Олексій Сидорчук: Як партії використали перші бюджетні кошти

286
14/02/2017

Олексій Сидорчук,
політичний аналітик Фонду "Демократичні ініціативи" для "Українського інтересу"

До 9 лютого всі партії мали подати фінансові звіти за 2016 р. до Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК). Вперше у цих звітах парламентські партії (за винятком Опозиційного блоку, який відмовився від державного фінансування) мали відзвітувати за використання коштів, отриманих з державного бюджету. На сайті НАЗК поки немає річних фінансових звітів парламентських партій, і не всі з них оприлюднили такі звіти на власних сайтах. Однак із того, що вже є, можна зробити деякі висновки. І вони не надто втішні.

“Народний Фронт”, рейтинг якого протягом 2016 р. коливався в межах статистичної похибки, вочевидь, вирішив повернутись у велику політику за рахунок коштів платників податків. Із 50 млн бюджетних грошей, отриманих ним у ІІІ і IV кварталах 2016 р., 33 млн (за підрахунками Комітету виборців України) пішло на оплату політичної реклами у ЗМІ. Іншу частину коштів партія використала на оренду офісів та зарплату партійних працівників. Останнім навіть нарахували новорічні премії. Виникає питання: за які заслуги, якщо, згідно зі звітами партії, вона не проводила ніякої діяльності за весь минулий рік?

Перше, що впадає в очі у звіті “Батьківщини” – більше 2 з половиною млн грн (із трохи більше 6 млн, отриманих від держави), витрачених на оновлення партійного автопарку. Саме стільки грошей партія пустила на оренду, страхування, ремонт і бензин для власних автомобілів. Цікаво, яким чином це допомагало партії здійснювати її статутну діяльність? Витрачала бюджетні кошти “Батьківщина” і на традиційні потреби: оренду офісів і зарплату працівників.

“Самопоміч”, у свою чергу, більше 17 із отриманих 42 млн грн державних коштів витратила на друк і поширення партійної газети. На власному сайті партія хвалиться її неймовірним накладом у 5 млн примірників, однак така цифра скоріше викличе посмішку, а не захоплення. А ще – підозру, що гроші було витрачено на стоси паперу, які довіку зберігатимуться на складах. Ще 5 млн грн пішло на рекламу партії в інших ЗМІ.

Попри те, що Радикальна партія Олега Ляшка поки не оприлюднила свій звіт, її представники вже визнавали, що витрачають державні кошти на політичну рекламу. Питання лише в тому, яку саме суму. Це має стати відомо вже за кілька днів, коли звіти всіх партій з’являться на сайті НАЗК.

Використання державних грошей на політичну рекламу не може не турбувати. Закон цього не забороняє, однак це заважає державному фінансуванню виконувати свою ключову задачу – сприяти розбудові професійних партій із чіткими програмними засадами, розгалуженою мережею осередків і тісними зв’язками з виборцями. Витрачаючи бюджетні гроші на рекламу, партії відмовляються розвиватись і натомість дають зрозуміти виборцям, що планують в потрібний час знову купити їхню довіру завдяки використанню ЗМІ.

Заборона платної політичної реклами в ЗМІ, вочевидь, була би найкращим виходом. Однак оскільки ми навряд чи дочекаємось такого подарунку від депутатів найближчим часом, доцільно хоча би заборонити партіям витрачати державні гроші на політичну рекламу. Добре було б також передбачити, що принаймні певну частку цих коштів вони зобов’язані використовувати на суспільно значущі потреби, наприклад політичну освіту, аналітичну діяльність, залучення жінок і молоді до політичного процесу тощо.

І насамкінець – слід якомога більше поширювати інформацію про те, як партії використовують кошти виборців. Громадянам це має бути вельми цікаво.

Top