт, аудіовізуальний запис або фільм, таблиці або комп'ютерні роздруковані матеріали, диск EDP або інший носій даних, формула, діаграма, звіт та ін., що відносяться до будь-якого проекту маркетингового дослідження, або у цілому або частково. Охоплює дані як клієнта, так і дослідника

Правила

Загальні Права Респондентів

1. Маркетингові дослідження завжди повинно проводитись об'єктивно та у відповідності з встановленими науковими засадами.

2. Маркетингове дослідження завжди повинно відповідати законодавству, чинному в Україні.

3. Співробітництво Респондентів з проектом маркетингового дослідження є цілком добровільним на всіх стадіях. Респонденти не повинні вводитись в оману коли запрошуються до співробітництва.

4. Анонімність респондентів повинна суворо зберігатися. Якщо Респондент на прохання Дослідника дав дозвіл на подальшу передачу даних у формі, що дозволяє ідентифікувати особу Респондента: a) Респондента необхідно повідомити про те, кому буде передана інформація і з якою метою вона використовуватиметься, і також б) Дослідник повинен гарантувати, що інформація не використовуватиметься у будь-яких не дослідницьких цілях і, що одержувач інформації погодився виконувати вимоги Кодексу.

5. Дослідник повинен прийняти всі припустимі запобіжні заходи, щоб гарантувати, що Респонденти ніяким чином не зазнають безпосередньої шкоди або несприятливого впливу в результаті їхньої участі в проекті маркетингового дослідження.

6. Дослідник повинен виявити особливе піклування, беручи інтерв'ю у дітей і молоді. Для проведення інтерв'ю з дитиною необхідно спершу отримати згоду батьків або відповідального дорослого.

7. Респондентам необхідно повідомити (як правило на початку інтерв'ю), якщо використовуються пристрої спостереження або записуюче обладнання, крім випадків, коли вони використовуються в громадському місці. За бажанням Респондента увесь запис або його суттєва частина повинна бути знищена або стерта. Анонімність Респондентів не повинна порушуватися використанням таких методів.

8. Респонденти повинні мати можливість безперешкодно перевірити ідентичність і порядність Дослідника. Професійна відповідальність Дослідників

9. Дослідники не повинні, свідомо чи несвідомо, здійснювати будь-які дії, які могли б призвести до дискредитації професії маркетингового дослідження або втрати до неї громадської довіри.

10. Дослідники не повинні робити фальшивих тверджень про свою або своєї організації майстерність і досвід.

11. Дослідники не повинні невиправдано критикувати або дискредитувати інших Дослідників.

12. Дослідники повинні завжди спрямовувати зусилля на розробку економічно ефективних, з відповідною якістю досліджень, з подальшим їх введенням до специфікації погодженої з Клієнтом.

13. Дослідники повинні гарантувати безпеку всіх дослідницьких даних, які знаходяться в їхньому володінні.

14. Дослідники не повинні свідомо дозволяти розповсюдження результатів маркетингового дослідження, що не підтримуються відповідними даними. Вони повинні завжди бути готовими надати технічну інформацію, необхідну для визначення валідності будь-яких опублікованих результатів.

15. Дослідники, виконуючи покладені на них функції, не повинні займатися ніякою не дослідницькою діяльністю, наприклад, прямим маркетингом, який передбачає використання бази даних про індивідів для організації збуту без посередників. Будь-які не дослідницькі види діяльності повинні бути чітко відокремленими від маркетингової дослідницької діяльності.

Взаємні права і обов'язки Дослідників і Клієнтів

16. Ці права і обов'язки сторін регулюються письмовим Договором між Дослідником і Клієнтом. Сторони можуть внести зміни в наведені нижче положення Правил 19-23, якщо вони були погоджені в письмовій формі заздалегідь; але інші вимоги Кодексу не можуть змінюватись таким чином. Маркетингове дослідження повинно завжди проводитись відповідно до загальноприйнятих принципів чесної конкуренції.

17. Дослідник повинен проінформувати Клієнта, якщо робота, яка проводиться для цього Клієнта, має бути поєднаною або синдикованою в рамках того ж проекту з роботою для інших Клієнтів, але не повинен розкривати ідентичність таких Клієнтів.

18. Дослідник повинен заздалегідь і як можна раніше проінформувати Клієнта, якщо будь-яка частина роботи, що виконується для цього Клієнта, має бути передовірена за субконтрактом за межі організації Дослідника (включаючи використання будь-яких зовнішніх консультантів). На прохання Клієнта, Дослідник повинен ідентифікувати для нього будь-якого субпідрядника.

19. Клієнт не має права без попередньої угоди між залученими сторонами на ексклюзивне використання в цілому або частково послуг Дослідника або його організації. Виконуючи роботу для різних Клієнтів, Дослідник повинен намагатися уникати можливих зіткнень інтересів між послугами, які забезпечуються для цих Клієнтів.

20. Наступні документи залишаються власністю Клієнта і не повинні розкриватися Дослідником будь-якій третій стороні без дозволу Клієнта:

- резюме по маркетинговому дослідженню, специфікації та інша інформація, яка надається Клієнтом;

- дослідницькі дані і знахідки від реалізації проекту маркетингового дослідження (крім випадків синдикативних, або проведених для багатьох клієнтів, проектів або послуг, коли ті ж самі дані придатні для більш ніж одного Клієнта).

- Клієнт, однак, не має права знати імена або адреси Респондентів, якщо їхній чіткий дозвіл на це попередньо не був одержаний Дослідником (ця конкретна вимога не може бути змінена як указано в Правилі 16).

21. Якщо конкретно не було обумовлено протилежне, наступні Документи залишаються власністю Дослідника:

- пропозиції маркетингового дослідження і розцінки (якщо вони не були сплачені Клієнтом). Вони не повинні розкриватися Клієнтом будь-якій третій стороні, окрім консультанта, що працює на Клієнта в даному проекті (за винятком будь-якого консультанта, що працює також на конкурента Дослідника). Зокрема, вони не повинні використовуватися Клієнтом для впливу на дослідницькі пропозиції або розцінки інших Дослідників.

- зміст звіту у випадку синдикативних і/ або проведених для багатьох клієнтів проектів або послуг, коли ті ж самі дані придатні для більш ніж одного Клієнта і коли зрозуміло, що підсумкові звіти є доступними для купівлі або підписки. Клієнт не може розкривати отримані дані такого дослідження будь-якій третій стороні (окрім власних консультантів і радників в цілях пов'язаних з власним бізнесом) без дозволу Дослідника.

- всі інші дослідницькі Документи, підготовлені Дослідником (за винятком, у випадку не синдикативних проектів, звіту Клієнту а також дослідницького плану і анкети, якщо витрати на їх розробку покриваються Клієнтом).

22. Дослідник повинен дотримуватись встановленої професійної практики зберігання Документів протягом відповідного періоду часу після завершення проекту. У разі вимоги, Дослідник повинен забезпечити Клієнта подвійними копіями таких Документів за умови, що такі дублікати не порушують вимоги анонімності й конфіденційності (Правило 4); що прохання надходить у строки погоджені для зберігання Документів; і, що Клієнт сплачує обгрунтовані витрати за забезпечення дублікатами.

23. Дослідник не повинен розкривати ідентичність Клієнта (якщо тільки для цього немає правового зобов'язання), або будь-яку конфіденційну інформацію про бізнес Клієнта будь-якій третій стороні без дозволу Клієнта.

24. Дослідник, у разі вимоги, повинен дозволити Клієнту влаштувати перевірки якості "польових робіт" і підготовки даних, за умови, що Клієнт сплачує будь-які пов'язані з цим додаткові витрати. Будь-які такі перевірки повинні відповідати вимогам Правила 4.

25. Дослідник повинен забезпечити Клієнта всіма відповідними технічними деталями будь-якого дослідницького проекту, проведеного для цього Клієнта. 26. Доповідаючи про результати маркетингового дослідження, Дослідник повинен провести чітке розмежування між отриманими даними, їх інтерпретацією Дослідником і будь-якими рекомендаціями, які грунтуються на них.

27. У випадку публікації Клієнтом будь-яких отриманих у результаті дослідницького проекту даних, він несе повну відповідальність за їх достовірність. Необхідно проконсультуватися з Дослідником і попередньо погодити форму та зміст публікації, а також зробити все необхідне, щоб виправити будь-які неправильні твердження про дослідження і його результати.

28. Дослідники не повинні дозволяти, щоб їхні імена використовувались в зв'язку з будь-яким дослідницьким проектом, як гарантія того, що проект був проведений у відповідності з цим Кодексом, якщо вони не впевнені, що проект у всіх відношеннях відповідав вимогам Кодексу.

29. Дослідники повинні впевнитися, що Клієнти знають про існування цього Кодексу і необхідність виконувати його вимоги.

Виконання Кодексу

Запитання з приводу тлумачення цього Кодексу мають адресуватися до Ради або Дирекції УАМ. Про явні порушення у випадках, коли до справи залучені дві або більше країн, потрібно повідомляти також Секретаріат ICC або ESOMAR. УАМ (самостійно або у взаємодії з міжнародними організаціями) досліджує скаргу і вживає відповідні заходи. Ці заходи можуть включати призупинення або виведення з членства УАМ, з обов'язковим оголошенням у друкованих та електронних засобах інформації.