21 березня 2019 р. Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва, Київський міжнародний інститут соціології та Український центр економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова на спільній прес-конференції оголосили про старт проекту «Національний екзит-пол 2019». Консорціум, у складі вищезгаданих організацій проведе 31 березня, у день виборів Президента України, опитування на виході з виборчих дільниць.
Головна мета проекту — забезпечити ефективний громадський контроль за чесністю виборів. Реалізація проекту проходитиме під контролем Наглядової Ради, до якої увійшли лідери громадських організацій, провідні українські журналісти та експерти.
Оприлюднення результатів Національного екзит-полу 2019 відбудеться 31 березня 2019 р. в Укрінформі (вул. Богдана Хмельницького, 8/16 ) за таким планом:
14:00 – прес-конференція, присвячена поточному звітуванню про перебіг процесу опитування респондентів на виході з виборчих дільниць, ймовірним проблемам та складнощам, що можуть виникнути у інтерв’юерів під час збору даних.
19:45 – прес-конференція, на якій оприлюднять результати опитування (станом на 18:00).
23:00 – прес-конференція, на якій оприлюднять оновлені дані (станом на 20:00).
Національний екзит-пол під час президентських виборів 2019 здійснюється за фінансової підтримки міжнародних донорів: Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні, Представництва Європейського Союзу в Україні, Міжнародного фонду «Відродження», Посольства Канади в Україні.
За оприлюдненням результатів Національного екзит-полу 2019 можна буде стежити на таких інтернет-ресурсах:
За додатковою інформацією звертайтесь до прес-секретаря проекту «Національний екзит-пол 2019» Юрія Горбаня за тел.: +38 050 311 71 81 або email: gorban@dif.org.ua
>Польовий етап дослідження «Національний екзит-пол 2019» здійснюватимуть дві провідні українські соціологічні компанії – Київський міжнародний інститут соціології та Український центр економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова.
Генеральна сукупність екзит-полу – виборці, які проголосували на виборчих дільницях на території України (крім спеціальних дільниць – лікарні, тюрми, військові частини, закордонні дільниці, та за винятком окупованих територій). Вибірка буде репрезентативною для України в цілому й для її 4 регіонів (Захід, Центр, Схід, Південь).
Вибірка є двоетапна. На першому етапі у кожній області обирається кількість дільниць у відповідності до відсотку виборців у цій області. Самі дільниці обирають випадковим чином. На другому етапі опитуються виборці на виході з виборчих дільниць з певним кроком відбору.
Результати декілька разів на день передають в центральний офіс соціологічних компаній.
Результати опитування будуть представлені в загальнонаціональному масштабі та в розрізі чотирьох регіонів:
Західний регіон - Закарпатська, Волинська, Рівненська, Львівська, Івано-Франківська, Тернопільська, Чернівецька та Хмельницька області;
Центральний регіон – Житомирська, Вінницька, Кіровоградська, Черкаська, Полтавська, Сумська, Чернігівська, Київська області та місто Київ;
Південний регіон – Одеська, Миколаївська, Херсонська, Запорізька і Дніпропетровська області;
Східний регіон – Харківська область, Донецька і Луганська області (підконтрольні українській владі).
Кількість виборчих дільниць – 400 (по 200 для кожної соціологічної компанії).
Обсяг вибірки – близько 17 000 респондентів (залежно від явки виборців).
Кількість інтерв’юерів – на кожній виборчій дільниці працюватиме 2–3 особи, усього буде задіяно близько 1000 інтерв'юерів, які пройдуть спеціальне навчання. Інтерв’юери матимуть спеціальні бейджи із символікою Національного екзит-полу.
Статистична похибка вибірки з врахуванням дизайн-ефекту не перевищуватиме 1,3%, але є ще похибки, які залежать від різних факторів. Виходячи з досвіду попередніх екзит-полів, що були проведені за такою самою методологією, ми припускаємо, що похибка вибірки не перевищить 2,5% для лідерів і буде в межах 0,5–1% для інших кандидатів.
Застосовуватиметься методика «таємного голосування», оскільки вона зменшує кількість відмов і суттєво підвищує надійність даних екзит-полу. Суть методики полягає в тому, що під час проведення анонімного опитування замість прямого запитання «Скажіть, за кого Ви проголосували?», респондент сам заповнює паперову анкету, що починається із цього запитання, і вкидає її в скриньку екзит-полу. Крім цього, анкета міститиме запитання про стать, вікову групу, освіту, а також час прийняття рішення, за кого голосувати. При цьому респондента проситимуть заповнити демографічні питання, але зазначать, що це не обов'язково.
Екзит-пол – соціологічне опитування виборців на виході з виборчих дільниць.
Свого часу екзит-пол був винайдений у Сполучених Штатах Америки і використовується у світовій соціологічній практиці для прогнозування результатів голосування в день виборів.
Ініціатором першого екзит-полу в Україні був Фонд «Демократичні ініціативи», організувавши опитування і телешоу «Ніч виборів» під час виборів парламенту 1998 року. Відтоді такі опитування вже стали традицією і частиною політичної культури в країні. З 2004 року Консорціум проводить опитування виборців у формі «таємного анкетування», оскільки вона зменшує кількість відмов і суттєво підвищує надійність даних екзит-полу. Із 2010 року Національний екзит-пол в Україні проходить під контролем Наглядової Ради, до якої входять авторитетні громадські діячі, експерти та журналісти.
За цей час учасники проекту набули значного досвіду в проведенні екзит-полу. Фонд «Демократичні ініціативи» організовував екзит-поли під час парламентських виборів 1998, 2002, 2006, 2007, 2010, 2014 років, двох турів виборів Президента України 1999 року, трьох турів виборів Президента України у 2004 році та двох турів президентських виборів у 2010, 2014 рр.
В усіх цих екзит-полах з 1999 р. брав участь Київський міжнародний інститут соціології, а з 2004 р. – Центр Разумкова.
Цього року це вже буде 15-й екзит-пол, що його організовує Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва.